• Дощ застав зненацька.
  • Автостопом до кордону.
  • Перехід кордону Росія – Абхазія.
  • Куди поставити намет у Гагрі вночі?

Блог самостійних бюджетних подорожей вітає вас, друзі. Подивився зараз фотографії до поточної статті і зрозумів, що в черговий раз не дуже обтяжував себе дістати камеру в дорозі. Знайшов лише декілька. Що ж, доведеться компенсувати це цікавим текстом, ви вже вибачте мене.

Не дивлячись на те, що Абхазія умовно є частиною Росії (як і Крим зараз ;)), прикордонний пункт туди все одно є. І не такий, який ми бачили на в’їзді в Адигеї з парочкою веселих поліцейських, а все як і годиться на будь кордоні між країнами. Досить дивне явище для території з населенням, мають російські паспорти. До речі про паспорти, абхазці їх мають аж три штуки: як я і сказав – російська, абхазький і закордонний паспорт. Без абхазького вони існувати на території Абхазії взагалі б не змогли, тому що всі, починаючи від створення свого бізнесу і закінчуючи побутовими документами, зав’язане на нього. Загалом, все якось через … незрозуміло.

Дощ застав зненацька.

Вибачте, забіг трохи вперед і відволікся, на чому ми зупинилися минулого разу? Ах так, ми тільки прокинулися в лісі на Анастасиевских галявинах. Наш дивний “лісник – езотерик” до того моменту у всю порався біля багаття і готував чай. Обожнюю чай на багатті.

Пізніше, коли ми виходили з лісу тим же шляхом, що прийшли, я знову зупинився біля річки, щоб помитися. Так, тут вам не мусульманська країна з бочкою води в кожному туалеті :). До того ж погода була “передосіння”, купанням особливо себе не порадуєш. А в гості потрапити – це цілий “квест”, от і користуємося будь-яким зручним моментом.

Ми майже вийшли з лісу, коли несподівано почав накрапати невеликий дощик. Я значення цьому не надав, “покапає і пройде” – подумав про себе. А через п’ять хвилин він вже хлинув цілою стіною. В лісі сховатися ніде, будь-яке дерево під таким дощем промокло б наскрізь, а з ним і наші рюкзаки. Тому ми припустили бігом до перших хат села.

І як на зло всі хороші даху за парканами приватних будинків. Часу стукати в кожен не було. Перше, що я побачив – це древній іржавий причіп, схожий на вагон. Між ним і землею було трохи менше метра, туди ми і залізли швидше з рюкзаками. Мінусом такого місця було те, що причіп стояв на похилій узбіччі, і скоро вода з дороги стала підступати до нас.

Повз пройшли двоє мужиків, мокрі наскрізь. Подивилися, як ми тулимося на карачках під вагоном, посміялися і спокійним кроком пішли далі, напевно до себе додому обсихати. Ось так у нас в Росії – посміятися над чужим горем це будь ласка, а простягнути руку допомоги… В будь-якій мусульманській країні ми б вже сиділи у кого-небудь будинку під пледом і пили солодкий-пресладкий кави… ех…навіть говорити нічого не хочеться.

А вода підступала все ближче і ближче, ноги вже стояли по кісточки у воді, головне було врятувати рюкзаки. Коли основний злива пройшла, я зважився вилізти з укриття і постукати в один з будиночків навпаки, ніби десь там чув шурхіт. Вибігши під дощ, я встав біля воріт і почав гукати господарів. На поклик з будинку вийшов чоловік, але відкривати не поспішав, поки я як міг коротко не виклав, хто я такий і навіщо “завітав” (Мілу чоловік не бачив). Тільки після цього він відкрив ворота і я швидше побіг за Милою і речами.

Нас запросили розташовуватися за столом під навісом на вулиці і навіть пригостили гарячим чаєм. Поки ми перечікували негоду, господарі трохи дізналися про нас, а ми про них. Чоловік, з яким я заговорив переїхав сюди зі своєю родиною за станом здоров’я з Іжевська зовсім недавно. Деякі речі до цих пір по коробках стояли не розпаковані.

Я ж у свою чергу розповів, як ми тут опинились і яким чином подорожуємо. Бачачи все ще недовірливий погляд, на всякий випадок розповів, які люди в дорозі зустрічалися, де були і що бачили. Після цього чоловік помітно розслабився і в знак солідарності запропонував поїсти. Ми з Милою переглянулися з усмішкою, але відмовилися, сніданок у “лісника” ще не переварився.

Навіть коли закінчився дощ, ми ще трохи посиділи, побалакали з чоловіком (хороший дядько насправді), і тільки потім підхопили рюкзаки і вирушили далі в дорогу.

Автостопом до кордону.

З села виявилося вибратися куди швидше, ніж “забратися”. Перша ж пошарпана легковик з молодою парою зупинилися поруч. Ми закинули рюкзаки, примостившись ззаду. Після деякого мовчання, водій раптом запитав:

— Багато назбирали?
— Чого назбирали? – не зрозумів я.
— Ну як, грибів, ягід… чого у вас там в рюкзаках, – здивувався хлопець.

Ми з Милою розреготалися. Треба ж взяти нас за грибників. Невже хтось з місцевих зі спортивним рюкзаком ходить в ліс по ягоди та по гриби :)? Після наших роз’яснень водій теж усміхнувся свій неуважність. А тут і потрібний поворот з’явився, де буквально вчора нас висаджував адигейський знавець традицій.

Ось і наші російські півдня. Звідси до Туапсе майже рукою подати, якби ще були охочі нас туди довезти. Близько години ми чекали” свою машину. Це була якась іномарка з міським хлопцем за кермом і його мамою на пасажирському сидінні. Вони запитали тільки, куди нас підкинути і більше ні слова в нашу сторону я від них не чув, хоча між собою вони обговорювали щось буденне.

Насправді є різні категорії мовчунів-водіїв. Досі нам зустрічалися з розряду скромників або тих, хто не знає мови. Ця парочка всім своїм виглядом намагалася показати, що нас в машині не існує. Навіть коли я спробував сам довідатися що-небудь, вони зробили вигляд, що мене не зрозуміли. Інші питання автоматично відпали самі собою. Радійте, що везуть. Особисто нам було так добре, колеса ж є, просто, з таким ставленням я зіткнувся вперше.

Туапсе – місто мрія всіх радянських курортників. Що ми тут хочемо подивитися? Та нічого :). Для нас тут немає нічого цікавого, крім пари магазинів, щоб поповнити запаси продовольства.

Витрачаємо близько години на “маркети” і йдемо на вихід. Судячи з останнього досвіду автостоп тут буде важким.

Навіть вийшовши на заміську смугу, жодна машина не відреагувала на наш заклик зупинитися. А потік тут, треба сказати пристойний. Я вирішив, що може як раз в цьому і проблема, тому ми пройшли ще далі, поки не вийшли зовсім в лісову зону. Ви не повірите, але й тут водії відмовлялися підбирати подорожнього з рюкзаком.

Мені завжди подобалося дивитися на реакцію водіїв, коли вони не можуть або не хочуть нас брати. Чого ми тільки не надивилися: і “ліхтариків” (коли водій крутить рукою в різні сторони), і знаки пальцями (я їду наліво – направо – вгору – тут (вниз)), і посмішок, і знаків привітання, деякі навіть спеціально зупиняються, щоб показати відсутність місця. Але в Росії найчастіше водій нічого не показує, роблячи вигляд, що нас не існує. Особливо це смішно виглядає, якщо утворюється невелика пробка.

Приміром вивернув збоку навантажений вантажівка і вся низка легковиків повільно тягнеться за ним. Ми завжди з Милою сміємося з цього приводу, що сидить “водила” за кермом, напружено дивиться вперед, не повертаючи голову ні вліво, ні вправо, а в думках повторює заклинання “вас не існує… це міраж… мені все здається…”, поки не проїжджає повз :). Природно, таке можна зустріти і в інших країнах теж, шкода, що в Росії таких “картинок” більше, дуже шкода.

Отже, на дорозі ми провели близько 2-х годин. Йти далі не було сенсу, тому ми тупо кинули рюкзаки поруч і чекали “доброго людини”. І він, а точніше вони з’явилися. Ні за що не здогадаєтеся, хто вирішив нам допомогти… вірмени!

В доповнення до нашого величезного щастя, троє хлопців на мікроавтобусі їхали прямо в Гагру. Взагалі-то їхав всього один, решта висадилися ще з боку Росії у себе вдома в Лазаревському. Ми як раз завернули туди, щоб попити кави з шоколадними сирками, познайомитися з великою вірменської сім’єю і з’їсти кавун.

Найвеселіші Ашот і Слава ще пропонували залишитися у кого-то з них вдома, подивитися на нічне полювання на якусь птицю з ліхтариком і сачком. Я думав вірменські хлопці жартують, ні, говорили вони на повному серйозі. Шалено хотілося погодитися, але часу у нас було обмаль, осінь була вже не за горами.

Після душевного перекусу ми знову завантажилися в мікро-автобус і цього разу поїхали тільки з одним водієм до самої Гагри.

Перехід кордону Росія – Абхазія.

В той вечір ми проїхали у вірменському транспорті чимало. Хто не знає, прикордонний пункт в Абхазію знаходиться якраз за Сочі, а якщо бути зовсім точним, то за Адлером, де на той момент у всю йшла олімпійське будівництво. Коли ми проїжджали все це пишність, за вікном було вже темно, але мене вразив розмах. На території, де буквально кілька років тому був суцільний ліс, гори і ріки виріс майже другий Сочі, це не вкладалося в голові.

А сочинські пробки – це окрема історія. Нам пощастило, що ввечері робочий люд прагнув швидше доїхати до міста, а не навпаки. Тому що таких пробок я не бачив навіть у Москві. Начебто і дорожні розв’язки до олімпіади збудували, а все одно “автомобільний паровоз” на 15 км (!) у повному знерухомлення – це щось. Я вже боявся, що нас чекає на зворотному шляху з Абхазії, адже сочинську будівництво ми теж хотіли подивитися.

На прикордонний пункт вишикувалася автомобільна пробка. Якщо ви їдете в машині (а ми як раз там і були, то всі пасажири проходять реєстрацію окремо, а саме виходять з неї і пішки йдуть на огляд.

Біля прикордонних кабінок всередині будівлі теж не мала черга вишикувалася. Всі, хто часто перетинає кордон, просувалися дуже швидко, а от інші затримувалися на 15 і більше хвилин. В руках я бачив в основному абхазькі й російські паспорти. Ми теж вирішили пред’явити російський паспорт, раптом у загране не з’явиться бажаний штамп.

Нічого особливо не питали, хіба що мета перебування. Сказали “відпочинок”, що в принципі очевидно, і вільні.

Коли ми вийшли з будівлі, водій і газель нас вже чекали. Найцікавіше, що буферну зону не можна пройти пішки, тому в додаток до нас у машину набилося ще штук 5 жінок із сумками, які буквально через кілометр висадилися.

Зрозуміло, що в Гагрі ми опинилися близько опівночі. Водій запевняв, що знає гарне місце для намету на пляжі. Однак, ми його ради не послухали, і попросили висадити нас на в’їзді в місто. Як я зрозумів вночі, це було вірним рішенням.

Куди поставити намет у Гагрі вночі?

Саме таким питанням ми з Милою задалися відразу ж, як вилізли з газелі. Навколо були обриси гір і закритих розважальних закладів.

Навмання ми звернули з шосе вліво, дійшовши таким чином майже до самого моря. Від нього нас відділяла значна стіна-сітка. Праворуч горіли вечірні ліхтарі якогось готелю, і я ризикнув піти в ту сторону, щоб запитати про місце для ночівлі. Назустріч мені попався хлопець у білій сорочці, то він тут працював, відпочивав, цього я не зрозумів, але спробував у нього довідатися ситуацію. Хлопець нічого виразного мені не відповів, махнувши рукою кудись у бік пляжу.

Довелося використовувати план “Б”, тобто йти на огляд території самому. Нам пощастило, що поруч з готелем був старий занедбаний парк, де самий дальній кут ще не встигли очистити від заростей. Саме там ми і вирішили увіткнути намет.

Вночі я прокинувся від того що на мій спальник капала вода, виявляється зовні йшов злива. Тепер я дякував свою інтуїцію, коли сказав вірмену не везти нас на пляж.

Після всіх наших пригод моя палаточка вже не витримувала великі зливи, і давала текти навіть з другим шаром. Нам пощастило тільки в тому, що ми встали між двома великими деревами, гілки яких не пропускали хоча б половину води. Проте я знав, що вранці доведеться витратити не мало часу, щоб все просушити, перш ніж ми вирушимо дивитися курортне місто Гагри (Гагра).