• Як дістатися до Куршської коси з Калінінграда
  • Екскурсії
  • Автостопом до Куршської коси
  • Куршская коса. Маршрут «Висота Ефа»
  • Куршская коса. Танцюючий ліс
  • Куршская коса. Висота Мюллера
  • Куршская коса. Королівський бор
  • Витрати на четвертий день в Калінінградській області

Я розумію, що Куршская коса в Калінінградській області – це самий популярний і один з нечисленних пам’яток природи. Можливо, наша подорож туди саме по собі не є унікальним, проте родзинкою поїздки буде те, що добиратися до Куршської коси ми будемо самостійно, автостопом. А також пройдемося по чотирьом з шести маршрутів.

Як дістатися до Куршської коси з Калінінграда

Від Калінінграда до Зеленоградска

Спочатку потрібно було дістатися до Зеленоградска, звідки до коси ходять рейсові автобуси.

На автобусі.

Від автовокзалу Калінінграда до Зеленоградска ходять автобуси під номерами:

• через Орлівку №114 – інтервал 2 години.
  • через Соснівку № 140 – інтервал 30 хв.,
  • через Петрове по старій дорозі №141 – інтервал 30 хв.

Останній автобус самий ранній (6:00) і пізній (22:20).

• Час у дорозі – годину з невеликим.
  • Вартість проїзду – 68 руб.

На електричці.

Також по Калінінградській області досить зручно переміщатися електричками, так і вартість квитка на них нижче. Ось тільки інтервал руху значною мірою більше, ніж на автобусах. У Калінінграді два вокзалу:

• Південний Калінінград – Зеленоградськ – 53 руб.
  • Північний Калінінград – Зеленоградськ – 46 руб.

Актуальність розкладу автобусів і електричок можна перевірити тут.

З Зеленоградска до Куршської коси

Від автовокзалу Зеленоградска ходить кілька маршруток з досить рідкісним інтервалом. Вартість поїздки залежатиме від того, як далеко ми хочемо поїхати. Приміром, до «висоти Ефа» проїзд коштує 85 крб., а до «Танцюючих дерев» – 74 руб. з людини.

Розклад маршруток наводжу нижче (по кліку відкривається у великому розмірі).

Скажу відразу, що на Куршській косі кілька туристичних стежок, якщо бути точною, то 5 основних. Але в зв’язку з тим, що між маршрутами досить великі відстані в кілька кілометрів і занадто великий інтервал руху рейсових автобусів, то переміщатися між ними зручніше або з екскурсією, або на особистому транспорті, який можна недорого орендувати в Калінінграді.

Екскурсії

Групова екскурсія на Куршськую косу

Індивідуальні екскурсії:

• Куршская коса+форти+замок Нессельбек
  • Одноденна поїздка на косу
  • Інші індивідуальні екскурсії на Куршськую косу

Автостопом до Куршської коси

Особисто ми їздили автостопом. Давайте зупинимося на цьому детальніше. Спеціально для цієї поїздки ми вибрали найкращий день за прогнозом погоди. Вже в 8 ранку ми стояли на зупинці, чекаючи тролейбус №2, який їде за межі об’їзної Калінінграда.

До Зеленоградска є дві дороги (навіть 3) – стара і нова. Остання — щось на кшталт «хай вей»). Але, до того, як ми на ній виявилися, я цього не знала. Якщо дивитися по карті, то кінцева зупинка нашого тролейбуса якраз знаходиться на старій трасі. Я розсудила, що за новою ходить більше транспорту, а значить виїхати звідти до Зеленоградска буде простіше. Тому, ми вийшли на зупинці «П’ятий форт» і, пройшовши розв’язку, встали на об’їзній.

Хвилин через 15 пригальмував біля нас молодий чоловік, який швидко домчав до «нової» траси на Зеленоградськ. Він спеціально вивіз нас з розв’язки так, що навіть місце вибирати не довелося.

Наступним водієм виявилася молода жінка, яка їхала тільки до аеропорту, завдяки їй я дізналася деякі нюанси оплати квитка на КПП при в’їзді на Куршськую косу. Про це я ще напишу нижче.

І ось тут я зрозуміла, що їхати далі нам доведеться за «хай вэю». Не те, щоб мене це напружувало, Китаю, наприклад, ми з Андрієм тільки там і пересувалися, періодично ховаючись у кущах від ментів. Просто я давно вже не їздила автостопом, невідомо як в Каининградской області водії ставляться до автостопщикам на «великій дорозі.

Всі мої побоювання були марні, нас легко підбирали на будь-яких ділянках шляху. Один чоловік встав мало не посеред дороги, довго розгрібаючи невеликий фургончик, звільняючи для нас місце, щоб підвезти всього 7 км.

Останній водій висадив нас в 300 метрах від автовокзалу Зеленоградска, куди ми поспішили. Пощастило, потрібна нам маршрутка стояла на зупинці.

Так чому ж ми вирішили від Зеленоградска поїхати на рейсовому автобусі? Як нам пояснила жінка, яка їхала до аеропорту, в’їзд на Куршськую косу для туристів платний. 150 руб. з людини (крім дітей до 12 років та інвалідів) стягується незалежно від способу пересування, чи то пішки або на іншому виді транспорту. За особистий автомобіль до того ж береться плата в розмірі 300 руб., включаючи оплату за водія.

Тому, щоб не напружувати водіїв ми вирішили поїхати на автобусі. Є ще така думка, що ті, хто проїжджає на автобусі, можуть прогулятися по косі безкоштовно. От і вирішили ризикнути.

Куршская коса. Маршрут «Висота Ефа»

В автобусі сиділо кілька туристів, це було видно по зовнішньому вигляду і по вічних питань, які вони задавали водієві і місцевим. Відмінно, будемо орієнтуватися по них. Жінки їхали до маршруту «висота Ефа». А я, зізнатися, ще не думала, як нам краще пересуватися. Мене це питання стало хвилювати сильніше, коли я дізналася розклад автобусів і побачила вузьку дорогу Куршської коси, по одній смузі в обидва боки.

Я вирішила, що якщо буде зовсім погано з транспортом, то краще ми подивимося спочатку найцікавіше, а далі як вийде. Тому купили квиток до маршруту «Танцюючий ліс». Але, водій забув про наше прохання попередити про зупинку, у результаті, ми опинилися разом з усіма на «висоті Ефа». Зате доплачувати за проїзд не довелося.

Вийшовши з маршрутки, тільки я думала перейти дорогу, щоб відправитися до інформаційних стендів, як чую привітання праворуч. Повернувши голову, в метрах 10 від нас виявилося двоє чоловіків у формі. Швидше за все охорона національного парку. Той, що стояв ближче до мене, зробив жест, щоб ми підійшли ближче.

Я наблизилася і тут же почула короткий:

— Звідки?
— З Кірова, — не замислюючись, відповіла я.
— 150 руб. за в’їзд на територію парку.
— Але… — забарилася я, — А чому ви тоді з них нічого не попросили? – я вказала на удалявшиеся спини жінок, які приїхали з нами.
— Вони місцеві, — незворушно відповів той.

Я не стала сперечатися і знехотя віддала 300 руб. за двох. Що за несправедливість?!

Трохи засмутившись, ми попленталася в ту сторону, куди планували спочатку.

Для тих, хто збирається відвідати Куршськую косу, я дуже-дуже раджу скачати (для Android і Apple) персональний офіційний путівник від розробників національного парку ” Куршская коса. Якщо буде включений GPS, то в певних точках путівник сам буде включатися і розповідати про історію коси і не тільки.

Так що я не буду сильно заглиблюватися в розповіді, просто покажу, на яких маршрутах і що можна подивитися.

Дуже коротка стежка вивела нас прямо на берег моря.

Можна постояти і помилуватися хвилями з висоти, а можна спуститися на пісочок.

Однак, гуляти по пісках в путівнику не рекомендують.

Я було думала, що це все, коли на зворотному шляху через дорогу побачила вивіску «Висота Ефа» та дощату стежку в ліс.

Через деякий час дошки скінчилися і на пагорб ми крокували по второваною стежкою. На маршруті «висота Ефа» дві висоти (вибачте за тавтологію) або оглядові майданчики, звідки відкривається вид на дюни, рідкісні рослини і шматочок моря.

Насправді вся Куршская коса раніше була покрита зеленню, поки ліс не стали вирубувати. Як тільки дерева зникли, територія коси стала перетворюватися в пустелю. Щось подібне зараз можна спостерігати і у В’єтнамі.

Коли ми повернулися по знайомій стежці до дорозі, все той же чоловік у формі стояв біля своєї машини. Я підійшла до нього і спитала, яка відстань до Танцюючого лісу. Він сказав, що близько 4 км.

М-да…пішки йти точно не варіант, а рейсовий автобус буде через годину. Нічого не залишалося, як перейти дорогу і навпаки паркування ловити машину. Автостоп на Куршській косі складний тим, що дороги тут вузькі, і автомобілям практично ніде припаркуватися на узбіччі. Тому ми ловили машину часто прямо зі стоянок або парковок.

«Висота Ефа» — це передостанній маршрут, до останнього «озеро Лебідь» доїжджають не багато, тому і машин було мало. За 20 хвилин з того боку проїхало може машин 5, і ні одна не захотіла нас підвезти.

Потім я побачила, як наш вже знайомий охоронець порядку на Куршській косі сів у машину і почав розвертатися. Я навмання підняла руку і він пригальмував поруч. Посміхаючись я повторила свій намір потрапити до Танцює лісі і ми поїхали. Образа за ранкову несправедливість як-то відразу швидко випарувалася.

Куршская коса. Танцюючий ліс

Через кілька хвилин ми були у потрібного повороту, де нас і висадили. До парковки, він поїхав на самоті, напевно, щоб не «світитися» перед своїми. Шлях, що залишився 400 метрів ми легко подолали пішки.

Танцюючий ліс названий так тому, що на невеликій ділянці землі виросло кілька десятків дивно закручених дерев. Якщо чесно, я не побачила в них нічого унікального.

По дорозі в Балтійськ, приміром, повно таких ділянок в лісі. Так і в наших лісах такі дерева рідко, але зустрічаються.

Можна було б приписати унікальність того, що зібрані вони всі на одній невеликій ділянці, але і це не зовсім правда, на обгородженій території по справжньому закручених в кільце дерев по пальцях перерахувати можна, а всі інші тільки трохи «в’ються», та й то не всі.

До дерев-кільцям не підібратися, і навіть не сфотографувати нормально, бо від вандалів там тепер свій маленький парканчик.

Зробивши коло пошани, ми відправилися в зворотний шлях.

Куршская коса. Висота Мюллера

Наступна точка знаходиться поруч з селищем Рибачий. Нас підкинули буквально до повороту на селище. Що залишилися півтора кілометра ми вирішили прогулятися. Для піших туристів тут є бонус — це відгалуження праворуч до старого німецького цвинтаря.

Зізнатися, за всієї Калінінградській області я не раз бачила подібні позначки. Так що на любителя.

Перед кінцевою точкою зліва здалася вода — це озеро Чайка.

Спочатку заглянемо на нього, тим більше для туристів тут збудували непоганий дерев’яний поміст, який іде прямо у воду. Хочеш, фотосесії влаштовуй…

А хочеш, лебедів годуй.

Через дорогу від озера починається 2-х кілометровий маршрут «висота Мюллера». До найвищої точки ми йшли в гору через вікові насадження ялин і сосен різних видів.

Поблизу селища Рибачий висота Мюллера — це найвища точка дюни Брухберг — 44,5 метра над рівнем моря. Забираємося наверх і окидываем поглядом околиці.

У березні пейзаж не дуже барвистий, напевно влітку тут більш мальовничий вид.

Внизу під оглядовим майданчиком знаходиться камінь, поставлений на честь того самого Мюллера — лісничого, завдяки якій вдалося зупинити рух пісків особливим методом лісопосадок.

Поверталися іншою дорогою, про яку вам підкаже путівник.

На парковці ще при вході ми примітили альтанку, де вирішили перекусити нормально. На Куршській косі є кафешки на стоянках, однак, до ворожки не ходи, зрозуміло, що їжа буде в рази дорожче. Тому про своє обіді ми потурбувалися заздалегідь, взявши його вранці з собою в рюкзак.

Куршская коса. Королівський бор

Було три години дня, коли ми знову вийшли на дорогу. Щодо останнього маршруту «Королівський бор» я була не впевнена, бо нам ще треба встигнути завидна дістатися до Калінінграда. Ніколи не любила автостоп в темряві.

Але, нам в черговий раз пощастило з машиною. Молодий чоловік, який узяв нас у попутники, їхав до самого Зеленоградска. Тобто ми без пересадок могли спокійно доїхати до останнього маршруту, а там до міста рукою подати.

Так і зробили. Хлопець попався балакучий, все розповідав, як він з родиною прогулявся по маршруту «озеро Лебідь», куди ми не поїхали в силу економії часу. Говорив, що там такі види, аж голова обертом. Я, звичайно, завжди роблю знижку на стороннє думка, але після його піднесених фраз, навіть пошкодувала, що не дісталися до озера.

Час за розмовами пролетів швидко і ось ми вже на останньому маршруті протяжністю 3 км.

Цей маршрут відрізняється від інших великою кількістю рослинності. Ліс, через який ми йшли можна сміливо назвати бором. А королівський він тому, що після того, як з вини багатих мисливців стали зникати олені, король Фрідріх Вільгельм I організував на косі заповідник. Так що тут можна побачити дійсно вікові хвойні дерева, особливо гігантську ту. До неї веде окрема стежка.

Якщо початок маршруту виглядає трохи похмуро і часто нагадує лісу в домашній місцевості, то вже через 1-1,5 км ситуація змінюється.

Дуже страшно виглядає ось цю ділянку шляху, особливо зараз — у березні, коли крони ще не вкрилися зеленню.

У путівнику говориться, що в Королівському бору є можливість зустрічі з дикими тваринами, частіше з кабанами. Особливо це стосується місць, відведених під годівниці. Розриту землю ми бачили, а от тварин не довелося.

Ще одне місце, яке особисто мені дуже запам’яталося — це соколина пустку, де раніше займалися навчанням королівських соколов.

Чомусь види з цієї невисокою оглядового майданчика мені засіли в душу сильніше, ніж вищеописані «висоти».

До Зеленоградска було близько 6 км, і нам, по суті, було все одно на чому їхати — на попутці, або на автобусі. Несподівано поруч пригальмував таксист. Я звичним жестом відмахнулася йому, що нам таксі не треба. Той не відреагував, я повторила жест більш наполегливо, знову нуль емоцій, машина стояла на дорозі без рухів.

Злякавшись, що за нас зараз може статися непоправне, я підбігла до переднього скла і повідомила водієві, що на таксі ми не поїдемо. Той спокійно спитав, куди нам треба. Я назвала автовокзал. І той махнув рукою: «Сідайте». Ого, вперше підвозить російська таксист безкоштовно.

До самого автовокзалу він не доїхав, нам, в общем-то, і не треба було. Зробивши дугу, я рішуче рушила в бік старої траси на Калінінград. Не знаю, скільки ми пройшли пішки, от тільки вже почало сутеніти. Я боялася, що до темряви ми не встигнемо зловити машину, коли побачила, як повз проїхав автобус 141. Заспокоївшись, що в будь-якому випадку ми зможемо дістатися до Калінінграда, ми відійшли трохи подалі зупинки і почали знову ловити машину.

Чекати довелося довше звичайного, напевно, не менше півгодини минуло, як поруч на вузькій дорозі пригальмував чоловік з дитиною. Хлопці їхали прямо до Калінінграда, в цьому сенсі ми знову опинилися везучими.

По дорозі я дізналася багато цікавого. Наприклад, що можна зняти каюту на судні Витязь, що обов’язково варто відвідати Балтійську косу зі старим німецьким аеродромом, де найкраще пиво в місті, і яка страва з риби потрібно обов’язково спробувати в Калінінграді. З назвою останнього пункту у мене виникли проблеми, тому нам так і не вдалося цього зробити.

А про поїздку в бік Балтійська читайте в наступній статті або дивіться наш повний путівник по Калінінграда. До швидких зустрічей.

Витрати на четвертий день в Калінінградській області

Фізичні затрати на людину:

• пішки по туристичному маршруту – близько 10 км.
  • Карта всього маршруту:

Фінансові витрати на двох:

• транспорт – 222 руб.
  • житло – 900 руб. (Як шукати дешеве житло в Калінінграді)