• Столичний громадський транспорт Таджикистану.
  • В центрі Душанбе.
  • Питання про реєстрацію в Таджикистані.

Ніч у столиці Душанбе видалася жахливою. Мало того, що в старих матрацах по всій видимості мешкав якийсь кусючий кровосос (слава Творцеві, що не клопи), чому ми постійно з Милою прокидалися. Так ще ближче до ранку я зрозумів, що моє тіло накрило то ж нездужання, що і Мілу пару днів тому. Добре, що мені вдалося поспати в вантажівці, коли ми долали перевал з Худжанда в столицю Таджикистану, інакше мені було б зовсім не піднятися від слабкості і температури.

Не дивлячись на все це, я не міг собі дозволити ось так валятися в маленькій кімнатці, і навіть одним оком поглянути на вулиці міста Душанбе. Тому було вирішено виїхати на прогулянку, а заодно відвідати пару місцевих аптек.

Господаря вдома не було, але це не завадило його дружині пригостити нас чаєм перед виходом. На всякий випадок ми з Милою сфотографували двері з назвою вулиці і вдома.

Столичний громадський транспорт Таджикистану.

В одній з попередніх статей я згадував, що в Таджикистані дуже важке становище з громадським транспортом. Маються на увазі великі автобуси і тролейбуси, проїзд на яких офіційно коштує від 60-70 дирам (5 руб.), але в деяких випадках водії можуть встановлювати свої ціни всупереч закону. Цікава сама система обслуговування в салоні. Як турнікетів при вході служать «хлопчики» від 14 до 25 років, які блокують одну з двох стулок, а через другу відкриту пропускають пасажирів. Спочатку пропускають тих, хто виходить на зупинці, а потім, збираючи гроші, запускають входять пасажирів.

У ранковий і вечірній час дефіцит останніх заповнюють маршрутні таксі або взагалі легковика на 4-6 сидячих місць з номером маршруту на лобовому склі, які беруть за проїзд аж 3 сомоні (23 руб.).

Таке я бачив вперше в житті. Але навіть цього не вистачає для перевезення людей. Зловити легковик або маршрутку хоча б з одним вільним місцем на зупинці – це з області фантастики, тому місцеві найчастіше “стоплять” громадський транспорт на перехрестях перед зупинкою. А якщо і там дуже багато охочих виїхати, то стоять на пішохідних переходах або “де прийдеться”. Вранці нам ще пощастило з автобусом, а ось протягом дня доводилося ловити то маршрутки, то приватних візників”.

В центрі Душанбе.

1. Площа державного прапора.

Поки я ще більш-менш пересувався, ми вирішили прогулятися по центру міста, а вже потім їхати з інших питань. Через все місто до аеропорту тягнеться головна вулиця і дорога — проспект Рудакі, на якому розташовуються всі основні визначні пам’ятки: площі, університети, палаци.

Повз площі державного прапора дуже складно проїхати, так як його флагшток видно за версту”. В моєму путівнику сказано, що 165 метровий таджицький флагшток є найвищим у світі. Зізнатися, я вже стільки разів читав те ж саме з прапорів інших країн (приміром прапор Баку в Азербайджані), що дана інформація вже змушує сумніватися в її правдивості.

По площі варто прогулятися хоча б заради краси сучасної “архітектури” в особі Палацу націй ліворуч або Національного музею Таджикистану.

Можна побачити також штучне озеро з фонтаном, широкі алеї з стирчать капелюхами садівників в кущах, скульптури героїв минулих років.

Дуже симпатично, тільки жарко.

2. Міський сад “Боги Рудакі” (Парк Рудакі).

До парку Рудакі ми дійшли пішки.

Назва його тісно пов’язане з ім’ям великого таджицької та перської поета Абу Адулло Рудакі, пам’ятник якому азербайджанські скульптори поставили в центрі саду.

По обидва боки алеї від пам’ятника дуже вдало розташовані фонтани, в таку спеку хіба що тільки виховання не дозволяє залізти в них з головою, хоча можна і по бордюру прогулятися.

Вперше за довгий подорож по Середній Азії натрапили на групу російських туристів, які великою компанією фотографувалися біля кожного стовпа”.

3. Площа “Дусти” (Дружби) і пам’ятник Ісмаїла Самані.

У такий же “крокової” близькості розташовується площа “Дусти”, в минулому змінила безліч найменувань – “Озоді”, їм. Леніна.

І знову в центрі площі ми бачимо пам’ятник. Цього разу перед нами скульптура еміра династії Саманідів Ісмаїл Самані. До речі, за його ж імені і названа таджицька валюта “сомоні”.

До цього обіймав посаду товариш Ленін, якого в кінці 90-х перенесли в парк Перемоги, де зібрані всі монументи радянської епохи. Шкода, а то я б сфотографував дідуся Ілліча для колекції… Я вам не говорив, що вирішив організувати цілу колекцію з зображеннями Леніна? Можливо навіть статтю-галерею пізніше зроблю.

Державний герб в руках Сомоні, і корона на його голові, покриті сусальним золотом, а біля підніжжя пам’ятника розташований бронзовий барельєф, що відображає історію правління еміра.

Питання про реєстрацію в Таджикистані.

На сьогодні з мене вистачило прогулянок по великому місту, болячка давала знати про себе все сильніше, тому ми вирішили доїхати до Ввіру, щоб з’ясувати питання з реєстрацією, адже ще при в’їзді нам нагадали, що росіянам можна перебувати в Таджикистані без реєстрації не більше 3-х робочих днів.

Важливо знати, що якщо ваше перебування випадає на вихідні або офіційні святкові дні, то вони у триденний термін не входять!

Щоб дістатися до Ввіру, потрібно доїхати автобусом до зупинки “цирк”, далі проходимо кілька кварталів по головній вулиці і ми на місці. Ледве знайшов людину, яка змогла мені повністю змалювати ситуацію. В результаті з’ясував, що конкретно нам можна перебувати без реєстрації до 25 числа з урахуванням того, що кордон ми перетнули 21 числа. Виходить 5 днів, АЛЕ як я вже виділив вище це з урахуванням вихідних днів. Звичайний термін – 3 дні.

Якщо ж ми протягом зазначеного строку не зробимо реєстрацію і не встигнемо вчасно покинути Таджикистан, то покарання чекає у вигляді штрафу в розмірі від 9 до 15 тис. руб.

Де можна зробити реєстрацію в Таджикистані:

• ОВІР. Для цього потрібен паспорт і господар квартири, в якій зовсім необов’язково вашого перебування. Реєстрація робиться протягом 1-3 днів. Оплата складається з двох сум: оплата послуг Вгірфо та державне мито. Для іноземців, з якими у Таджикистану візовий режим, оплата за перебування на території країни до 3-х місяців становить 140 сомоні (1070 крб.), а більше 3-х місяців — 230 сомоні (1760 руб.). Для прибулих без візи оплата перебування до 3-х місяців становить 90 сомоні (690 руб.), більше трьох місяців – 130 (990 руб.).
  • готель. Є можливість домовитися з деякими готелями, що мають спеціальної людини, яка за умовну плату (від 5$ за добу) оформити реєстрацію на N-ну кількість днів, причому в той же день.
  • фірми та приватні особи. У місті можна знайти спеціальні приватні фірми або ФО, які вирішать це питання буквально за 1-2 дні і коштувати це буде близько 25-35$.
  • можна спробувати пройти кордон туди-назад, якщо ви знаходитесь в безпосередній близькості від неї. Однак, ми так не робили і наслідки невідомі. До того ж незрозуміло, як відреагують на таке прикордонники і скільки часу це займе.

Ось з такою інформацією ми вийшли з Овіру і попрямували у бік будинку. Повернувшись в маленьку кімнатку, я зрозумів, що сьогодні ми навряд чи зможемо їхати далі. Навіть їжа, запропонована молодою господинею мені не полізла. Я випив таблеток, які Милі дісталися ще в Узбекистані і вирішив відлежатися до завтрашнього ранку.

Взагалі-то я хотів їхати через іншу кордон до Киргизії, однак увечері, коли Нуй повернувся додому, він повідомив, що дорога туди дуже погана, та й міст через річку після вибуху не відновили. Нічого не залишалося, як завтра вранці знову їхати через той жахливий перевал. Принаймні мені вдалося на власні очі побачити всі “принади” Анзобского тунелю.