• Як дістатися до Мармурової печери в Криму.
  • По Червоній стежці до Мармурової печери.
  • Вартість квитка і час відвідування Мармурової печери (ціна 2015р).
  • Екскурсія по Мармуровій печері в компанії п’яних бардів.

Ви не повірите, але за весь час нашого з Андрієм переміщення по білому світу, ми жодного разу так і не бували в цих печерах. Якщо не вважати того випадку, коли ми повзали по лабіринтах Боснійської піраміди. Тому я вирішила надолужити згаяне в Криму, попередньо за відгуками з’ясувавши, яка з відомих на цей момент печер є найбільш цікавою.

На вибір мені дісталося дві печери “Еміне Баїр Хосар (в перекладі означає “Колодязь на схилі поруч з дубом”) і “Мармурова”. По обом було знайдено численна кількість позитивних відгуків. Відвідувати обидві відразу було для мене занадто витратним заходом, я не зараховую себе до затятим любителям спелеології, тому вибрати все таки потрібно було одну. До самого моменту поїздки до печер я так і не змогла зробити вибір, поки не натрапила в інтернеті вже в Алушті на один з відгуків, який свідчив, що в цілому обидві печери практично однакові для стандартного обивателя. Тому я просто навмання вибрала Мармурову. Ось туди-то ми і підемо, друзі.

Як дістатися до Мармурової печери в Криму.

До речі, що Мармурова печера, що Еміне Баїр Хосар знаходяться практично поруч, а саме на плато гірського Масиву Чатир-Даг. Так що любителі можуть легко відвідати їх обидві.

Дістатися легше всього до печер або з боку Сімферополя, або з боку Алушти. Так як ми зупинилися в Алушті, то зараз я вам розповім досить незвичайний спосіб самостійного подолання шляху від цього курортного містечка до Мармурової печери.

Почнемо з того, що самостійним мандрівникам без машини, що використовує тільки громадський транспорт дістатися до печер – це ціла морока. Тому, кому треба швидше і комфортніше, може орендувати недорогий автомобільчик і пропустити цей пункт. А ті, хто не шукає легких шляхів, читаємо уважно.

В інтернеті всі поголовно пишуть, що з Сімферополя або Алушти треба сісти на тролейбуси під номером 51,52 до с. Зарічне, потім пересісти на черговий автобус до с. Мармурове і протопать ще 8 кілометрів до самих печер по стежці вздовж высоковольтки. Все це здорово, але моторошно незручно хоча б тим, що доведеться якимось чудесним чином стикувати два автобуси і відповідно витратити більше часу і грошей.

Ми вже писали, що дуже любимо користуватися в подорож картою для смартфона Maps Me, так як вона дуже зручна, а найчастіше на ній можна зустріти нетуристичні стежки. Так ось, досліджуючи цю карту в районі плато Чатир-Дагу, я випадково виявила кілька “пунктирних” стежок, що ведуть від траси прямо до печер. Причому вони навіть підписані, одна – Червона стежка, друга Ишачья. За даним запитом в інтернеті я знайшла інформацію, що такі стежки дійсно існують, і місцеві туристи залюбки ними користуються.

Ишачья стежка. Досить відома стежка, яка в принципі при максимальному наближенні, навіть відзначена на картах Гугла. Щоб пройти по цій стежці, потрібно доїхати на тих же тролейбусах № 51, 52 до с. Перевальне, а потім відправитися пішки в 2-годинне пригода з північного схилу Чатир-Дага, іменованому Ішачий стежкою. Підйом по ній довгий і непростий для новачка, звідси її іронічна назва “ишачья”. Заблукати там складно, стежка на всьому протязі відзначена “пірамідками” з каменів. Стежка виходить на туристичну стоянку „Точка“, а також з стежки відкривається чудовий вид на долину річки Салгир.

Червона стежка. А ось цю стежку ви не знайдете в Гугл-картах. Вона відзначена тільки на туристичних маршрутах. Вихід на неї розташовується трохи нижче Ішачий. Для цього ми сідаємо на тролейбуси 51 або 52, доїжджаємо до с. Соснівка (Привільне), переходимо дорогу від зупинки і йдемо спочатку лісовою стежкою, поступово піднімаючись на плато Чатир-Дагу.

На карті нижче Червона стежка відзначена червоним, а Ишачья синім кольором.

По Червоній стежці до Мармурової печери.

Так, ми вибрали саме другий варіант, сівши на 52 тролейбус і доїхавши до потрібної зупинки. Квиток нам обійшовся в 20 руб. з людини. Для контролю я сповістила про наш намір водія. Однак, це було не обов’язково, на цій же зупинці виходило ще як мінімум 6 осіб. Дивно, а я думала ми будемо єдиними, кому треба “в ліс”.

Ще в автобусі я заговорила з чоловіком з великим рюкзаком, по всій видимості він і його група теж збиралися в похід по червоній стежці. Я запитала його про це і він ствердно кивнув. Було видно, що тягти а собою двох туристів він не хоче, тому запропонував піти з тими, хто втік вперед, хоча вони були зовсім не знайомі.

Я пішла його порадою і біля дерев’яного пристроя догнала сім’ю з 5 осіб: бабуся, дідусь, мама, тато і син. Це були більш привітні люди і анітрохи не заперечували, що ми підемо за ними, щоб не заблукати.

У вищезгаданого дерев’яного будови ми повернули направо, перестрибуючи по камінню через широкий після дощової струмок.

Далі ми пішли по широкій лісовій дорозі, трохи позаду нових знайомих, щоб не бентежити їх своєю присутністю.

Поки не досягли розвилки з трьох стежок. Згортати тут нікуди не потрібно, йдемо прямо.

Ще кілька сотень метрів і почався пологий підйом. Наші друзі дуже часто зупинялися, ми навіть не встигали втомлюватися. Доводилося робити привали з ними, так як домовилися спочатку. Хоча я розуміла, що дорога тут в принципі одна і заблукати практично нереально.

Дерева потроху стали розступатися перед нами стали відкриватися симпатичні види на плато.

Ось тепер я, здається, анітрохи не шкодую, що ми пішли цим шляхом, з вікна автобуса таке не побачиш. Після чергового привалу глава сімейства вирішив розповісти нам коротенько, як йти далі, розуміючи, що ми трохи більш витривалі і часті зупинки нам навіть в тягар. Ми подякували попутників і підйом на плато здійснювали самостійно.

Далі, як і на Ішачий стежці стали з’являтися “пірамідки” з каменів, за якими було легко тримати орієнтир.

Підйом можна вважати крутим для новачка, але для мене ці 15 хвилин по крутому схилу здалися нісенітницею. До того ж види, що відкриваються з вершини плато можна вважати хорошою винагородою за фізичну втому.

Останній пагорб на Червоній стежці відділяв нас від численних печер плато Чатир-Дагу.

Ось і перші ґрунтові дороги з’явилися. Ще 700 метрів і ми на місці. По дорозі зустрічається багато печер, куди вже не водять екскурсії, але спуски в них обладнані. О, поворот на печеру Еміне Баїр Хосар, значить скоро Мармурова.

На стоянці перед печерою не було ні однієї машини. Так, з Алушти ми виїхали досить рано, і підйом по стежці у нас зайняв не більше години, напевно. Цілком можливо, що для організованих туристичних груп було зарано. Воно й на краще, менше народу, як кажуть, більше знань.

Ми спустилися до каси. Хм… дивно, каса теж закрита. Невже ще настільки рано? Звідки-то ще нижче почувся людський гомін і сміх. Зараз вивчимо вартість екскурсії і підемо на пошуки касира.

Вартість квитка і час відвідування Мармурової печери (ціна 2015р).

У печерах досить холодно, тому раджу заздалегідь підготувати теплий одяг: куртки, кофти. Не біда, якщо з собою не взяли. Тут же їх видають в прокат: дорослі — 15 руб., дитячі — 10 руб.

Також раджу одягнути закриту взуття типу кросівок, бо хоч печера і обладнана для туристів, там дуже сирий і слизька підлога.

А тепер про ціну:

• Галерея казок — 350 руб. (час екскурсії 30 хв.)
  • Галерея казок — Перлинні озера 400 руб. (час 50 хв.)
  • Галерея казок — Тигровий хід 450 руб. (час 1 година)
  • Всі маршрути — 500 руб. (час 1 година 20 хв.)
  • Фото та відеозйомка в печерах — безкоштовно.
  • Знижки: дітям до 5 років — безкоштовно, від 5 до 12 років — 50%

Теплий одяг була на нас. А квиток ми вирішили взяти по повній програмі, тобто пройтися по всіх маршрутах за 1 годину 20 хвилин. Визначившись з ціною і за маршрутом, ми спустилися до входу печери. Там на каменях розташувалась весела компанія судячи з усього не дуже тверезих товаришів. Я потай сподівалася, що наш майбутній гід знаходиться не серед цих веселунів. І помилилася.

Один з чоловіків (екскурсовод) покликав молодого хлопця і сказав, щоб той видав нам квитки, потім поцікавився у нас, чули ми про те, що в цьому регіоні проходить фестиваль авторської пісні (щось на зразок нашої Грінландії). Я природно похитала головою, а гід продовжував: “Ну тоді сьогодні ви познайомитеся з його активними учасниками і виконавцями” – вказав він на поруч сидять підпилих людей.

Не треба бути ясновидиці, щоб зрозуміти, що “друзі авторської пісні” підуть на халяву разом з нами. Ми оплатили квитки і усі разом спустилися вниз по сирій сходах.

Екскурсія по Мармуровій печері в компанії п’яних бардів.

Так, в нашій групі з “платників” були тільки ми. Дуже незвично відчути себе “по той бік барикад”, коли буквально кілька місяців тому я сама була ще тим “халявщиком”. Не дивлячись на не тверезий стан вже з ранку, екскурсовод виявився досить цікавим оповідачем. Як я зрозуміла, він був у команді тих самих спелеологів, які досліджували цю печеру в далекі 90-є. Тому слухати його було подвійно цікаво.

До речі, Мармурову печеру назвали тому, що закладена в породах мармуроподібного вапняку, а вік її понад 2 млн. років. Відразу скажу, що фоток не багато, тому що на фотографії ви не побачите того обсягу, який створює наше реальне зір, не побачити на ній і висоти і глибини печери, не оцінити масштабів. Майже як у горах. Так що раджу обов’язково побувати хоч раз у житті в одній з печер самостійно, це зовсім інші враження і картинки. Між іншим, наш екскурсовод дотримується тієї ж думки, все по шляху бурчав: “приїдуть за 1000 верст на печеру подивитися, а очей від фотоапаратів не відривають…самі нічого не бачили і на пам’ять інвалідні зображення залишилися”. Важко з ним не погодитися :).

Почали ми з Залу Казок. Кажуть тут можна побачити багато казкових істот, починаючи від слоненяти і закінчуючи царівною-жабою. Навіть якщо там щось таке є, екскурсовод зовсім не звернув на це увагу. Я вже говорила, що екскурсовод нам попався п’яний, цікавий, та плюс компанія з його бардів друзів. Тому він попередив, що стандартну “нісенітниця”, яку несуть екскурсоводи для туристичних груп він говорити не буде. А розповість краще що-небудь з того, що він сам спостерігав при відкритті різних залів, історії дослідників печер і тд.

Особисто для мене такий варіант був більш ніж прийнятний, ще б вони не організовували “поляну” у кожному із залів для підняття настрою.

Наступний зал називається Тигровий хід, відкритий в 1990-му і названий на честь останків тварини, яку прийняли за шаблезубого тигра. Потім виявилося, що це лише печерний лев, однак назву залишили колишнім.

Крім цього тут повно скелетів та інших тварин, наприклад якийсь доісторичний ховрах.

Гід сказав, що в печери часто провалювалися різні тварини, які застрягали в ущелинах і не могли вибратися самостійно, там і гинули. А при дослідженні печер значно пізніше знаходять тільки кістки, які віддають на експертизу археологів і істориків.

— Ви не уявляєте, скільки звідси одних тільки корів, та іншого домашнього худоби винесли. Ось у нас навіть олень є. – екскурсовод тицьнув пальцем на чергові останки тварини.

Потім через численні сходинки і ходи ми протиснулись до печерного озера.

І тут нам розповіли про те, яким чином спелеологи очищають всі ці зали, особливо заповнені водою, для того, щоб надалі їх обладнати для туризму. Я не буду зараз грати в зіпсований телефон, скажу тільки, що та доріжка, на якій ми зараз стояли перед озером кілька разів обвалювалася.

Перед найбільшим Палацовим залом нас чекав сюрприз. Перш ніж включити там світло, екскурсовод сказав, щоб ми прислухалися. У повній тиші, майже як вакуум ми раптом почули капаючі звуки. Гід тут же пояснив, що такі звуки для дослідника печер – це та сама музика, під яку він часто засинає. Потім він включив світло і ми побачили наріст з ямкою води зверху, куди капала вода.

Далі нас чекав Палацовий зал. У нього теж була своя історія. Ми дізналися, як взагалі придумують назви для залів у печерах.

— Приміром, цей зал. Якось ми вирішили відзначити одну з Новорічних ночей в печері. Уявляєте, на плато на поверхні десь близько -30, а тут всього трохи нижче нуля, краса та й годі. Так от ми накрили “стіл”, розсілися… І тут один з них раптом сказав: “Сидимо ми тут прямо як у ресторані…..” (вибачте, друзі, я зовсім забула назва цього ресторану). Це один з наших улюблених ресторанів. Звідси і пішла назва для залу. Згодом його вже перейменували в Палацовий.

Найкрасивішим місцем я можу назвати ось це. Насправді тут дуже велика висота, але нажаль фото цього не передає.

Після палацового залу наші безкоштовні товариші занили, що вони втомилися і пора вибиратися на волю. Я рада, що наш екскурсовод зумів вирішити це питання, випровадивши їх ближче до виходу а з нами продовжив екскурсію.

Після Палацового залу було ще кілька залів з цікавими наростами –пам’ятками. Наприклад ось такий – з незрозумілим малюнком і отворами знизу.

Або ось такий у вигляді німецького військового шолома, а може бути медузи?

Весь цей час наш екскурсовод розповідав нам про те, яким нелегким справою займаються дослідники печер, щоб надалі всю цю красу змогли побачити ми з вами. Виявляється це дуже екстремальне і захоплююча справа. І спелеологи часто повинні бути просто фанатами своєї справи.

Майже півтори години пролетіли непомітно. Дивно, як наш гід все ще тримався на ногах після стількох перекинутих чарок в кожному залі.

Опинившись знову на поверхні в теплі, ми побачили першу туристичну групу. Їх збирався вести інший екскурсовод, а наш, як я розумію, на сьогодні вже відпрацював. Тепер залишилося вирішити питання, як вибиратися на головну трасу. По червоній стежці йти було вже не цікаво. Тому я знайшла іншу стежину на карті. Вона була як би продовженням Червоної стежки (дивіться карту вище — 113), і починалася одразу за периметром Мармурової печери. На жаль назви у неї немає.

Спочатку ми деякий час спускалися з крутосхилу, а потім вийшовши на високовольтну лінію, пішли вздовж неї. Напевно про цій стежці йдеться у всіх путівниках. Значить, ми вийдемо прямо до с. Мармурове.

Праворуч здався мармуровий кар’єр, напрямок вірний.

Дійшовши до села, мої ноги відмовлялися йти ще 4-5 км пішки до траси. Тому я скористалася старим відомим способом – автостопом. На двох попутках нас докинули прямо до зупинки тролейбусів № 51, 52. І назад до Алушти ми доїхали вже на ньому.

На сьогодні наші пригоди закінчилися, а завтра ми вирушимо в таке місце, яке я можу сміливо поставити в ряд одним з найцікавіших пам’яток у Криму – долина Привидів Демерджі. Залишайтеся з нами!