• До побачення, Нальчик.
  • Чегемские водоспади.
  • Дорога на Приельбруссі.

Чорт, хлопці, так прикро, посіяли з Милою другий фотоапарат в одній з попутних машин в Індонезії. Вислизнув у Міли прямо з кишені і вона не відчула. Більше прикро не за техніку, а за фотографії. Зазвичай ми знімаємо двома: великим різні місця і краєвиди (те, що вимагає кращої якості), а другим-мильницею те, що трапляється по дорозі (найкорисніше), так як він більш легкий і компактний. Згоден, роззяву, що тепер вдієш.

Досить про сумне, краще продовжимо подорож по нашій неосяжній і не менш цікавою країні – Росії. Що може бути багатшими тут, чому не природа, напевно, тільки нашу мову. Тому пропоную зазирнути сьогодні в друге ущелині Кабардино-Балкарії — Чегемское, де знаходяться однойменні Чегемские водоспади. Якщо ви докладно читаєте наш сайт самостійних подорожей, то пам’ятайте, що в попередній раз ми відвідували село Верхня Балкарія.

До побачення, Нальчик.

Але, спочатку знову перенесемося в Нальчик, точніше в будинок №30, де ми провели вже другу ніч. Випивши вранці чашку гарячого чаю, нам таки довелося розпрощатися з господарями, подякувавши за гостинність.

Тепер наш шлях лежав на виїзд з міста, точніше на в’їзд, але з іншого боку. Загалом туди, де ми побачили ось таку арку :). Аж за душу бере.

Автобусники, яких тут метушилася ціла зграя, навіть уваги не звернули, видать вже знайомі з “нашим братом”. Воно й на краще, ніхто заважати не буде. Довелося пройти чимало, щоб вибрати більш або менш зручну позицію.

Я навіть здивований, але автостоп тут зовсім непоганий. Буквально через 15 хвилин, ми вже сиділи в машині. В черговий раз нас добросили тільки до повороту, далі “полюємо” за іншим транспортом. Це була газель, водій їхав рівно до останньої села під назвою Чегема, що знаходиться перед Чегемскими водоспадами.

Чоловік виліз із машини і пішов відчиняти ворота. Я ж вирішив скористатися ситуацією і запитав, чи можливо залишити у нього у дворі речі, які ми заберемо після огляду місцевості. Водій не заперечував, і після того, як ми заїхали на територію, я переніс рюкзаки з “газелі” у куток веранди.

Чегемские водоспади.

Від села до водоспадів було ще 2 кілометри, але в ту сторону з машинами було зовсім погано. І ті, що зрідка траплялися не бажали брати нас з собою. Напевно, з туристами.

Довелося йти пішки. В цілому я не пошкодував, тому що після кілометра починається стрімка стіна ущелини і можна порадувати око чудовими ландшафтами.

Після спуску в каньйон, ми побачили шумливий потік річки і пішохідну туристичну стежку, обабіч якої вишикувалися в ряд намети з різними сувенірами. В основному це був коньяк у фігурних пляшках і теплі в’язані речі.

А ми йдемо далі. Туристи є, але їх не багато і в основному місцеві. Я ж шукав очима перший водоспад. Ось ми пройшли один поворот, зліва скельний навіс, а тут взагалі зламаний паркан (напевно з радянських часів тут мало кому що цікаво приводити в порядок). Нарешті я чую шум, а через п’ять хвилин за потоком річки побачив першу струмінь Чегемских водоспадів.

Хм, ну що я можу сказати, я очікував більшого. Хоча, може далі буде цікавіше. А далі стежка ставала все гірше, поки ми не дійшли до срібного джерела. Вважається, що вода в ньому лікувальна дуже чиста, тому що має в складі домішки срібла. На мій погляд у Вірменії вода набагато чистіша і смачніше, але це тільки на мій погляд :).

І, нарешті, прогулянка закінчується на самому широкому місці дороги, де по прямовисній скелі падають кілька потоків водоспадів.

Не знаю, може ми потрапили в сухий сезон, тому водоспади виглядали не так вражаюче, чи це ми “зажрались”? Хто-небудь може дати мені відповідь?

Загалом ще пару фотографій і можна сміливо повертатися.

Якщо говорити про двох ущелинах: вчорашньому, де ми відвідали село Верхня Балкарія і про сьогодення з Чегемскими водоспадами, то друге в рази програє. Шкода тільки назад пішки йти.

Дорога на Приельбруссі.

У глибині душі я сподівався, що коли ми прийдемо до знайомого будинку забирати рюкзаки, то добродушний господар запропонує втомленим подорожнім чашечку гарячого чаю як мінімум. Мабуть, я даремно сподівався, тому що господар навіть не вийшов попрощатися. Ми посиділи хвилин п’ять у дворі, побалакали про враження від сьогоднішньої прогулянки, потім забрали рюкзаки і пішли, ні, ніхто нас так і не проводив.

Вибиралися ми звідси трохи довше, ніж заїжджали, змінивши кілька машин. У Кабардино-Балкарії нас цікавило ще одне місце – це Приельбруссі і сама гора Ельбрус, якщо на неї хоч скільки-небудь було можливим видертися. Якщо ж ні, то хоч гірськими краєвидами помилуватися.

Ось за цим ми і вирушили в останнє третє ущелині. Час було полуденне, а в горах, як відомо, не жарко, особливо вночі, тому ми не знали, що краще. Переночувати по дорозі, а завтра вирушити на дослідження горбистій місцевості чи все ж спробувати заночувати ближче до Ельбрусу. Думали-думали і вирішили залишити це питання нашої вдачі.

Шлях по третьому ущелині чекав неблизький, більше сотні кілометрів. І на початковому етапі багато автомобілістів геть нас не помічали. Тільки до середини шляху справу як-то пішла швидше. Передостання машина в “особі” все тієї ж “газелі” з родиною та безліччю ящиків з консервами, довезла нас майже до потрібної точки. Вже тут ущелині вражало своїми красотами і великими полями з капустою. Кажуть, що Москву капустою постачають саме з цієї місцевості.

Я б з задоволенням заночував де-небудь тут, але до Приельбрусся було ще далеко, а через полів з овочами, місце для намету знайти виявилося проблематично.

Останній великий місто ми пройшли пішки, обрали позицію поудачней і встали в “потрібну позу”, але як на зло, ніхто не хотів нас брати. Напевно ми витратили не менше години, сонце ось-ось погрожувало сховатися за горизонтом, коли я побачив знайому пошарпану “волгу”, яка спеціально повернулася за нами, хоча до цього пролетіла повз.

За кермом сидів дідок похилого віку і їхав він майже туди, куди нам треба було. Точніше їхав він додому, до свого села, але погодився нас довезти до місця безкоштовно. По дорозі водій розповідав, що під землею в цих місцях заховані різні лабораторії. По ідеї вони вважаються секретними, але знають про них практично всі жителі довколишніх сіл. Розповів так само, щоб були обережні, а то в лісах частенько ховаються бойовики, так і тварин вистачає, приміром, ті ж шакали. Загалом наставив нас дідок на шлях істинний, а потім завіз до мінерального джерела.

Як і обіцяв водій, довіз він нас прямо до Приельбрусся, висадив біля однієї з тур баз, розвернувся і поїхав геть. Нашої завданням тепер було – з’ясувати, де тут можна увіткнути намет (і чи можна взагалі зробити це безкоштовно), та так, щоб не замерзнути вночі, тому що як тільки ми вилізли, то одразу ж натягнув на себе практично все, що мали.

А вдалося нам вирішити цю проблему чи ні, ви дізнаєтеся із цієї статті. Нагадую, дуже складно пропустити статті, якщо підписатися на новини нашого блогу ;).