• Назад через перевал Душанбе – Худжанд.
  • Ночуємо в місті Исфара.
  • Пішки через кордон Таджикистан – Киргизстан. Дорожні “маразми”.
  • Наскільки гостинна Киргизія?

Вранці мені стало значно легше, шкода тільки на докладне дослідження Душанбе вже не було часу. “Чортова реєстрація…”- подумав я і підвівся зі старого матраца, “жителів” якого я втомився “годувати” поточної вночі. Коли господарі прокинулися, перед нами тут же з’явилася таця з чаєм і цукерками. Я був дуже вдячний Ву і його молодій дружині, що вони “терпіли” нас зайву ніч.

Тепер нам потрібно було проїхати той самий перевал, щоб дістатися до кордону з Киргизією. Хотілося хоча б сьогодні дістатися до найближчого до неї населеного пункту, а вранці спокійно пройти.

Назад через перевал Душанбе – Худжанд.

За межі столиці нам допоміг вибратися сам Нуй, а після нього таджицький мужичок підкинув ще до найближчого поста. Там вдалося зловити легковика з двома механіками, які поспішали на виклик вантажівки, зламався десь у горах. Я був радий і здивований, однак це означало, що десь посеред серпантину доведеться ловити наступний транспорт. А ось це вже напружило, тому що через перевал ходять або приватні маршрутки, забиті людьми і торбинками під зав’язку, або вантажівки, для зупинки яких необхідно знайти місце з’їзду, що важко в таджицьких гірських умовах. Гаразд, будемо вирішувати проблеми по мірі їх надходження.

В світлі ранкового сонця масиви перевалу виглядали більш ефектно. Особливо якщо врахувати, що саме цю частину добу назад ми їхали в непроглядній темряві.

Як я і думав, легковик досягла мети кілометрів через 100. Був тільки один плюс, ми змогли “продертися” через жахливий 5 кілометровий тунель набагато швидше, ніж це б вийшло на вантажівці.

Висадили нас у дуже мальовничому місці, з одного боку стіною в небо йшли гори, а з іншого – шумів потік блакитних вод річки. Довелося пройти пішки до найближчого села, щоб знайти хоч яке-небудь місце для “стопа”.

Село, правда, виглядала зовсім плачевно: рідкісні глиняні косі будиночки, яких на пальцях можна перерахувати. Вибравши місце, ми зупинилися прямо біля паркану одного з таких. Природно, неможливо залишитися без уваги в такій глушині двом білим туристам, до нас тут же підійшов місцевий таджик, що працює неподалік і запитав, що ми тут робимо. Я відповів, що ми з Росії, через що у чоловіка очі засяяли спогадами, а потім він запрошував до хати попити чаю. У зв’язку з некомфортною ситуацією в моєму животі, від частувань довелося відмовитися.

Повз пролітали ті самі заповнені маршрутки, ми з Милою навіть перестали на них руку піднімати. Зізнатися, я трохи не запанікував, коли ми простояли безрезультатно на дорозі близько години або двох. І тут різко загальмувавши, трохи далі зупиняється китайський вантажівка з двома таджиками. Хлопці їхали майже до Худжанда, і в дорозі навіть запросили пообідати з ними разом.

Худжанд ми вже оглядали, тому нам потрібно було якомога швидше його проїхати. У цьому нам допоміг спочатку водій маршрутки, який далі центру міста не їхав і висадив нас прямо на одній з автобусних зупинок. Я спробував поговорити з місцевими “бомбилами”, на якому номері буде краще вибратися з міста. ТО таксисти не розуміли взагалі, що я хочу, то вони самі забули, що таке громадський транспорт. Довелося питати у самих водіїв маршруток.

Знайшли ми потрібний автобус, дісталися до виїзду. А тут відразу і легковик під’їхала, водій виявився бізнесменом, що природно викликало у нас інтерес. Таджик їхав на роботу, пригостивши по дорозі тим, що було у салоні, а саме пиріжками. Однак, до Исфары не доїхав, потрібно було повертати рівнесенько біля посту ДАІ.

Ночуємо в місті Исфара.

Справа була до вечора, навколо тільки голі не те степу, не то пустеля, а попереду самотній поліцейський пост і кілька людей у формі вже з цікавістю нас вивчають. Дорога, треба сказати, і так не надто ходова, тому поговоривши з поліцейськими, вони вирішують зловити нам машину в місто Исфара.

В якості “жертви” попався молодий хлопчина, не позбавлений почуття участливости. Він із задоволенням допоміг нам вибрати місце, де б нам було зручніше залишити намет на нічліг, а потім зі спокійною душею залишив нас на самоті.

Це була територія якогось санаторію, де, озирнувшись, ми так і не знайшли зручного ділянки для намету. Тому, вийшовши назад на дорогу, ми звернули в бік якихось сільгосп. полів і рідкісних будиночків. Вже стемніло, а ми всі так і плелися в пошуках вільного місця, поки не набридло і ми просто не згорнули до першого колгоспного будинку, де горіло світло.

На території я примітив альтанку і вирішив поцікавитися у господарів про можливості провести ніч там. Схоже в приміщенні крім жінок нікого не було, а з російською у них було не дуже. Я ледве пояснив, що нам потрібно. Жінки, все ще перебуваючи під враженням від того, що в такій глушині роблять двоє білих туристів, таки дали згоду, але через 5 хвилин прибіг хлопчина і повідомив, що у них знайдеться кімната, правда з вікнами без скла.

На підлогу нам постелили якихось килимків, хоча у нас були свої разом зі спальниками, а трохи пізніше, коли з’явилися чоловіки, невідомо звідки з’явився і вечеря у вигляді плову з салатом. Ми не дуже налягали на частування по вже відомих причин, тому частина вечері нам дісталася ще й на сніданок.

Якесь внутрішнє чуття підняло нас ні світ ні зоря. І я зрадів цьому тоді, коли в кімнату ввійшло близько 15 жінок, кому “за”, щоб переодягнутися для роботи на полях.

Ми подякували наших нічних рятівників, тепер потрібно було вибиратися в бік кордону. Тут же на території я знайшов дерево з гранатами. Виглядали вони зеленувато, але на всяк випадок я запитав дозволу зірвати один. Трохи пізніше, ми з Милою пошкодували, що не взяли більше, таких смачних я ще не їв.

Пішки через кордон Таджикистан – Киргизстан. Дорожні “маразми”.

До центру міста нас відвезли якісь хлопці. Там довелося пройти пішки кілька кілометрів, щоб нарешті зупинився таксист, який спочатку не хотів везти безкоштовно, але в підсумку раздобрился і домчав прямо до шлагбаума.

Прикордонний пункт з боку Таджикистану виглядав м’яко кажучи “ніяк”. Замість адміністративних будівель іржаві старі вагончики, які через незнання запросто можна проскочити повз, а замість пропускного пункту звичайний покручений шлагбаум.

Тут же на узбіччі вишикувалися молоді хлопці в шкільній формі з музичними інструментами в руках і грали якийсь марш. Цікаво, що а гостя вони чекають?

Всю нейтральну зону можна пройти пішки. Саме тут нам зустрівся дуже балакучий киргиз, який сидів у тіні кузова своєї вантажівки. Ми запитали у нього води, а заодно трохи порозпитували про Киргизію. Мужик сказав, що країна більше розвинена, ніж Таджикистан, адже кожен кулик хвалить своє болото”.

Принаймні з пропускним пунктом було трохи поцивильней, і так само без особливих проблем пропустили через шлагбаум. Далі йти пішки було безглуздо, так що ми “припаркувалися” прямо тут, в тіні дерев, чекаючи на свій транспорт.

Хвилин через 30 поряд зупинився далекобійник, який не доїжджав до потрібної нам точки (місто Ош) буквально кілька десятків кілометрів. Водій був сам собі на умі і по дорозі багато чого розповідав про себе, ніж запитував про нас.

Мене ж найбільше вразила дорога, яка практично весь шлях йшла вздовж кордону з Узбекистаном. Взагалі узбеки вразили нас тим, що вздовж усього кордону (до речі і з Таджикистаном теж) вони збудували паркан з колючим дротом. Однак, цього їм здалося мало, тому буквально за півметра від паркану вирита яма глибиною в пару метрів, щоб напевно :). Я навіть не знав, чи сміятися, чи то плакати. Найчастіше така межа ділить навпіл ціле село. Ось так жили собі брат з сестрою в сусідніх будинках, а потім бац, рів посеред двору викопали, тепер потрапити в гості один до одного тільки, проїхавши декілька сотень до найближчої працює кордону та за наявності візи.

А відразу після кордону йде грунтова дорога, що петляє серед сіл. Прокатали її так близько до житлових будинків, що місцеві, наковтавшись пилу від проходять вантажівок, спочатку було вирішили камені кидати в лобове скло. Але потім зрозуміли, що траса одна і їздити по ній все одно будуть, тому здогадалися накласти гострих каменів на дорогу з боку будинків, щоб вантажівки притискалися до іншого краю. Дуже спритні хлопці, треба визнати 🙂

Але, і це ще не все. Мабуть ще з радянських часів автомобільна дорога проходила періодично то по території Узбекистану, то з Киргизії. А при сформованих напружених відносинах між країнами, киргизи змушені будувати об’їзди.

Так і їдеш, спочатку по нормальній дорозі, а потім звертаєш куди-небудь на бархани, і ковтаєш пил від їде назустріч транспорту. Добре, хоч в будівництві доріг допомагають китайці, так що незабаром буде нова траса.

По дорозі водій запросив нас в їдальню, і ми залишили там 15 сомоні (115 руб.), так як місцевих грошей у нас ще не було, то ми просто віддали таджицькі водієві. Як-то ми повільно пересувалися на цьому вантажівці, так що в містечку Ноокат ми виявилися тільки до заходу. До речі, в цьому регіоні безліч яблуневих і грушевих садів, так що не купити собі відро-інше фруктів просто злочин. Зізнатися, для себе я зрозумів, що смачніше яблук ще не їв.

Наскільки гостинна Киргизія?

Дуже ніяково в черговий раз опинитися майже в центрі міста в сутінках і міркувати на тему ночівлі. У будь-якому випадку, поїздку в місто Ош доведеться відкласти на завтра. Ми з Милою відразу вирішили піти легкі шляхом, і просто запитати місцевих, куди можна піти з наметом, щоб нікому не заважати і нам ніхто не заважав. З таким наміром і постукали в першу відкриту двері.

На стукіт вийшла жінка і, вислухавши наше запитання, трохи спантеличилася. Через п’ять хвилин роздумів, вона перейшла дорогу і постукала до сусідів. Так ще через 15 хвилин навколо нас зібрався натовп з 6 чоловік, один з яких просто повів до себе додому. На мій подив, це була жінка.

Ми увійшли в її скромне житло і вона познайомила нас зі своїм чоловіком Азаном, дуже хорошою людиною. У процесі знайомства з’ясувалося, що Азан бував у Росії на заробітках, тому ми можемо відчувати себе в нього, як удома.

Вперше за довгий час нас нагодували звичайним овочевим супом на вечерю, чому наші шлунки були дуже раді. А на ніч як завжди поклали на підлогу в окремій кімнаті без скла у вікнах на матраці.