• На краю каньйону.
  • Спуск з перешкодами. Не повторювати!!!
  • По дну долини каньйону Іхлара.
  • Шматочок батьківщини.

Я згадую, як ще зовсім нещодавно в Сербії Драго вчив мене азам скелелазіння по прямовисній стіні Голубацкой фортеці, як доводиться застосовувати отримані уроки в Туреччині, каньйоні Іхлара, і ні про яку страховку тут вже не піде. Найбільше я переживав за Мілу, адже в Сербії вона лізти відмовилася, а тут, можна сказати, вибору не було.

На краю каньйону.

Не багато любителі Каппадокії доїжджають до Каньйону Іхлара, хоча цей красень довжиною 13 кілометрів того варто. І знову наша улюблена карта.

Як ви пам’ятаєте, мій дорогий читачу, ми тільки вийшли від термального озера Нарли, так що до каньйону було зовсім рукою подати, не вистачало тільки коліс. Ні, турецький автостоп залишався все таким же гарним, якби було що “стопити”.

Повз нас на мопеді проїхали дві блондинки-іноземки, ех, щасливі. Ну нічого, припинили розпускати слюні, і за роботу. Таки через півгодини засмаги нас підібрав турків з дружиною. Вони мовчки довезли до місця, а потім розвернувшись, поїхали далі.

Ох, каньйон Іхлара вже з дороги здавався прекрасним. А коли ми підійшли до самого його краю, то просто завмерли в захваті, хотілося швидше прогулятися.

Спуск з перешкодами. Не повторювати!!!

Я десь читав, що каньйон Іхлара не повністю під охороною, і є частина, куди можна пройти безкоштовно і побачити все теж саме. Як з’ясувалося вже пізніше, в каньйон можливо без квитка зайти через саме місто, прямо з центру є спуск.

І ще на замітку, ця платна і туристична стежка 3-4 км, а можна піти далі абсолютно безкоштовно з протяжністю 10 км, але це для самих фанатів і мають купу порожнього часу. Зараз перед нами була білетна будка, сповіщала про те, що вхід коштує 8 лір (160 руб.) з людини, а в кишені всього 15 лір, тобто на вхід не вистачає.

Я згадав Рожеву долину, де ми з Милою намотали не один кілометр, і де була можливість піднятися нагору долини, так і спуститися з неї. Тут був приблизно той же принцип, тільки висота стін близько 150 метрів, залишалося знайти “дірку в паркані”. Найбільше напружував охоронець, пост якого знаходився на самому відкритому і добре обсматриваемом ділянці каньйону.

Ми вирушили на пошуки лазу, і, як ми думали, ми його знайшли. Десь в кілометрі від основного спуску є стоянка, а за нею чітка стежка вниз до однієї зі стін. Причому спуск за моїми розрахунками повинен був проходити поза видимості охоронця, прикриваючи нас скелею.

Серпантин на прямовисній стіні ми подолали без проблем, далі я бачив, що стежка губиться за одним із поворотів, але вона була настільки виразно видно, що у мене не було ніяких сумнівів – по ній часто ходять люди.

Вже не знаю, хто були ці люди, але вони явно мали спритністю гірських козлів. Ми майже йшли по карнизу одній зі стін, перестрибуючи з уступу на уступ, додайте до цього важкі рюкзаки за спиною. І раптом, стежка скінчилася. Мало того, скінчилася вона тоді, коли нас стало видно з посади охоронця.

Не знаю, чи бачили нас чи ні, але повертатися назад не тільки не було сенсу, але і просто неможливо фізично.

І коли така думка відвідує голову в тому місці, де і йти вперед – це майже божевілля, так як є велика ймовірність скрутити шию, розумієш, що втрачати нічого, то в тілі прокидається просто невідомі мені самому раніше і сили і спритність.

Найбільш небезпечною ділянкою спуску був вузький розлом між скель всього в 40 см шириною, йдучи вниз збільшуються в прогресії трьома ступенями. Нам з Милою довелося неабияк потрудитися, щоб спустити рюкзаки, а потім теж саме провернути зі своїм тілом. Я більше переживав за Мілу, але вона всупереч моїм очікуванням трималася молодцем, тут головне, довіра один одному.

Коли все найстрашніше було подолано, і попереду залишався лише чагарник з сухостою і гілок, ми вже ледве стояли на тремтячих ногах, з останніх сил притримуючи рюкзаки такими ж руками.

Всупереч нашим побоюванням, внизу охорона нас не чекає з розкритими обіймами, тому з напівзігнутими колінами ми вийшли до струмка, що протікає по дну каньйону, де провели близько години, щоб відновити сили для подальшого дослідження.

По дну долини каньйону Іхлара.

Територія Ихлары, куди ми спустилися – це лише третя частина від усього каньйону. Прогулянка навіть тільки по ній одній зайняла у нас кілька годин.

Каньйон утворився завдяки річці, води якої кілька сотень тисяч років тому простягалися від однієї до іншої стіни.

Зараз це був невеликий струмок холодної води вздовж якого по обидва боки є прогулянкові стежки, кілька кафе і закоти до різним храмам і монастирям.

Останні тут з’явилися після приходу перших християн, облюбували це місце під свої печерні житла.

Ми теж завітали у декілька так званих церков. Загалом це звичайна печера, видовбаний рукою людини в скелі. У деяких випадках храми мали два і більше поверхів, а вглиб йшли на кілька кімнат.

Дуже заворожують християнські фрески із зображенням ангелів і святих. У фарбах виглядає дуже красиво. Думаю, без них подібні храми виглядали як всі інші каппадокские печери – порожньо і сумно.

Один з храмів висічений вже дуже високо, довелося подолати не одну сотню сходинок, щоб до нього дістатися, а заодно і помилуватися каньйоном з висоти пташиного польоту.

Пересуваючись із одного місця до іншого, я раптом почув за спиною на чисто російській мові питання: “звідки?”. Ми з Милою відразу обернулися і побачили молодого турка з дівчиною. Подумавши, що він напевно вивчив пару слів по російськи і тепер випендрюється, ми йому по простому відповіли: “з Росії”. На цьому розмова закінчилася, турків посміхнувся і продовжив прогулянку з дівчиною.

Шматочок батьківщини.

Коли через кілька годин втомлені, ми таки вийшли з першої частини каньйону, я знову помітив цього хлопчину. Він якраз сідав у свою машину, а ми роздумували, як тепер звідси вибратися.

Хлопець, мабуть, теж нас помітив і під’їхав ближче. Коли він заговорив з нами майже чистою українською, у мене трошки від’їхала убік щелепу, але я швидко повернув її на місце. У підсумку хлопці вирішили підкинути нас до Дерінкую, де вони збиралися встигнути ще подивитися підземне місто. Виявляється, пара приїхала зі Стамбула на вихідні в Каппадокію, і зараз вони дивилися все що можна.

Поки ми їхали, встигли не тільки познайомитися, але й трохи заблукати в численних дорогах. Моя електронна карта, схоже не сильно вселяла довіру Баку (Бак — так звали молодого турка, а дівчину Туба – тепер уявіть картинку =)) тому ми зупинялися практично на кожній заправці, щоб запитати дорогу. За цей же час я дізнався, що хлопчина кілька місяців жив і вчився в Росії, де власне і навчився так добре говорити, хоч і забував періодично деякі слова.

Слава богу, до Дерінкую доїхали без пригод. Хлопці ще запропонували з ними сходити в місто, але ми чемно відмовилися, пославшись на те, що пізно, та й ми вже бачили такої ж Каймакли. Тому ми дружньо попрощалися і рушили на пошуки ночівлі, адже сутінки вже не за горами, а день видався не з легких.