• Як дістатися
  • Де зупинитися
  • Особистий досвід: намет або готель-подарунок
  • Визначні пам’ятки міста Аштарак
  • Стародавні церкви в Аштараке
  • Трехарочный міст через річку Касах
  • Пікнік біля річки Касах
  • Руїни старих лазень
  • Визначні пам’ятки в околицях Аштарака (радіус 15 км)
  • Карта пам’яток

Перед тим, як в черговий раз відвідати столицю Вірменії, давайте зробимо невеликий гак у бік містечка під назвою Аштарак, звідти до Єревана лише 20 км. Навіщо? По-перше люблю невеликі не заїжджені туристами містечка (в Аштараке всього 20 тис. населення), а по-друге цей, нехай і маленький, містечко є одним з найдавніших у Вірменії. Я думаю варто туди заїхати, дізнатися, що цікавого є в цьому куточку країни. І до речі, чудові там не тільки місця, але і люди.

Як дістатися

Добираємося до Вірменії:

• 5 способів потрапити до Вірменії
  • Путівник по Вірменії з цінами і маршрутом

Маршрутка Єреван-Аштарак. Маршрутки до Аштарака знаходяться на центральному автовокзалі (Кілікія), починають ходити десь з 9 ранку і до 18:00, інтервал 1-2 години, в дорозі 40 хв., вартість проїзду 300 драм. З цього ж автовокзалу можна спочатку поїхати в Ечміадзін, проїзд 250 драм, туди маршрутки ходять частіше, а звідти на маршрутці в Аштарак, в дорозі 30 хв, вартість приблизно така ж 200 драм.

Таксі Єреван-Аштарак. Якщо берете машину в місті, то ціна варіюється від 2500 до 5000 драм (як домовитеся). Якщо ви любите планувати все заздалегідь, то можна замовити машину на КивиТакси.

Орендована машина з Єревану. Якщо не хочеться морочитися з громадським транспортом і у вас в кишені водійські права, краще орендувати машину в Єревані. Ціни та варіанти дивіться на цьому сайті.

Екскурсії з Єревану. З Єревану є групові автобусні екскурсії в Аштарак з захопленням інших міст/місць по дорозі — 10000 драм/чол. Якщо хочеться індивідуального підходу, то краще замовити унікальну екскурсію:

• Аштарак+монастирі+винний завод — до 7 чол, 7 годин, російська мова
  • Інші унікальні екскурсії в Аштарак

Де зупинитися

Зазвичай в Аштараке не затримуються, Єреван буквально в 20 км звідси. Логічніше зупинитися в столиці і приїхати в Аштарак для прогулянки. Якщо все-таки виникла необхідність заночувати в Аштараке, скористайтесь підбіркою готелів нижче:

• Гостьовий будинок GH of Apricots — оцінка гостей 8.7, від центру 1,2 км, вартість від 41$ (2-х місний номер)
  • Готель типу «ліжко та сніданок» My family BB — оцінка гостей 9.2, від центру 2 км, вартість від 25$ (2-х місцевий номер з сніданком)
  • Найдорожча вілла Cozy Villa — 1.6 км від центру, ціна від 100$ (2-х місцевий номер з сніданком)

Особистий досвід: намет або готель-подарунок

Справа була до вечора, а робити як раз таки було що. Після відвідування озера Севан, північний сильний вітер не хотів залишати нас і в Аштараке. Згадуючи майже безсонну ніч при такій погоді на пляжі Мингечаурского водосховища в Азербайджані, ми вирішили в що б те не стало знайти більш або менш “презентабельне” місце. Переглянувши можливі-неможливі паркани й укриття, де можна було поставити намет, ми в безнадії без всяких задніх думок всілися на узбіччя дороги відпочити і подумати, що робити далі. В нахабну проситися до когось в дім не хотілося.

Не пройшло і 10 хвилин, як перед нами зупинився легковик. Вікно з боку пасажирського місця опустилося і на нас запитливо дивилась пара очей молодого вірменина, який відразу по-російськи запитав, чи не потрібна нам допомога. Ми помотали головою, бо їхати було нікуди, а з ночівлею хлопчина навряд чи міг нам допомогти. Вірменин трохи подумав, зробив ще кілька спроб, уточнити, чи все у нас добре, а потім поїхав. Цікава ситуація, відразу автоматично проводиться аналогія з нашою батьківщиною і в голові спливає питання: “а зупинився б хто-небудь у нас так на дорозі, побачивши двох подорожніх?”. А Ви, читачу, зупинилися б?

Все ще переварюючи раптову думка, біля нас знову зупинилася машина, на цей раз крутіше. Відчинилися двері і чоловік середніх років поставив той же самий питання і теж відразу по-російськи. Ми відповіли за стандартом, що їхати нам нікуди не треба, і допомогти нам теж не зможе. Проте чоловік наполіг, щоб ми йому все розповіли. Довелося викласти йому всі можливі розкладки з встановлення намету для спокійного сну, щоб виспавшись з повними силами оглянути місто Аштарак. Вірменин подумав, а потім раптом сказав, щоб ми сідали в машину, він нас покатає по місту, а заодно і подумає, що можна зробити. Міні-екскурс по Аштараку не завадить, я хоч буду в курсі, що варто подивитися, а що краще залишити без уваги, ми сіли.

Поки водій “думав”, ми познайомилися і проїхали парочку старих церков, які були записані в завтрашній план. Після чого він зупинився біля якогось готелю і пішов усередину. І тут у пам’яті знову спливла така ситуація, коли ми подорожували по Туреччині і застрягли в якомусь невеликому містечку, де місцева бабуся “рятувала” нас від шакалів. Того разу нам вперше дістався готель безкоштовно. Зараз я раптом зрозуміла, що вірменин хоче поселити нас у готель. Судячи по загальному вигляду і спілкування, вірменин був не бідний, тому ми відмовлятися не стали.

Водій повернувся зі словами, що все зайнято, сів за кермо і задумався. Потім різко повернувся до нас і промовив: “Добре, я вам зроблю такий подарунок, який запам’ятається вам на все життя!”. Потім повернув ключ запалювання і поїхали далі. Ми з одним тільки переглянулися в подиві.

Зупинилася машина біля якогось пристойного готелю (явно не дешевого). Вірменин вийшов на пару хвилин, переговорив з дівчиною-адміністратором і сказав їй, щоб вона про нас подбала, нагодувала гарною вечерею і так далі. Видно було, що його тут уже знали. Дівчина відкрила двері однієї з кімнат, і ми трохи “офонарели”…

двоповерховий номер з балконом, що виходить на річку.

Внизу розташовувалася спальня з душовою, а нагорі їдальня-вітальня з вже сервірованим столом.

Поки ми були в шоці, наш новий знайомий ледь не зник без подяк. Я ледве встигла його наздогнати і запитала ім’я, але вірменин відмовився називатися, широко посміхаючись потиснув нам руки і поїхав у невідомому напрямку. Однак, я не здавалася і задала питання дівчини, та відповіла, що чоловіка звати Ваган. Тому, якщо той самий Ваган коли-небудь побачить цю статтю, передаю величезну подяку — це дійсно незабутній подарунок для мандрівників типу мене!

Кому цікаво, даю посилання на той самий готель-подарунок в Аштараке

Насамперед ми вирушили в душ і влаштували велике прання, після чого мій супутник заглянув на “ресепшн“, уточнити до якого часу ми можемо перебувати в номері. Дівчина відповіла “до вечора наступного дня” і запитала, що ми хочемо на вечерю. Тут була невелика заминка, бо вперше в готелі питали, що ми будемо на вечерю. Він запитав що є, і з запропонованого вибрав смажену форель з салатом плюс чай. Дівчина записала і сказала, що трохи пізніше принесе все в номер, а Андрій очманілий повернувся в номер.

В той вечір ми наслухалися старих радянських пісень російською мовою, доносилися з прибережних кафе на іншій стороні річки, а вночі спали, як убиті на м’якому ліжку.

Визначні пам’ятки міста Аштарак

Ранок видався сонячним жарким і повним сил для екскурсії по місту Аштарак. Практично біля самого готелю, де ми провели ніч, вдалося зловити попутку і вмовити водія відвезти нас до першої пам’ятки…

Стародавні церкви в Аштараке

Є старовинна легенда, в якій розповідається про трьох сестер, які народилися і живуть у місті Аштарак. Дівчата одночасно закохуються в юнака по імені Саркіс, і дві старші сестри з любові до молодшої вирішують покінчити життя самогубством. Одягаючи абрикосове і червоне плаття, вони кидаються в ущелині від горя. Дізнавшись про це, молодша сестра, одягає білу сукню і теж викидається в ущелині. Залишившись наодинці, хлопець Саркіс стає відлюдником. Звідси і поява трьох церков на обриві: Циранавор (абрикосова), Спитакавор (біла) і Кармравор (червона).

Церква Циранавор (VI ст.). Нас попередили, що всередині можуть водитися змії. Змій я не знайшла, а от майже над самим входом висів стиглий зеленющий виноград, який гріх було не зірвати.

Всередині напівзруйнованій церкві нічого особливого немає, навіть даху. Ваган просив обов’язково заглянути в зарості неподалік від “Абрикосової” церкви, там трохи нижче можна знайти залишки її “сестри”…

Церква Спитакавор (біла).

А ось ця табличка явно бреше, тому що церква датується V століттям, про це нам і Ваган розповідав.

На мій погляд, кольори у цих церков переплутані, хоча таблички на зразок збігаються, дивно.

Церква Кармравор. А ось і остання червона церквушечка. Знаходиться трохи віддалік від двох попередніх і датується 7 ст. На відміну від своїх «сестер» туристів тут не бракує. Правда, сама церква така маленька, що всередині насилу помістяться навіть 10 чоловік. На території висить гучномовець, звідки в радіусі кількох кілометрів чути церковний спів.

Поки ми сюди дісталися, час було до обіду. Було вирішено відпочити в тіні півгодини.

Церква Святої Марини. Призначений більше для місцевих, ніж для туристів. Тут ми пробули недовго.

Трехарочный міст через річку Касах

Сучасний Аштарак розташувався на лівому березі річки, а через ущелину збудували новий міст.

Раніше використовувався старий трехарочный, який до цих пір знаходиться вище за течією річки. Перший міст на цьому місці був побудований в 13 столітті і мав лише одну арку. Його руїни ще видніються праворуч від нового трехарочного, побудованого на місці старого вже в 17 столітті. У довжину міст 75 м, а в ширину всього 5 м. Зараз за нього руху майже немає, і міст використовується більше, як історичний пам’ятник.

Біля мосту знаходиться стара водяний млин з кам’яними жорнами. Кажуть, з борошна, одержуваної на цьому млині досі печуть хліб у місті.

Пікнік біля річки Касах

На тому ж березі є чудовий парк для відпочинку та сімейних пікніків. Ось туди ми і вирушили через склепіння трехарочного мосту, щоб перечекати нестерпну спеку і дати відпочити спинах від рюкзаків.

Тут виявилося безліч платних столиків, які орендують місцеві, щоб побути на природі в сімейному колі і посмажити шашлик. Стіл нам був не потрібен, достатньо кам’яного бордюру у самого краю річки, де можна засісти з ноутом, опустивши ноги до прохолодній воді.

Ми спеціально розташувалися поруч з вільним столом, щоб нікому не заважати, так і самим побути в тиші. Однак, тривало це недовго, буквально до перших відпочиваючих. Це була родина з 5-6 чоловік з дітьми, які теж прийшли сюди, щоб побалувати себе шашликом і поспілкуватися з рідними. Ми зовсім не очікували, що нас запросять до столу. Відмовитися від запрошення було непросто, в результаті ми приєдналися до вірменської сім’ї і дуже здорово провели час за розмовами і смачною їжею.

Руїни старих лазень

На момент перебування в Аштараке про руїнах лазень я не знала, взагалі про них мало хто знає. До речі, вони знаходяться недалеко від трехарочного мосту. Для бажаючих відвідати я зазначу їх на карті нижче.

Визначні пам’ятки в околицях Аштарака (радіус 15 км)

1. Ошакан (5 км). У селі Ошакан можна відвідати гробницю Св. Месропа Маштоца — творця вірменського алфавіту. на території багато хачкарів за мотивами алфавіту.

2. Мугни (5 км). У селі Мугни знаходиться однойменний храм, відомий тим, що зберігає мощі Св. Георгія Побідоносця і найстаріший хачкар Вірменії (1 століття н. е..).

3. Монастир Ованаванк (10 км). Досить популярне місце для даного напрямку, село Оганаван. Прекрасний монастир у прекрасному місці на краю стрімких стін глибокого каньйону річки Касах. По дорозі сюди можна заїхати в Мугни (див. п. 2)

4. Монастир Сагмосаванк (15 км). Ще один монастир на краю каньйону по тій же дорозі, що Мугни і Ованаванк.

5. Бюраканская обсерваторія (15 км). Знаходиться в селі Бюракан, на схилі гори Арагац, в наявності 10 телескопів. Там же можна подивитися фортецю Амбер і монастир Тегер, але вони за межами 15 км.

Карта пам’яток

А для нас екскурсія по Аштараку закінчується, ближче до вечора ми висунулися в бік Єревана, до зустрічі в столиці Вірменії!