• Як дістатися до Кутаїсі
  • Історичні вулички міста
  • Храм Баграта
  • Що подивитися в околицях Кутаїсі

За чудовим збігом обставин ми з подругою виявилися відразу в Кутаїсі, так що все йшло за планом. Як це сталося, можна прочитати в минулій статті. Це друге моє перебування в цьому місті, я вперше була тут проїздом автостопом буквально пару років тому. Хочеться швидше дізнатися, що змінилося. А зараз ми крокували по одній з вулиць другого за величиною міста Грузії в пошуках обмінника. Попереду нас чекав номер в хостелі, гарячий душ, купівля ж/д квитків і вечірня прогулянка по пам’ятках Кутаїсі.

Як дістатися до Кутаїсі

Літак. У Кутаїсі є свій аеропорт і з Москви можна спокійно долетіти на прямому літаку, правда по вартості це буде трішки дорожче, ніж переліт Москва-Тбілісі.

Як швидше і дешевше добратись до Грузії
Маршрут по Грузії: ціни, транспорт, житло та ін

Поїзд з Тбілісі. Щодня з Тбілісі на поїзді можна потрапити в Кутаїсі за наступним розкладом: відправлення — 9:00 і 12:15, прибуття – 14:30 і 17:15 Вартість квитка буде відрізнятися від обраного класу вагона (плацкарт, купе) – від 9 ларі. Дивіться також офиц. сайт Georgian Railway

Автобус. З Тбілісі (ст. Дідубе) до Кутаїсі також можна виїхати на маршрутці за 10 ларі, в дорозі 4 години. Оплата проїзду при посадці в салон.

Машина або трансфер. Якщо ви за комфорт і зручність в будь-якій ситуації і у вас є права, то краще орендувати машину. Ознайомитися з цінами та автопарком від різних компаній можна тут. Навіть якщо у вас немає прав, у Грузії є недорогий трансфер і це GoTrip.

Екскурсії в Кутаїсі

Як ми обмінювали валюту в Кутаїсі

На момент нашого перебування в Кутаїсі курс місцевої валюти – ларі до рубля був приблизно такий: 1 ларі=33 руб. Треба ще нагадати, що була неділя, вечір, і у нас, як тільки перетнули кордон в кишені ні копійки місцевих грошей. Я думаю, не треба пояснювати, з яким ажіотажем ми шукали обмінник. На наше щастя такий знайшовся, однак курс там був страшенно грабіжницьким за 1000 рублів пропонували всього 28 ларі. Як би не хотілося їсти, ми вирушили далі. Адже в планах вже завтра досягти Помсті, а значить непогано б відразу обміняти достатню для цього кількість грошей. І знову нам пощастило, буквально у другому обміннику чоловік сказав 32 ларі за 1000 руб. Зізнаюся відразу, що за весь час подорожі по Грузії – це був самий вигідний курс. І потім я пошкодувала, що ми не обміняли більшу частину грошей в Кутаїсі. Перше, що я купила на ці гроші трохи пізніше — був довгоочікуваний і улюблене хачапурі. О, моя мрія збулася!

Де жити в Кутаїсі

Готелі та хостели

Зараз завдяки інтернету і різних онлайн систем, знайти житло простіше простого. Я зазвичай одночасно використовую всім відомий Booking і пошукову систему по готелям РумГуру (куди також входять Букінг, Агода та ін.). Шукаю підходящий мені готель/хостел, порівнюю умови і ціни, де вигідніше, там і бронюю.

Підбірка з Кутаїсі:

• Гостьовий будинок Білий дім — оцінка гостей 8.1, від центру 650 м, вартість від 10$ (2-х місний номер)
  • Найкращий за відгуками Хостел Мана — оцінка гостей 9.9, від центру 650 м, вартість від 12$ (2-х місний номер)
  • Готель 3* в центрі Эдеми — оцінка гостей 7.5, 200 м від центру, вартість від 23$ (2-х місний номер)
  • Готель типу «ліжко та сніданок» Золотий Квітка — оцінка гостей 8.3, від центру 350 м, вартість від 18$ (2-х місцевий номер з сніданком)

Квартири, приватний сектор

Якщо вам більше до душі приватний сектор, квартира, вілла, загальна кімната з місцевими, то рекомендую скористатись системою пошуку AirBnb — вона найкраща в даному напрямку. До речі, якщо ви ще не зареєстровані на АирБнб, то при реєстрації цією ссилочку, ви отримаєте бонус у 2100 руб на першу поїздку.

Особистий досвід

Про свою даху над головою ми подбали ще вдома, скориставшись послугами пошукача, забронювали за досить вигідною ціною цілий двомісний номер в хостелі з кондиціонером, душем і туалетом. Якщо б ми це робили за місцем прибуття, то нам би довелося викласти 30 ларі на двох, а так вийшло 27 ларі (~891 руб.), тоді як ліжко в 10-місному номері коштувала 420 крб. Переплатили 50 рублів, і комфорту стало в рази більше. Фотографій номера я не зробила, однак, ви можете самі переглянути за посиланням — Міні Готель Кутаїсі.

Так, це не зовсім центр міста, однак для нас цей хостел був зручний своїм розташуванням, недалеко від потрібної нам траси. Адже вранці ми збиралися відвідати околиці Кутаїсі. Але це буде завтра, а зараз швидко в душ і йдемо на пошуки ж/д вокзалу і дослідження міста.

Пам’ятки або що подивитися в місті Кутаїсі

Допитливий читач явно поцікавиться, навіщо нам знадобився ж/д вокзал, чи не збираємося ми їхати звідти до Сванетії? На жаль, таким чином до Сванетії не добратися, так і взагалі по Грузії я хотіла переміщатися в основному автостопом. А от назад, щоб не дай бог не спізнитися на літак з Владикавказа в Москву було вирішено використовувати громадський транспорт. За планом наша поїздка повинна була завершитися на узбережжі, де-то в районі Батумі (Аджарія). Самим оптимальним і економним способом виїхати з Аджарського регіону був нічний потяг. Так, ми хотіли взяти нічний поїзд з Урекі в Тбілісі, і на готель не витрачаєш і час економиш на переміщення. До того ж плацкарт по даному напрямку повинен коштувати всього 8,5 ларі (280 руб.)

Сказано, зроблено. Щоб не заблукати в наших мандрах по Кутаїсі, викладаю карту нашого пішого маршруту.

Пам’ятник Давиду Будівельнику

Від хостелу ми безпосередньо пройшли по широкому і трохи пошарпанному проспекту Давида Будівельника.

Проспект впирається прямо в пам’ятник йому ж.

Я вже була тут, тому для мене це було наче прогулянка по рідних місцях.

За пам’ятником розташувалося будівлю вокзалу. Містечко, треба сказати, досить пустельне, особливо у вечірні години. Тільки самотній таксист біля входу. Ми смикнули скляні двері і увійшли всередину будівлі. На першому поверсі нічого схожого на ж/д вокзал не виявилося. І ми чомусь вирішили що це порожні будівля в неділю або не працює, або взагалі каси знаходяться тепер в іншому місці. Благо у нас вистачило фантазії поцікавитися про це в розбудила водія таксі.

Той люб’язно погодився особисто проводити нас до кас. Все таки ми помилилися. Каси були на другому поверсі. І по мірі мого наближення до них, жалюзі піднялися відразу в обох віконцях. Жінка-грузинка видно не часто продає україномовним пасажирам квитки, так як хоч і більш або менш непогано висловлювалася на нашому рідному, було видно, що у неї це викликало труднощі.

10 хвилин і в нашому кишені два квитка за напрямом Урекі-Тбілісі за 17 ларі (за обидва). Квитки правда чисто грузинською, але касир спеціально для нас кілька разів повторила, де номер вагона, місця та час відправлення поїзда.

Колхидський фонтан

Далі по одній з вулиць ми пройшли в самий центр міста, попутно купивши на перекус згаданий вище хачапурі.

Центр – це фонтан зі смішними баранчиками, а якщо по-науковому, то Колхидський фонтан, який займає місце перенесеного до вокзалу Давида Будівельника.

У фонтані на вершині залишилися тільки його коні. Всі фігурки, до речі, позолочені. Так що це найдорожчий фонтан у Грузії. Нам пощастило потрапити до моменту заходу сонця, коли рожевий світло неба почав переливатися зі світловими променями фонтану. Дуже романтичне видовище.

Щоб пробратися до фонтану, довелося маневрувати між гарного потоку автомобілів, які і не думають поступатися дорогу. Це стосується і пішохідних переходів, на яких водії ще й сигналять, щоб пішоходи швидше рухалися. Після Росії якось незвично.

Навпроти фонтану ми бачимо будівлю театру ім. Л. Месхишвили, а з іншого боку будівлю банку.

Сквер Кутаїсі

Якщо дивитися коней фонтану особою, то зліва буде міський сквер. Ми туди завітали на зворотному шляху, відпочиваючи після вечірньої прогулянки і слухаючи фонтани.

Відпочиваючих тут повно навіть у цей час. Якщо набридне витріщатися на квіткові клумби, можна навернути пару кіл і помітити, наприклад, ось таку скульптуру, присвячену чотирьом співаючим сестрам.

Історичні вулички міста

В моє перше відвідування міста Кутаїсі я якось не помітила, наскільки гарні тут центральні вулички з історичною архітектурою.

Ми пройшли кілька закутків, поки не досягли Синагоги – ось таке квадратна будівля.

А потім попрямували назад до центру. В один з вуличних прорізів промайнув храм Баграті. Про нього я вже писала в перший раз нашого перебування в Кутаїсі. Спеціально для вас я повторюся і трохи розповім про храмі.

Храм Баграта

Храм Баграта ще називають Собор Баграті. Храм дуже старий і вже 300 років знаходиться в руїнах, що приваблює в першу чергу. На горі, де він розташований раніше мандрівники навіть намети на ніч ставили.

Трохи розчарувало те, що вже здалеку видніються новенькі зелені дахи і купол храму. Це може означати одне — храм Успіння Богородиці відновили. Причому зробили це зовсім недавно, не дивлячись на протести самого патріарха, буквально в кінці 2012 року, і так несподівано, що навіть оком моргнути ніхто не встиг. З одного боку реставрація це добре, зберігається історія для майбутніх поколінь, але особисто я люблю бачити старі або стародавні споруди у первісному вигляді. Від них відчуття зовсім інші.

Храм побудований в 10 столітті, а закінчено в 1003 році. У 17 столітті храм сильно постраждав під час війни з турками і з тих пір його відновленням ніхто не займався, здається, навіть навпаки тільки сильніше руйнували. І нате вам, тільки ми зібралися подивитися на грандіозні незаймані залишки собору, його вирішили відновити.

Що вражає, так це розміри храмового комплексу, а точніше розміри блоків, з яких він побудований. Зовсім не схоже на грузинську архітектуру. Крім того Храм Баграта стоїть на горі, звідки відкривається чудовий вид на місто.

Більш або менш зберегла свій древній похилений вид дзвіниця, куди закритий вхід для туристів зважаючи на її небезпечного стану.

Так як діючий Храм Баграта, то вхід безкоштовний.

Так не поспішаючи ми знову повернулися до центрального скверу Кутаїсі, і далі по проспекту Руставелі, за яким я теж рекомендую прогулятися, повернулися назад в хостел. Час було вже затемна, а враховуючи сьогоднішню довгу дорогу і вечірню прогулянку пішки, ми майже відразу вимкнулися до ранку.

Що подивитися в околицях Кутаїсі

На цю тему я вирішила виділити цілу окрему статтю: околиці Кутаїсі. І наступного разу ми відправимося по околицях, дуже вже мене зацікавило містечко під назвою каньйон Окаце з водоспадами Кинчха. Крім того, обов’язково розповім про інших місцях, обов’язкових для відвідування, якщо ви раптом зупинилися в Кутаїсі. До зустрічі, друзі.