• Як дістатися до Багана
  • Вартість і час роботи
  • Транспорт в Багане для огляду пагод
  • Важлива інформація
  • Золота пагода Швезігон (Shwezigon Pagoda)
  • Храм Ананда (Ananda Pahto)
  • Храм Татбинью (Thatbyinnyu Pahto)
  • Храм Гоу Та Пейлін (Gow Daw Palin)
  • Храм Суламони (Sulamoni Pahto)
  • Храм Дамаянджи (Dhammayangyi Pahto)
  • Храм Швесандо (Shwesandow Pahto)

Я б назвала Баган найпопулярнішим місцем М’янми. Стільки туристів, скільки я бачила тут, напевно, більше ніде не зустрічалося. Це не дивно, стара частина Багана, де на території в 42 кв. км розташувалося 4000 буддійських храмів і пагод, вражає. Деякі «зависають» тут на кілька днів і навіть тижнів. Ми не були винятком.

Як дістатися до Багана

Як я вже сказала — Баган це дуже популярне місце серед туристів і потрапити туди також легко, як в Янгон або Мандалай. Практично весь відомий в М’янмі транспорт туди йде з різних куточків країни. За фактом Баган — це назва величезній території, поділеної на частини, де є археологічна зона з визначними пам’ятками і невеликий туристичний містечко Ньяунг У (Nyaung U), де зазвичай зупиняються туристи. Про це докладніше я ще напишу нижче. Це уточнення знадобиться при купівлі квитків.

Важливо: це М’янма! Розклад і вартість краще дізнаватися на місці. Більш дорогий і гарантований варіант квитка на нижчезазначені види транспорту можна купити у Myanmar-Go або Myanmarbusticket

Літак

Існують внутрішні прямі рейси з Янгона і Мандали. Не дивуйтеся, вартість для іноземця буде вище, ніж для місцевих і починається від 100$. Квитки в Nyaung U Airport можна подивитися у декількох авіакомпаній: Asian Wings, Golden Myanmar Airlines, Mann Yadanarpon Airlines і ін. Говорять в аеропорту ніде обміняти валюту (особисто не перевіряла), зате є можливість купити квиток в археологічну зону… хах. Таксі з аеропорту до Ньянг У (3 км) вийде приблизно 7000 чат (торгуйтеся).

Поїзд

Ж/д станція Багана знаходиться в 5 км від Ньяунг У (так, це далі, ніж аеропорт), таксі буде коштувати від 8 000 чат. Також поїзди в М’янмі досить повільні, їх варто використовувати в тих випадках, коли хочеться поспостерігати за реальним життям мьянманцев.

Поїзд Мандалай-Баган: щодня ходять два потяги — в 7:20 (тільки сидячі місця, вартість за покупку на місці близько 2000 чат, прибуття в Баган о 18:45) і в 21:00 (є розкладні крісла та спальні місця, вартість 3000-5000 чат, прибуття в баган о 5 ранку).

Поїзд Янгон-Баган: щодня ходить один поїзд о 16:00, вартість 5 000-17 000 чат в залежності від обраного класу розміщення, прибуття в Баган о 10:45 наступного дня.

Пором

З Мандали до Багана можна доплисти на експрес-поромі по річці Іраваді, сезон: жовтень-квітень і рейси обмежені: липень-вересень, час в дорозі 8 годин, включений сніданок і ланч, відправлення щодня в 6 і 7 ранку, вартість приблизно 50$, купити квиток можна в готелі або на пристані Mandalay Jetty (краще за добу). Є ще місцевий повільний пором, відправлення о 5:30 ранку і не по всіх днях (уточнюйте на місці), в дорозі близько 15 годин, вартість 10$.

Автобус

Янгон-Баган: автовокзал в Янгоні, звідки йдуть автобуси до Багана називається Aung Mingalar Highway Station і знаходиться в 20 км (!) від центру міста, тому як не крути, а швидше всього до неї доїхати на таксі (8000-10000 чат). Будь-яка автостанція М’янми має велику кількість автобусних компаній, виїхати до Баго не складе проблем. Якщо розташовувати зайвим часом, можна поторгуватися. Вартість проїзду 15 000 чат в одну сторону. Можна виїхати нічними віп-автобусами, тоді вартість буде близько 15-20$. Не забудьте одягнутися, бо кондиціонери. В дорозі 10-12 годин, відстань 600 км, рейси їсти вранці в 7:30 і 8:00, а також нічні 19:00, 20:00 і 21:00.

Мандалай-Баган: автобуси з Мандали в Баган відправляються з Thiri Mandalar Bus Terminal (перетин 84 і 22 вулиць), рейси з 6:00 до 20:00 майже щогодини, вартість 9000-12 000 чат, в дорозі 6 годин, відстань 180 км

Моньва-Баган (наш досвід): автобуси ходять 4 рази в день: 5:30, 11:00, 14:00, 23:00, вартість 4000 чат, відстань 150 км, в дорозі 4-5 годин.

Наш автобус був о 14:00. На автостанцію ми прибули в 13:30 (це без рюкзаків, які залишилися в готелі Моньвы). Квитки на потрібний автобус все продали, нам запропонували місця на стільцях, які поставлять в проході. Ну, супер! Тоді ми сказали билетеру, що платимо в 2 рази менше від заявленої ціни. Гроші він втрачати не хотів, адже туристи і так платять за подвійним, а то й потрійним тарифом.

Мужик подумав і сказав, що дасть нам два нормальних місця, якщо ми встигнемо до часу від’їзду автобуса. Я вирішила залишитися в знак гарантії, що ми встигнемо і білетер не віддасть наші місця. А мій друг повернувся до «байкеру», якого попросив почекати. За 15 хвилин вони встигли забрати речі і приїхати рівнесенько до автобуса. Квиток до речі обійшовся в 4000 чат з кожного.

Ну і руїна нам дісталася. Мало того, що автобус був тісний і маленький, так його ще навантажили по саме «небалуй». До Пакокку (Pakokku) – перевалочного пункту, довелося терпіти засунуті під сидіння великі стоси паперів та інше барахло. До речі, на тому ж пункті примудрилися занурити в автобус цілий байк.

Баган (Паган) і готелі

Я була, звичайно, дуже рада, що ми забронювали готель в Багане будучи на озері Інле. Але бронь була тільки з завтрашнього ранку, а на сьогоднішню ніч нам ще треба знайти дах над головою. У будь-якому випадку спочатку ми рушили до нашого готелю, щоб залишити записку для Андрюхи.

По дорозі ми заскочили в пару-трійку (а може в усі п’ять) «гестхаусов», скрізь отримавши однозначне «full». В одному з гестів під назвою “Golden Myanmar Motel” нам попався дуже доброзичливий бірманська хлопчина, ми йому теж сподобалися, так як він вирішив нам допомогти і запропонував одне ліжко в гуртожитку на 3 місця зі сніданком за 7$ (за двох). Я сама позаздрив нашої удачі, тому що в ті дні навіть храми і коридори гестів були повністю забиті приїжджими.

У нашому заброньованому готелі адміністратор теж змушений був нам відмовити. Ми залишили лист про наше місцезнаходження і продовжили пошук вільних ліжок. Назустріч траплялися такі ж, як ми «безпритульні» туристи. Я була вражена, що багато «гест» просто стояли порожні, тобто не працювали. Навколо стільки бажаючих отримати нічліг, що можна було на новорічні свята кинути пару матраців в порожніх готелях і непогано заробити. У підсумку ми півміста обійшли, побувавши в 15-20 гестах і готелях, і все-таки повернулися до того, за 7$.

Моя добірка готелів у Багане:

Myint Motel — номер на 2 особи, включений сніданок, оцінка гостей 8.3, один з недорогих з хорошим розташуванням
Amazing Bagan Resort 4* — номер на 2 особи, включений сніданок, оцінка гостей 8.9, один з дорогих з високою оцінкою
Bagan Star Hotel 3* — номер на 2 особи, включений сніданок, оцінка гостей 8.9, з високою оцінкою гостей і середньої вартості
Bagan Beauty Land — номер на 2 особи, включений сніданок, оцінка гостей 9.5, кращий по розташуванню, оцінці гостей і середньою ціною

Інші готелі у Багане

В кімнаті нашої«общаги» ми познайомилися з ще одним Андрієм з Києва, на даний момент проживають в Канаді. Після того, як ми облаштувалися, він запросив посидіти нас у вуличній кав’ярні з іноземцями, попити пива, поговорити про життя.

Робити було особливо нічого, ми погодилися, заодно докладно розглянули місто.

Ранок почався зі знайомого гучного привітання Андрюхи, який знайшов нас по залишеній записці. Ми піднялися на сніданок. Навіть мені стало незрозуміло, яким чином Андрюха переконав адміністратора готелю в тому, що йому теж належить безкоштовний сніданок. Далі всій трійцею попрямували в свій заброньований раніше готель. Так як вільних номерів не передбачалося аж до 7 січня, то вирішили взяти двомісний на трьох, як в Мандалаї за 35$ з сніданком. Правда, в номері були перебої з гарячою водою, але Андрюха навіть з цього витяг користь, влаштувавши рознос господареві. Останній скинув вартість номера ще на 5$.

Археологічна зона Багана або 2 дні на велосипеді

Весь Баган поділений на три частини:

• стара частина (old Bagan) – на карті обнесена стіною. Дорогий райончик, звідки ближче всього дістатися до храмів,
  • нова частина (new Bagan) – знаходиться в північній частині карти, куди «заслали» багатьох бірманців з Old Bagan, щоб не заважали заробляти на туристах,
  • Ньянг (Nyaung U) – район, що об’єднує в собі безліч дешевих гестів, кафе, аеропорт і автовокзал, де власне ми й оселилися.

Вартість і час роботи

Археологічна зона Багана (Bagan Archaeological Zone) це величезна територія, яка відкрита в принципі 24 години на добу. Оплата квитка відбувається при в’їзді на землі або в аеропорту. По землі деяким вдається проскочити будки-каси (у всіх своя історія), а ось в аеропорту цього уникнути не вдасться. Вартість квитка в археологічну зону 25 000 чат. Квиток можуть перевіряти в деяких великих пагодах (якщо він відсутній, можна сказати — забув у готелі, зазвичай прокатує).

Транспорт в Багане для огляду пагод

Велосипеди: найдешевший вид транспорту, можна взяти в готелі або на вулиці, є замочок з ключиком, яким рідко хто користується. Про крадіжки в Багане велосипедів не чула. Ми брали на вулиці (так дешевше) за 1500 чат/день за велосипед (так як нас було троє, ми мали всі шанси на знижки)

Электроскутеры (e-вуке): теж досить зручний транспорт для переміщень і не такий дорогий (~ 8000 чат/день)

Кінська віз: досить повільний транспорт, його можна використовувати при наявності часу або тільки для під’їзду до занепаду/світанку (~ 15 000 чат — тільки виїзд на захід/світанок або 35 000 чат/день)

Тук-тук: вартість 35 000 чат/день ( 16 000 чат/півдня)

Таксі: з кондиціонером і водієм, самий дорогий варіант (~ 30$)

Повітряна куля: залежить від компанії, але ціни починаються від 350$/люд і далі. Хто піднімався, кажуть, того коштує.

Важлива інформація

• Візьміть води і їжі (нормально поїсти можна буде тільки після повернення в населений пункт, у пагод тільки перекуси у вигляді снеків незрозумілого призначення)
  • Громадських туалетів немає, це Азія, хлопці. Точніше є якийсь один (ми не знаходили), але кажуть дуже і дуже брудно
  • Швидко расстегивающаяся/застібається взуття (у багатьох пагодах доведеться її знімати) і відповідний одяг для храмів
  • Серветки (в цілях все тієї ж гігієни)
  • Оновлення (листопад 2018): на пагодах, звідки раніше дивилися заходи/світанки всі ходи на верхівки пагод заварили. Залишилося всього 4 пагоди, але не таких високих, координати: 21.161451-94.867719, 21.156784-94.867959, 21.159134-94.860988 і 21.150101-94.86139. Також схід/захід сонця дивитися можна з покинутих пагод або обладнаних оглядових майданчиків на пагорбах (там перевіряють квитки).

До археологічної зони їдемо по асфальту хвилин 20, а от між храмами ґрунтова дорога або взагалі пісок.

Територія з храмами просто величезна, не дивно, що тут за 3-4 дні залишаються. На мій погляд, мінімальна кількість днів для перебування в Багане — 2, щоб по-справжньому відчути красу і старовина споруд, ступ, храмів і, нехай рідкісною, але природи.

Мені на жаль з Баганом не пощастило, мій шлунок не переніс місцевої їжі. У перший день я подивилася Баган з горем навпіл, а другий повністю провела в номері готелю. Тому другий день по Багану буду розповідати зі слів мого супутника і нашого попутника Андрюхи-німця. У будь-якому випадку, я змогла помилуватися красотами Багана, а головне проводити захід з парою сотень людей на майданчиках одного з оглядових храмів, і анітрохи не шкодую про це.

Золота пагода Швезігон (Shwezigon Pagoda)

Найближча пагода до району Ньянг, тому вона вийшла перша у списку на відвідування.

Швезігон є зменшеною копією Пагоди Шведагон в Янгоні і зберігає копію священного зуба Будди. Сподобалися ось такі «чудики».

Храм Ананда (Ananda Pahto)

У перший день ми встигли подивитися практично всі основні храми, найбільш вражаючим з яких для мене був і залишається Храм Ананда (Ananda Pahto).

Усередині храму знаходиться 4 несхожі один на одного статуї Будди, що стоїть, кожна з яких близько 10 метрів.

Вирізані вони з тикового дерева, і кажуть, що у двох з чотирьох в залежності від відстані змінюється вираз обличчя. Залишилися дві замінили більш сучасними двома століттями пізніше після пожежі.

Храм Татбинью (Thatbyinnyu Pahto)

Найвищим храмом Багана вважається Храм Татбинью (Thatbyinnyu Pahto), 61 метр. В старовину він представляв із себе цілий храмовий комплекс з монастирем, бібліотекою та святилищем.

Ще до землетрусів з верхніх терас можна було помилуватися видами на Баган або заходом, зараз підйом заборонений. А поруч з ним знаходиться Королівський палац.

Храм Гоу Та Пейлін (Gow Daw Palin)

Хоч і пишуть, що в Багане немає жодного схожого один на одного храму, я все одно з працею відрізняю Татбинью від храму Гоу Та Пейлін, тому, якщо трохи переплутані фотки, прошу вибачення.

По висоті цей храм трохи нижче попереднього, так і зовні сильно на нього схожий, також пофарбований у білий колір, а перший і другий поверхи увінчані численними ступами.

Храм має 4 входи, з яких робочим є тільки один, ведучий безпосередньо до головного вівтаря.

Храм Суламони (Sulamoni Pahto)

Назва храму означає «перлина корони». Він унікальний своїми незвичайними фресками, вік яких становить більше 300 років.

Можна довго блукати по храму, періодично затримуючи погляд то на одній, то на іншій.

Храм Дамаянджи (Dhammayangyi Pahto)

Який найвищий храм, ми з’ясували, черга за найбільшим.

Я б назвала Храм Дамаянджи нестандартним в плані архітектури, тому що якщо придивитися, відразу бачимо відсутність пагод, а форма будови нагадує ступеневу невисоку піраміду.

Будь більш-менш уважний турист помітить, що у зазори між цеглинами складно просунути навіть аркуш паперу. Хоча, історики не звертають уваги на цей факт і думають, що дивна форма пов’язана з недостроенностью храму.

Храм Швесандо (Shwesandow Pahto)

Цей храм у перший день ми залишили наостанок, так як саме з його майданчиків туристи дивляться знаменитий захід Багана. Ми не були винятком і так само прибутку до нього близько 18 годин. Східці, що ведуть на площадки дуже високі і без перил, тому треба бути уважним, особливо в такому натовпі народу, правда, підйом не такий страшний, як спуск.

Багато хто, як наш новий київський знайомий Андрій, підіймалися по цим сходам двічі в день, щоб не тільки помилуватися заходом, але і зустріти світанок. Для сходу сонця оптимальний час 5-6 ранку.

А народ все прибував і прибував, я навіть почала турбуватися, що не зможу зробити хороший кадр з-за чиєїсь голови. Але тут мій супутник побачив, що можна забратися ще трохи вище (без сходинок).

З точки зору техніки безпеки, він був не прав, а з точки зору вільного простору – оптимальний варіант. За ним пішов Андрюха і ще парочка туристів — фотографів.

Є можливість подивитися захід сонця з повітряної кулі, такий підйом обійдеться всього в «якісь» 350$. І ось довгоочікувана хвилина, коли, затамувавши подих, всі проводжають поглядом золотий шар «на ім’я сонце». Його проміння повільно покотилися по розташованим поблизу від нас шляхом, і тільки шум клацань камер і фотоапаратів супроводжував цей прекрасний момент.

Крім великих храмів в археологічній зоні ще тисячі невеликих храмів і Будд, назви яких, напевно, не пам’ятають навіть і місцеві гіди.

В одному з таких можна спостерігати цікаву картину: гігантські статуї Будд у вузьких і маленьких приміщеннях, де дві людини з працею розійдуться. Виглядає це так, ніби не статую поставили всередині, а сам храм спорудили навколо статуї.

Під кінець другого дня, мій супутник з Андрюхою випадково загорнули в якесь село….

Куди ж без ченців.

Їх зустріла дівчинка років 12, і запросила провести екскурсію по її селищу. Вона добре розповідала по-англійськи про місцеву життя і показувала звичний їй побут. Запросила зайти в гості: всередині на довгих мотузках висіла колиска з дитиною, а в кутку щось ткала бабуся. Дівчинка намазала нашому німцеві щоки місцевої “мазаниною” (розтовчене дерево з водою для захисту від сонця). Майже всі бірманці її використовують. Наостанок вони прийшли до вонючему водойми, звідки місцеві жінки вервечкою тягають воду.

Андрюха в подяку за гостинність та екскурсію дав дівчинці трохи грошей.

Якийсь хлопчина вирішив допомогти, провівши хлопців по вузьких переходах одного з храмів на дах. Тут вийшла непогана фотосесія.

Помітивши у мого супутника кільце на руці, хлопець запропонував “камінчики”. Так як на озері Інле не пощастило з рубінами, мало сенс поритися в жменьці хлопчини. Якість, звичайно, залишало бажати кращого, але камені виявилися натуральними. Мій друг вибрав невеликий з місцевою огранюванням, сторгувавшись всього за 5000 чат.

Це були останні два дні в компанії з Андрюхою – німцем з Києва. Без нього все було б по іншому, спасибі йому за спільні пригоди. На третій ранок в Багане він зібрався і вирушив у Мандалай. Його подальший шлях був – Філіппіни, а наш – Гора Попа (будемо сподіватися, що назва не збігається з дійсністю).

Вдалих доріг і відкриттів у М’янмі, друзі!