• Як дістатися з Єревана
  • Дорога до Нагірного Карабаху
  • Воротанский перевал (Зангер)
  • Горіс
  • Початок території Нагорного Карабаху
  • Межа Нагорного Карабаху
  • Правильне проходження кордону Вірменія-Нагірний карабах
  • Неправильне проходження кордону Нагорного Карабаху (особистий досвід)
  • Реєстрація МЗС Нагірного Карабаху

Починаю серію статей про самостійну подорож в Нагорний Карабах. Сьогодні розповім про те, як туди дістатися, як ми перетинали кордон, про необхідної реєстрації для росіян, про дороги і про людей. Хтось напевно зараз подумав: “що за божевілля, лізти на територію військового конфлікту”. Відповідаю: таких «божевільних» повно серед мандрівників, зарубіжні туристи Степанакерт вже давно вільно відвідують, ще й гроші за це платять. Якщо б там дійсно було “спекотно”, то нікого б туди і за 50 км не пустили.

Як дістатися з Єревана

Потрапляємо у Вірменії:

• 5 способів потрапити до Вірменії
  • Путівник по Вірменії з цінами і маршрутом

Основна дорога від Єревана до Степанакерта проходить по Південній Вірменії через міста Ехегнадзор, Вайк, Горіс, відстань 350 км. Дорога в більш-менш пристойному стані з неймовірними ландшафтами і діє цілий рік.

Маршрутки (автобуси) Єреван-Степанакерт від’їжджають від Центрального автовокзалу (Кілікія), час в дорозі 6 годин (30 хв перерва в р. Вайк, щодня з 08:00, інтервал 1 година, вартість проїзду 5000 драм.

Таксі Єреван-Степанакерт. Машина на 4-х чоловік зі столиці Вірменії до Карабаху 40000 — 45000 драм/машина. Ви також можете замовити таксі індивідуально в інтернеті через популярну систему КивиТакси.

Екскурсії. Тур. агентства в Єревані можуть організувати поїздку в Нагорний Карабах на 2-3 дні в купе з попутними пам’ятками Вірменії. Приклад турагентства «Йур Сервіс» (Єреван, вул. Налбандяна, д. 96): вартість 80000-90000 драм/чол (з готелем і харчуванням, 2 дні/3 ночі). А можна замовити заздалегідь цілий тур по Вірменії з захопленням Нагірного Карабаху.

Орендована машина з Єревану. Якщо не хочеться морочитися з громадським транспортом і у вас в кишені водійські права, можна орендувати машину в Єревані. Проте в Карабасі є складні і тривалі ділянки гірської дороги. Ціни та варіанти дивіться тут.

Дорога до Нагірного Карабаху

Ми до Карабаху поїхали автостопом. На “копійці” місцевий чоловік довіз до найближчого до монастиря Нораванку міста — Ехегнадзора. А тут нам випадково пощастило сісти в машину з “військовими сорочками”. Двоє чоловіків мали по парі-трійці зірок на погонах, але для нас це не мало ніякого значення, адже спочатку до Нагірного Карабаху ми не збиралися. Я думала спочатку з’їздити до містечка Джермук, а наостанок вже заглянути в Карабах. Тому ми сказали вірменам, що їдемо до повороту на Джермук.

Однак, вірмени виявилися дуже приємними в спілкуванні, постійно жартували і навіть запідозрили у нас шпигунів, так як ми легко без карти в руках орієнтувалися в назвах і дорогах Вірменії, включаючи питання про Нагірний Карабах. У процесі такого діалогу раптом з’ясувалося, що військові саме туди й їдуть. Зазвичай ми швидко змінювали плани, якщо попадався вдалий попутний транспорт. Але до Карабаху реально було не близько і нахабніти не хотілося.

Самого гуморні звали Камо і він сидів за кермом, а другий трохи менше чином – Армен. Хлопці їхали прямо до Мардакерта (Мартакерта). Якщо ви не орієнтуєтеся, то це один з останніх і далеких населених пунктів перед кордоном з Азербайджаном, точніше останній безпечний населений пункт.

Коли ми доїхали до повороту на Джермук, забрали рюкзаки з багажника, Камо раптом запропонував їхати з ними до кінця. Дуже складно було відмовитися від такої пропозиції, військові нам сподобалися, та й ми викликали у них інтерес. Ми погодилися і знову сіли в машину, Джермук почекає. Їхати треба було ще понад 200 км.

Була в цих чоловіків, які пройшли всі кола пекла військового конфлікту з Азербайджаном, якась “хитринка”, ледве вловиме відчуття, незрозуміле мені. І разом з тим вони були настільки чарівні, добрі, душевні по-вірменськи, що перше відчуття якось само собою гасилось на тлі інших.

Воротанский перевал (Зангер)

Всю дорогу вони ніби нікуди не поспішали, достатньо було побіжно зацікавитися за вікном, щоб машина тут же зупинилася, і вірмени пішли разом з нами оглядати визначні пам’ятки і фотографуватися. Приміром, першу зупинку ми зробили на перевалі Воротан (Зангер), що лежить на висоті — 2344 м над рівнем моря. Він, як і більшість високогірних перевалів Вірменії, служить кордоном різних природних кордонів.

Камо ще в машині попередив, що буде холодно і сильний вітер. Мене це не лякало, піду залізу на одну з половинок цих воріт.

Трохи подалі ми знайшли табличку, яка свідчить про те, що раніше тут проходила дорога Шовкового шляху.

Багато хто думають, що це один певний маршрут, насправді ж існувало багато маршрутів, які перетинали різні країни і сполучали Східну Азію з Європою, так один з них проходив і через Вірменію.

Горіс

У місті Гориса ми зупинилися пообідати в кафе, а заодно зустріти і забрати ще одного військового – майора. Вірмени пригостили нас кебабом, шашликом, а за сусіднім столом на нас покашивались іранці, які святкують вільне перебування в чужій країні. Після обіду в машині було вже п’ятеро осіб. До речі, Горіс — досить цікаве місце, я вам раджу сюди з’їздити окремо.

Горіс і його околиці

Початок території Нагорного Карабаху

Нарешті, ми стали під’їжджати до території Нагірного Карабаху, першим покажчиком чого були ось такі будови 2005 року побудови.

По черзі ми залізли на саму верхівку “трикутника”, тільки вітер холодний і сильний в обличчя.

А за будівлями знаходиться вірменський хачкар.

Вже тут види зелених у вечірньому заході гір були просто приголомшливими. А пустельна безлюдна дорога добавляла якоїсь таємничості загальному враженню.

Залишався останній короткий відрізок до кордону.

Межа Нагорного Карабаху

Насправді кордонів з боку Вірменії дві (кордон з Азербайджаном, природно, закрита, бо війна).

Перша — це та, де ми зараз стояли, тобто траса Горіс — Шуші. На думку карабахського Мзс — це єдино правильна і офіційна для перетину кордон.

Друга — знаходиться на півночі через Зодский перевал. Ми там не їздили (хоча була така думка), хтось каже, що пункту пропуску там немає, постовий нам повідомив, що є. У будь-якому випадку перетинати кордон з НКР з півночі не рекомендується. Тому як, якщо пропускного пункту там немає, то за законом це буде порушенням з усіма наслідками, за фактом багато мандрівники проходили вільно або з коротким затриманням і допитом з боку військових.

Правильне проходження кордону Вірменія-Нагірний карабах

На в’їзді. Доїжджаєте до поста по трасі Горіс — Шуші, зупиняєтеся, всі пасажири транспортного засобу пред’являють документи. Для росіян віза не потрібна, але необхідно по прибуттю в Степанакерт відразу ж зробити реєстрацію в МЗС НКР (про це нижче).

На виїзді. Також зупиняєтеся біля посту, всі пасажири транспортного засобу пред’являють документи і реєстрацію, їдете.

Неправильне проходження кордону Нагорного Карабаху (особистий досвід)

На в’їзді. Зізнатися, я не знаю, чому ми так сподобалися військовим, що вони вирішили нам допомогти. Шкода що замість допомоги вийшла “ведмежа послуга”. Завдяки своєму чину, Камо ніколи не морочився питанням проїзду через кордон, і на жаль, не знав, що російським перебування на території Карабаху безкоштовно (на відміну від мешканців інших країн). Вірменин вирішив, що нам, як і іншим іноземцям потрібно платити, тому коли машина встала біля прикордонного пункту, а ми зібралися було вже вилазити для пред’явлення документів, він сказав, щоб ми сиділи в машині і не вилазили. Природно, ми обурилися, що можуть виникнути проблеми, але той на ходу кинув, що сам все вирішить. Не знаю, чому, але ми йому довірилися на той момент.

Через 5 хв. Камо повернувся і ми поїхали далі. На мій запитливий погляд, він спокійно заявив, що з ним нам не про що турбуватися, він про все домовився. Я не вгамовувалася і запитала, як же нам тепер повертатись, на що отримала відповідь: “я сам особисто відвезу вас назад”. Чомусь я йому не повірила, з урахуванням того, що в Карабасі ми не планували перебувати довго, може пару днів, а полковник їхав у відрядження днів на 10. Але сіпатися було пізно, дуже хотілося вірити в те, що слово військового – сила.

На виїзді. Назад з Карабаху, звичайно ж військові нас не повезли, але на всяк випадок залишили один з телефонних номерів, раптом якісь проблеми… Поки їхали до кордону все обмірковували, як би так викрутитися, щоб і нам зле не було і військових не підставляти. Все-таки вони хотіли як краще, я це тільки зараз зрозуміла, просто він не був у курсі деталей з реєстрацією для росіян. І як завжди, коли в розумі уявляєш, як будеш відповідати на можливі запитання, за фактом виходить зовсім не так. Принаймні говорити, що ми пройшли через інший прикордонний пункт було безглуздо, тому що брехня могло призвести до ще гірших результатів.

Як ми не сподівалися, а проскочити без пред’явлення реєстрації у не вийшло. Прикордонник довго не міг зрозуміти, як ми прослизнули непоміченими повз поста. Ми відповіли, що проїхали разом з військовими, на що посипалися нові питання, що за військові і як так вийшло. Довелося скористатися тим самим дзвінком, в трубці сказали чекати дзвінка. Я відчувала себе нерозумно за те, що ми відразу не наполягли пред’явленні документів. Можливо, з-за нас довіряти військовим вже не будуть.

Через 20 хв. прикордонник повідомив, щоб ми їхали назад в Степанакерт за реєстрацією в Міністерство закордонних справ (МЗС). Ну так, час сутінки вже, там напевно закрито, а у нас тільки намет за спиною. Мій супутник, побродивши біля поста, помітив за річкою зелену галявину, де можна поставити намет. Природно, ми запитали дозволу у постового. Той подивився на нас як на ідіотів, але і сам розумів, що не з ним же в будці ми будемо всю ніч сидіти. Відпустив, і обіцяв, що завтра вранці відправить нас в столицю на попутці.

Ми пішли за річку, я і не думала, що тут ще житлові будинки стоять. Раз вже ми тут застрягли, мій супутник пішов попросити у прикордонників гарячої води для чаю. Поки його не було, наш намет помітила місцева жінка, я натрапила на неї поглядом і заспокоїла, що ми не злодії, а за збігом обставин будемо спати тут 1 ніч. Замість відповіді жінка запросила нас обох на чай і каву. Коли Андрій повернувся з пакетом булочок, печива і ковбасою, ми вирішили таки заглянути на чай до жінки на ім’я Ліда.

У Ліди був настільки маленький будиночок, більше нагадує сарай, що вона посоромилася нас запросити всередину, тим більше пічка, на якій розігрівався чайник стояла прямо на вулиці, два крісла тут же. За кривим парканом жінки жив її брат і племінники у великому гарному будинку, до речі, в той момент вони саме колупалися в машині у дворі. А ось Ліду, схоже, не сильно любили, раз залишили на самоті в такому кволому житло. Правда, трохи пізніше я зрозуміла, що вона трохи не нормальна, але розмовляти цілком можна було, добра тітка. Поки ми пили чай, нас з ліхтарем шукав постовий.

— Ну куди ви зникли?! – почула я вже по-свійськи знайомий голос.
— Сидимо, п’ємо чай з Лідою, — спокійно відповіли ми.
— А я тут бігай по селі, шукай вас з собаками. Зазирнув у намет – нікого, думав, що втекли, але тоді навіщо речі залишили, пішов шукати.

Прикордонник присів тут же і теж попросив чаю. Виявляється він згадав тих самих військових, з якими ми проїжджали кордон, він сам був тоді на чергуванні. Виявляється Камо їм сказав, ніби в машині крім майоров нікого немає, а слово полковника завжди в ціні, йому й повірили. Ми попросили, щоб постової не сильно “злився” на військових, вони хотіли як краще. Тут же запитали про інших прикордонних пунктах як би ненароком, на що отримали відповідь, що зараз скрізь стоять прикордонники і без реєстрації виїзд неможливий.

Молодий вірменин не тільки за цим прийшов, він ще не до кінця нам довіряв і хотів дізнатися подробиці, хто ми, звідки, навіщо в Карабаху були. Так півночі і проговорили у Ліди у дворі з прикордонником і чашкою гарячого чаю.

Реєстрація МЗС Нагірного Карабаху

Рано вранці нас практично на першій же машині відправили в Степанакерт до МЗС КНР. За кермом сидів вірменин літніх років, за час шляху ми з ним так “подружилися”, що він дав адресу в Єревані і телефон, якщо будемо проїздом, кликав у гості.

МЗС знаходиться в центрі Степанакерта, адреса: вул. Азатамартикнери-28. Як я вже згадувала вище, реєстрація для російських безкоштовна, а для іноземців коштує 3000 драм (245 руб.) на 21 день. І робиться практично за 5 хвилин. Заповнюється анкета за зразком про те, які міста ми хочемо відвідати в Карабасі, і скільки збираємося днів провести, а потім віддається співробітникові Мзс. Натомість отримуємо якусь подобу квитанції для прикордонників, ось і все, ми вільні.

До речі, а якщо ви не знаєте, які пам’ятки можна подивитися в Карабасі, то прямо тут висить стенд з картинками і зазначенням різних фортець, церков, монастирів і так далі.

А які визначні пам’ятки міста і ми подивилися, я розповім в наступній статті. До нових зустрічей!