• Як дістатися до Гарни і Гегарда з Єревану
  • Таксі з Єревану
  • Екскурсії
  • Особистий досвід
  • Монастир Гегард (Гехард)
  • Де знаходиться
  • Скільки коштує
  • Час роботи
  • Що подивитися

Набридло одноманітність, хочеться чогось унікального і незвичайного? Тоді ви за адресою, після відвідин монастиря Хор Вірап їдемо дивитися дууже незвичайні місця Вірменії: монастир Гегард, висічений в скелі і язичницький храм Гарни. Обидва знаходяться по одній дорозі, і не так далеко від Єревана, що ще зручніше.

Як дістатися до Гарни і Гегарда з Єревану

Спочатку добираємося до Вірменії:

• Путівник по цій подорожі (Вірменія+Грузія)
  • 5 способів потрапити до Вірменії
  • Путівник по Вірменії

Маршрутка/автобус

Виїхати на громадському транспорті можна тільки до храму Гарни. Зробити це можна зі станції, що навпроти автоцентру «Mersedes» (ще один орієнтир — пам’ятник з вершником). Вам потрібна маршрутка №266, автобус №284. Щоб потрапити вк храму Гарни, можете повідомити про це водієві, він зупиниться біля повороту, далі до храму 500 метрів пішки.

• Відстань: 30 км до Гарни
  • Час у дорозі: близько 40 хвилин
  • Вартість проїзду: 250 драм
  • Інтервал: щогодини

До монастиря Гегард, як ви вже зрозуміли громадський транспорт не ходить, тому що це окрема тупикова гілка, що йде до скель. Від Гарни до Гегарда близько 10 км. Прямо на дорозі від Гарни їздять таксисти, які будуть зупинятися і пропонувати відвезти до Гегарда приблизно за 1000 драм в одну сторону (можна домовитися за 2000 драм в обидві сторони з очікуванням в 1 годину). Або ж проїхати 10 км на попутках.

Таксі з Єревану

Знову ж у столиці можна знайти машину на 3-4 чоловік приблизно за 15 000 драм, в цю вартість входить поїздка до обох храмів Гарні і Гегард і назад, включаючи очікування.

Екскурсії

Індивідуальні екскурсії:

• Гарні + Гегард
  • Гарні+Гегард+оз. Севан

Особистий досвід

Ми дісталися до вищевказаної автостанції, де чекав автобус ПАЗ. До його від’їзду ми марно намагалися знайти хоч яку-небудь «харчевнею», де було б що-небудь крім хачапурі, фруктів або м’яса (на той момент я ще була вегетаріанцем). Зате натрапили на вірменський сир. Нам відрізали шматочок з зеленню тархуна. Виявився досить солоним, але смачним. Взяли півкіло, а їли його з лавашем вже на задньому сидінні автобуса.

По дорозі познайомилися з водієм автобуса, який просочився до російським туристам дружелюбністю, запросивши до себе на гостину, а якщо потрібно, то й надати дах над головою на ніч. Знову можна було тільки пошкодувати про короткостроковість перебування в цій країні.

Після виходу на потрібному повороті ми вирішили спочатку доїхати до дальньої точки (храму Гегард), а вже на зворотному шляху заскочити в Гарни, бо не відомо, скільки часу нам буде потрібно на два храму.

Після Гарни була територія таксистів, буквально за 1000 драм вони могли доставити нас до місця. Ми ж як «зажравшиеся коти» тільки носи орудували. Здалося дивним, що на шосе майже не було «цивільних», в основному тільки таксі. Раз «колеса» нам не світять, пішли пішки, зате поповнили запаси води, в одному з дворів, і навіть вдалося спробувати ожину з куща і аличу. Для експерименту вирішили таки зупинити таксиста, дізнатися розцінки. Виявилося, що 1000 драм — це лише доїхати до місця, а якщо ми хочемо повернутися назад, то треба заплатити 2000 драм. Ми відмовилися, так як все ще сподівалися на попутку. Зустрілися китайці, яким, судячи з усього, теж не щастило з попутками, пояснили на англійській, що потрібно повернути наліво, а то потопали б не туди.

Несподівано поруч зупинилася нива. Двом вірменам хоч і треба було в інший бік, але вони погодилися підкинути нас до Гегарда. Тільки коли ми вже стояли перед монастирем, ми зрозуміли, чому ніхто не зупинявся. Дорога, що веде сюди, була тупиковою. Тобто сюди або їхали конкретно у фортецю, або не їхали взагалі.

Монастир Гегард (Гехард)

Вже здалеку монастир вражаюче красувався перед відвідувачами, будучи оточений з усіх боків мальовничими горами, і підносячись над дорогою, дійсно, як скеля.

Де знаходиться

Монастир розташований в 40 км від Єревану в скелях, що вище по ущелині річки Азат. Цей архітектурний пам’ятник притягує своєю винятковістю. Гегард в перекладі означає «спис». Назва походить від списа Лонгіна, яким прокололи тіло Ісуса Христа на Хресті. Зараз спис знаходиться в скарбниці Ечміадзіна. Тут же і крім списа було на що подивитися.

Що подивитися

1. Не доходячи до головного входу, можна піднятися по сипучої стежкою до залишків частини монастиря, які стирчать прямо з скелі.

Звідси відкривається чудовий вид на сам Гегард, так і на чудові зелені гори в протилежній стороні.

Вірмени, які нас сюди привезли, розповідали, що всю цю зелену красу (дерева, кущі) від підстави до вершини, власноруч посадив один з великих правителів Вірменії (на жаль, зараз не згадаю його імені). Нам же хотілося швидше потрапити в сам монастир.

2. Територія монастиря і стіни Гегарда вражають своїм розмахом. Так, частина його все ж була зроблена з кам’яних блоків, але дуже майстерно і рівно підігнаних один до одного.

3. Відсутність електричного освітлення всередині. Все, що було в розпорядженні наших очей – це свічки, запалені віруючими, які надавали монастирю містичний вигляд. Єдиний, хто «страждав» в таких умовах — фотоапарат. Багато фотографії виходили не дуже вдалими.

Просторі зали, високі стелі, колони, різьблений церковний і не дуже орнамент. Деякі малюнки були якісно зроблені, чим змусили мене сумніватися в їх ручному виготовленні.

Особливо вразили куполоподібні склепіння залів. «Готичного» виду орнамент як би нависав над головою, при цьому не викликаючи ніякого почуття пригнічення, швидше захоплення.

4. В одному із залів знаходиться джерело. Ми вирішили поміняти наш запас води на ту, яка бігла прямо з скелі. Тут постійно юрбиться багато людей, в результаті доводиться вистояти чергу. Один розсіяний вірменин залишив на камені свої темні окуляри, які я не помітила і безжально настала, коли виходила від джерела. Було дуже ніяково, але, слава богу, справа закінчилася миром, вірменин зрозумів, що він сам винен, поклавши очки в невідповідний для цього місце.

5. За стінами монастиря біжить невелика гірська річка Гохт, уздовж якої можна прогулятися, або по мосту через неї перебратися на протилежний берег, заглянути в нішу одній із скель.

Скільки коштує

Як завжди вхід в вірменський монастир безкоштовний.

Час роботи

Гегард монастир діючий, тому потрапити туди можна протягом світлового дня. Воно й логічно, бо якщо буде темно на вулиці, то в монастирі взагалі хоч око виколи. Природно в різний час року — світлове різний час дня.

Купити

Біля основи скелі храму стоять кілька крамничок з місцевими «смакотою». Нашу увагу, звичайно ж, не могла пройти повз. Особливо зацікавив медовий пиріг, картинками якого ми намилувалися в інтернеті. Дивна річ, але більше ніде ми його не зустрічали у Вірменії. Мій друг був великим любителем випічки, тому поцікавився вартості пирога: 3000 драм за пиріг з розміром із середню піцу (можливо, для Росії це і не так дорого). Одна бабуся, побачивши розстроєне обличчя російського туриста, спочатку довго препиралась на вірменському зі своєю конкуренткою» по торгівлі, а потім простягла залишився у неї отломанный шматок пирога (десь чверть від цілого) йому зі словами, що це подарунок. Ось це так!

На зворотному шляху, жуючи смачний пиріг, ми довго думали, чому вона так вчинила. Можливо, тому що був кінець дня, і цей шматок нікуди було б подіти, однаково зачерствіє, а може, тому що виглядали ми як бідні студенти (нас часто запитували, чи не вчимося ми), та ще й худі, як велосипеди. Все-таки вірмени – щедрий народ. Я з кожною новою зустріччю переконуюся в цьому все більше і більше.

Форельний бізнес Вірменії

З «глухого кута» Гегарда нам все одно довелося топати пішки до шосе. Однак, пиріг, який дістався в подарунок від місцевих торговок, ще не встиг закінчитися, як біля нас зупинилася іномарка. З вікна другого сидіння нас з цікавістю розглядала дівчинка років 10. Довго вмовляти себе не змусили. За кермом сидів бізнесмен, а дівчинка була його донькою. Дивно, але нам, виявилося, що по дорозі.

По дорозі Вірменин розповів нам, що у нього ресторанний бізнес поруч з Гарни, місцем, яке було наступним у списку нашого маршруту. Він непогано говорив по-російськи, і навіть використовував сленгові слова. А за манерами повністю відповідав своєму «блатному» статусу. Йому необхідно було заїхати купити риби (форель – царська риба, вірмени взагалі пишаються тим, що вона тут удосталь водиться) до того, як ми доберемося до місця. Ми були тільки «за». За рибою заїхали в приватний будинок, де на території було кілька басейнів для її розведення. Нас навіть запросили пройти туди.

У самого входу був невеликий дворик з «виноградним стелею над головою, а трохи лівіше сидів чоловік з купою банок на столі. Судячи з вже заповненим банкам, тут варили варення. Мені в очі кинувся фаллообразный камінь темного кольору, який виконував роль фонтанчики з питною водою. Хм, цілком логічно його тут побачити, так як подібна річ несе в собі сенс родючості, що для бізнесу тільки в плюс.

Ми спустилися нижче, й побачили кілька невеликих водосховищ, в яких вирощували форель. Для нашого «друга» виловили кілька дорослих рибок, і прямо при нас оглушили палицями по голові. Не дуже приємне видовище, але цікаве. Виявляється до таких розмірів, форель виростає за два роки.

Поки вірменин розплачувався, метнуте око мого друга помітив сад праворуч, де росли сливи. Плоди дерев були настільки великими, що він просто не міг цього не помітити, про що заявив захоплено вголос. Наш попутник привітно запропонував нам пригоститися, зібравши спеціально для нас велику жменю. Тут же у фонтанчику ми помили фрукти і щасливі поїхали далі.

Язичницький храм Гарни

Ресторан, щоправда, перебував майже біля самих воріт Гарни. Вірменин побажав нам удачі, сказавши, що якщо ми тут пробудемо до 23:00, то він і до Єревана нас підвезе. Я вже втомився дивуватися широту душі вірмен. Ми подякували, але, природно, при всьому розкладі, так довго тут абсолютно нічого було робити.

Скільки коштує

На вході у храм є каси, вартість квитка в Гарни — 1200 драм. В останню суботу місяця вхід безкоштовний для всіх.

Час роботи

• ВТ-СБ: з 09:00 до 22:00 (не сезон менше)
  • НД: з 09:00 до 15:00
  • ПН: вихідний

Що подивитися

1. Храм Гарни як сучасна пародія на давньо-грецькі будівлі, але в променях західного сонця на тлі гір він виглядає досить приємно.

Про Гарни нам ще Армен розповідав. Це єдиний збережений на території Вірменії пам’ятник, що відноситься до епохи язичництва і еллінізму. Як вважають, він був присвячений язичницькому богу Сонця Митрі. У результаті сильного землетрусу в 1679 р. храм був майже повністю зруйнований, його відновили в 1970-ті роки, саме тоді він і втратив свою «історичну родзинку».

2. Залишки стародавньої фортеці і царського палацу, а також будівля лазні, споруджена в III столітті рабами-греками, які залишили на мозаїчній підлозі напис — скаргу на те, що їм не заплатили за роботу.

3. Звідси дуже гарний вид на пагорби, розколину знизу і на дачі «буржуїв». Якби не вечір, то спустилися б вниз, там говорять дуже красиво, можна прогулятися по ущелині.

Сутеніло.., а нам пора в Єреван повертатися. На шосе пощастило «зловити» ще одну «круту машину». Водій попався з болем на душі, яку поспішив вилити на втомлених і без того подорожніх. Більше не пощастило моєму другові, так як він сів на переднє сидіння, а я розслаблялася ззаду після тривалого дня. Тільки день на цьому не закінчився, попереду нас чекали чергові пригоди в Єревані, але про них ви дізнаєтеся в наступний раз.