• Як дістатися до вулкан Бромо.
  • Автостопом до гори Бромо. Ночівля в Сукапуре.
  • Що таке “Гномо” або як ми розважалися по дорозі.
  • Як ми безкоштовно потрапили до вулкану Бромо.
  • Чим зайнятися в національному парку Бромо – Тенггер – Семеро.
  • Храм тенгерров Лухур Потен (Pura Luhur Poten).
  • Гора-вулкан Бромо (Gunung Bromo).
  • Зустріч світанку на оглядових майданчиках гори Пенанджакан (Gunung Penanjakan, 2770 м).
  • Гора Баток (Batok, 2440 м).
  • Сходження на гору Семеро (Semeru, 3676 м).
  • Карта кальдери Тенггер.

Ох і захоплююча поїздочка чекає нас сьогодні. Так, вулкан Іджен не єдиний, який ми хотіли подивитися. Самим довгоочікуваним і цікавим для нас був вулкан Бромо. Точніше національний парк Бромо – Тенггер–Семеро, це один з найпопулярніших парків острова Ява завдяки кластеру вулканів навколо гори Бромо. Добиратися туди плануємо як завжди самостійно, без всяких там гідів, джипів і іже з ними. Ну що, подивимося, чим нас може порадувати Бромо?

Як дістатися до вулкан Бромо.

Але перш, стандартна процедура – я розповім, яким чином і звідки можна дістатися до вулкан Бромо. Найпростіший спосіб – це купити відразу тур по Індонезії.

Для тих, хто не шукає легких шляхів (як ми, наприклад) — найпопулярніші місця зупинки для відвідування вулкан Бромо – це два села: Нгадисари (Ngadisari) і Чеморо Лаванг (Cemoro Lawang). Простіше всього їхати через місто Проболинго (Probolinggo), де сідаємо на мінібас до однієї із зазначених сіл.

• Час відправлення: по мірі заповнення (до 15:00)
  • Місце посадки: поруч з автостанцією
  • Вартість проїзду: ~ 40000 рупій (при повній машині). Якщо хочеться швидше, можна поторгуватися з водієм, правда, доведеться віддати трохи більше, ніж розраховували.
  • Відстань: 45 км
  • Час у дорозі: 2 години з чудовими видами.

До Проболинго (Probolinggo) можна дістатися з:

Джокджакарта: найпопулярніший маршрут серед туристів – це переліт в Джакарту, а звідти переліт в Джок’якарта заради храмів Боробудур і Прамбанан. Тут же можна придбати тур по вулканах о. Ява – Іджен і Бром. З Джокьякарте на автобусі їхати приблизно 10 годин.

Сурабайя: початок таке ж, як у першому випадку. Від Сурабайі на автобусі близько 2-3 годин, але можна і на поїзді Сурабайя – Кетапанг (Ketapang), який ходить двічі на добу. Проболинго буде на маршруті.

Денпасар (о. Балі): тут спочатку ми прилітаємо на Балі. Далі з Денпасара можна взяти відразу тур по вулканах Іджен і Бром. Або самостійно відправитися на Яву (через поромну переправу або літаком). По землі це займе близько 10 годин (в кращому випадку).

Читайте: Як добратися з Балі на Яву

Автостопом до гори Бромо. Ночівля в Сукапуре.

У нашому випадку все простіше (а може, для когось складніше). Так як в минулий раз ми відвідали вулкан Іджен, звідти і рушили у бік вулкана Бромо автостопом. По дорозі на машині це займе близько 8 годин. Ми витратили трохи більше, не дивлячись на те, що виїхали вранці.

Кілометрів 30 ми проїхали з жінкою за кермом (вже не в перший раз). Після цього нас підібрав місцевий фурщик прямо до Проболинго, з яким разом засинали за кермом, бо вночі, якщо пам’ятаєте, було сходження на Іджен. Взагалі дядько попався хороший, по дорозі пригощав вкусняшка і всіляко намагався контактувати.

Їхали ми майже весь день, тому після Проболинго ближче до вечора довелося досить довго простояти на трасі. Максимум, що вдалося зловити – це драндулет у вигляді мото-воза, на якому ми не проїхали і 5 км. Він висадив нас буквально в найближчому населеному пункті, де було вирішено повечеряти локшиною прямо біля дороги. Я думала, що на сьогодні наші переміщення закінчені, що пора б підшукати місце ночівлі, коли поруч пригальмував індонезієць на легковику і запропонував підкинути в бік Бромо. Доїхав він до невеликого містечка Сукапура (Sukapura), вибачте, але таке вже назва :). Звідси до Бромо залишалося зовсім небагато, але краще переночувати тут, ніж тягатися в пітьмі невідомо де.

У цьому районі стало помітно прохолодніше і якось сиро. Складалося враження, що ось-ось піде дощ. Наша старенька намет від дощу вже давно не рятував, так що пройдемося по місцевим, раптом пощастить. У парі місць на нас ніяк не відреагували. Туристів проїздом, мабуть, вистачає, тому особливого інтересу з боку місцевих не спостерігалося. А потім ми заглянули в широкий двір з відкритими воротами. Нам пощастило натрапити відразу на господаря, який до того ж непогано знав англійську. Пізніше з’ясувалося, що він учитель (ні, не іноземних мов) і звуть його Суприанто. Перш, ніж отримати від нього хоч якусь допомогу, він посадив нас за дерев’яний стіл в добре (для індонезійця) обставленій передпокої, влаштував допит з пристрастю, нагодував (хоч ми вже й повечеряли), напоїв, і, за підсумками бесіди дозволив переночувати в квадратному скляному приміщенні у дворі, в будинку далі передпокою нас не пустили. До речі, Суприанто повідав, що коли вулкани починають активну діяльність, як сталося з Бромо буквально кілька років тому, все небо закриває величезною хмарою і довго сиплеться чорний сніг. Як уявиш, аж моторошно, як люди тут живуть на пороховій бочці.

Приміщення у дворі зовні схожий на квітковий кіоск на російських зупинках, тільки з ліжком всередині. Нам як завжди було все одно: є, де кістки кинути, є дах від дощу і чудово! Тим більше після безсонної ночі і цілого дня в дорозі спати хотілося страшенно.

Що таке “Гномо” або як ми розважалися по дорозі.

Вранці все в тій же “дерев’яної” передпокою нас чекав смачний сніданок. Після чого ми подякували Суприанто за теплий прийом і вийшли на трасу. Ранок видався чудово сонячним. Одне псувало настрій – в таку рань, побачивши, двох туристів то і справа біля нас пригальмовували на байках “помогалы”, агітують взяти джип-тур до вулкан Бромо або ще чого. А так як ми виспалися і настрій на всі 100%, то вирішили трохи розважитися, якщо раптом знову зупиниться який-небудь прилипала. Ось і жертва….

Байкер розвернувся і повільно пригальмував біля нас, запитливо вимовивши “Бромо?”. Андрій зробив серйозне обличчя і похитав головою, видавши у відповідь “Гномо!”. Індонезієць впав у ступор… Він вирішив, що якось неправильно вимовив назву, або туристи потрапили новачки, що не можуть правильно вимовити. Через кілька секунд він повторив запитання: “Бромо?!.. вулкан…” і для тями показав у бік нац. парку. Тепер ми вже обидва замотала головою, подивившись на нетямущого індонезійця і серйозно відповіли голос “Гномо!”.

Треба було бачити розгублене обличчя байкера-помогалы. Він зробив ще кілька спроб, але ми не відступали, адже нам треба в “Гномо”, а він твердить про якомусь Бромо, що за дурень? 🙂 Після того, як індонезієць остаточно вирішив, що ми ідіоти і поїхав геть, можна було в голос посміятися. Про! А ось і автомобіль пригальмував.

Як ми безкоштовно потрапили до вулкану Бромо.

Той день був явно нашим днем. Водій їхав прямо в кальдеру Тенггер. По дорозі ми розговорилися, індонезієць, дізнавшись, якого роду ми “туристи” вирішив допомогти. Говорив він по англійськи не дуже добре, але коли ми під’їжджали до квитковій касі, він жестом показав, щоб ми пригнулися на задньому сидінні.

Вартість квитка (проїзду) до вулкану Бромо: 75000 рупій на людину

Сам він пригальмував біля шлагбаума, показав якусь шкуринку і поїхав далі. Тобто нам попався співробітник нац. парку або щось на зразок того. Ось це удача так удача!

Доїхавши до Чеморо Лаванга, нас висадили біля якоїсь кнайпи. З водієм ми розпрощалися, отримавши запрошення в гості в Джакарті, а в харчевні попросили залишити важкі рюкзаки на час нашої подорожі по нац. парку до вулкану Бромо. Дозвіл отримано і ось ми стоїмо на дорозі до кальдері Тенггер. Від стародавній Чеморо Лаванг до підніжжя вулкана приблизно 3 км по дорозі. В принципі вид на вулкани вже звідси приголомшливий.

Кальдера вся усипана чорним піском. Кажуть, під час останнього виверження сюди можна було приїхати, щоб зверху насолодитися видом на палаючу растекшуюся лаву за кальдері. Не знаю, наскільки це правда, знаю тільки, що при можливої небезпеки виверження доступ для туристів в нац. парк закритий.

До речі, на зворотному шляху я докладно фотографувала дорогу до і після каси, щоб розповісти читачам про можливості обходу цього шлагбаума. Але, на превеликий жаль, повторюся, я втратила свій фотоапарат в одній з машин в Індонезії, тому всі корисні фотографії канули в літа….:(

Чим зайнятися в національному парку Бромо – Тенггер – Семеро.

В селах поблизу, в Чеморо Лаванг в тому числі, туристам пропонують поїздки на джипах до оглядового майданчику і на території кальдери Тенггер. Все те ж саме можна зробити пішки (це наш варіант). Отже, спускаємося від села по дорозі в кальдеру. І ось ми вже шлепаем по чорному морю піску. Не скрізь поверхня рівна, є ось такі русла, які теж доводиться долати.

Треба визнати, картина вражає своїм масштабом та приголомшує уяву, особливо коли намагаєшся уявити момент виверження. Мені страшно, а вам?

Храм тенгерров Лухур Потен (Pura Luhur Poten).

Спочатку більшість мандрівників йдуть, звичайно, до вулкану Бромо. Хочеш не хочеш, але проходиш повз індуїстський храм Лухур Потен.

Ось я все пишу Тенггер….Тенггер…. а адже це не назва чергового вулкана або гори, це назва індуїстської громади, що мігрувала з низини в гори після масового напливу у місця їх проживання мусульман. Всього на території гірського району налічують близько 600 тисяч тенггеров.

На момент нашого наближення до храму Лухур Потен, той був закритий. Ну та гаразд, йдемо до вулкану.

Гора-вулкан Бромо (Gunung Bromo).

Від храму Лухур Потен до вершини гори Бромо є сходи з 250 сходами. Якусь частину дороги доведеться пройти пішки теж.

О, ця передвиборча кампанія, вони і сюди забралися. Що-ж запечатлеем себе на пам’ять з символом одного з індонезійських партій.

Перед підйомом на майданчику торгують цікавими букетиками з сухих квітів. Місцеві купують їх як підношення вулкану і кидають у паруючий кратер, щоб вулкан довше залишався спокійний. Не знаю, наскільки це робоча схема, по мені так чергова можливість витрушування грошей. Однак, букетики симпатичні.

4 км позаду, а 250 ступенів крутих сходів попереду. Не для слабаків, скажімо так, хоча Адамс Піку (Шрі-Ланка) було гірше. Для тих, хто не бажає підніматися пішки, тут же на майданчику пропонують послуги власники коней. Піднімаються вони до рівня 230-ї сходинки, а далі будьте ласкаві на своїх двох.

І ось ми на вершині кратера вулкана Бромо! Смороду, як на Іджене, тут майже немає. Тільки зрідка, коли вітер перенаправить клуби диму в нашу сторону.

Можна сісти на кромці, звісити ніжки у кратер і поговорити ними, мрія збулася :).

Вліво по периметру йде стежка метрової ширини. Кілька метрів вона з бортиком, а далі без.

Найсміливіші можуть пройти далі за огорожу, такі, як Андрій наприклад. А я вирішила почекати його тут.

Подібний похід в той день ускладнився тим, що в ту сторону був спрямований їдкий дим. Так що Андрій довго там не пробув, наздогнав якогось туриста, попросив сфоткати і назад, поки дим очі зовсім не виїв.

Гора-вулкан Бромо не самотній, поруч розташувався вулкан Боток і на дальньому плані гора Семеро, куди можна здійснити сходження, якщо маєте часом. Нам не пощастило, Семеро в цей день затягнуло димом. З вершини гори Бромо, до речі, відкривається цікава панорама кальдери Тенггер, і видно гору Баток.

Спускатися від кратера ми вирішили неординарним способом услід а двома іноземцями, які сміливо перестрибували через ущелини вулкана під гору. Ми їх наздогнали і познайомилися,це була пара чехів (хлопчик, дівчинка), судячи з усього студенти, бо теж вирішили заощадити на джипах і прогулятися по кальдере пішки.

Чорне море пісків кальдери Тенггер можна подивитися з оглядових майданчиків гори Пенанджакан (view point 1 і view point 2, див. карту нижче). Знаходяться вони поблизу села Тосари (Tosari), але багато хто воліють добиратися сюди від Чеморо Лаванга (3 км).

Варіанти потрапляння на оглядові майданчики:

• Джипи. Популярним у туристів вважається – зустріч світанку на майданчику №1. Якщо придбати тур на джипах, то підбирають пасажирів десь в 4 ранку і через д. Чеморо Лаванг доїжджають до гори Пенанджакан. Правда до обзорки джипи не доїжджають, доведеться топати пішки ще приблизно кілометр. Світанок починається близько 5 ранку. Мінуси джипів: ви пропускаєте можливість побувати на view point 2. Трансфер до оглядового майданчика від 400 000 рупій за весь джип або 125 000 IDR за особу.
  • Пішки. Дешево дістатися до обзорок можна пішки все від тієї ж села Чеморо Лаванг (1,5 години в дорозі). У цьому варіанті можна оглянути панораму кальдери з двох оглядових майданчиків (view point 1 і view point 2). Щоб не запізнитися до світанку, вийти можна приблизно о 3:30 ранку. Друга обзорка буде всього на 200 метрів нижче першої. Плюси другий майданчики в тому, що там рідко зустрінеш купу народу.
  • до змісту ↑

Гора Баток (Batok, 2440 м).

Поруч з вулканом Бромо складно не помітити ще одну гору, покриту рослинністю – це Баток, більше не активний вулкан. На нього теж можна піднятися (час підйому близько години), але ми цього не робили. Зверху напевно буде краще видно кратер Бромо.

Сходження на гору Семеро (Semeru, 3676 м).

Як я вже писала, для сходження на вулкан Семеро потрібно виділити 2 дні. До того ж для старту необхідно буде перебратися в село Рану Пане (Ranu Pane), що в 15 км від Чеморо Лаванга. Там знаходиться офіс національного парку, де можна отримати всю необхідну інформацію по сходженню, а також взяти гіда. Кажуть, можна підніматися без гіда, але як себе будуть поводити в такому випадку самі гіди невідомо. До того ж, наскільки складний маршрут я теж не знаю.

Карта кальдери Тенггер.

По кліку відкривається в більшому розмірі.

Ми тим часом з чехами спустилися з вулкана Бромо і пройшлися на південний захід, на їх карті в тому напрямку передбачався якийсь цікавий об’єкт. Нічого цікавого ми не побачили крім двох валунів посеред піску, тому вирішили вирушати у зворотний шлях.

Забравши рюкзаки з харчевні, ми вийшли на дорогу. Через кілька сотень метрів, пройдених по ній несподівано зупинився джип, на яких звичайно возять туристів. На всякий випадок ми зробили жест, що джип нам не потрібен, але водій не рушив з місця. В машині сиділо кілька чоловіків, у них закінчився робочий день і вони їхали додому. Грошей вони заробили, так чому б не зробити під кінець добру справу – не підвезти двох туристів безкоштовно по дорозі? Ну ось, на джипі теж покаталися, правда не по пам’ятках нац. парку.

Зупинившись біля мечеті, один з індонезійців знайшов нам попутний транспорт – вантажівка, що йшов прямо до Сурабайі. Відмінно, значить ночуватиме вже будемо десь там у передмісті. У планах відвідати Плато Діенг, але туди спочатку потрібно дістатися. Сьогодні стаття і так вийшла насиченою подіями та інформацією, так що залишимо це все на наступний раз.