• Дорога до Домбаю.
  • Водоспад “Чортова млин”.
  • Суфійські водоспади.
  • Повернення і ніч в Теберді.

Вранці поляна, де ми прокинулися виглядала більш райдужно. У кафе поруч стояла тиша, в ремонтних майстернях навпаки робочий день теж ще не почався, і собака-охоронець кудись поділася. У такій спокійній обстановці ми не кваплячись зібрали речі і вийшли на дорогу.

Ще вчора останній водій мені сказав, що буде краще, якщо ми станемо на іншій дорозі, а не там, де я спочатку планував. Тому що другий шлях зовсім пустельний, навіть громадський транспорт пропускають за особливим розкладом. Я так і не зрозумів чому, але послухався поради мужика.

Дорога до Домбаю.

Ми дуже здивувалися, коли в першій зупинилася машині за кермом побачили дівчину. Ззаду на сидінні по всій видимості розташувалася її мати, і ми приєдналися до неї. За національністю обидві “місцеві” і провезли всього лише 15 км, а все одно дивно і радісно, що не побоялися.

Встали ми в якийсь богом забутої селі, звідки ніхто тривалий час не хотів нас забирати. Поки нарешті поруч не пригальмував автомобіль з сім’єю. Класний мужик опинився за кермом, запрошував все в гості, каже, що справжній ковальський майстер. Ех, де ж він був сьогодні вночі? Я вже давно помітив, що люди із задоволенням запрошують з ранку, коли в гості зовсім не потрібно, та й сніданок який-ніякий, але був. Ми природно ввічливо відмовилися, але на виході в Усть-Джегуте нас все одно забезпечили водою, що теж непогано.

Наступна машина довезла прямо до Карачаевки, а звідти з сімейною парою майстрів спорту до самої Теберда. Якщо ви ще не зрозуміли, куди ми прямуємо, то я відкрию секрет – Домбай. До речі, остання пара якраз працює там, але через відпустки вони їхали тільки до будинку в Теберді.

Але тут нам знову пощастило, тому що зупинився міні-автобус з двома місцевими розфарбованими бабусями і маленьким хлопчиком в салоні. Сам же автобус їхав прямо в Домбай.

Як я зрозумів водій мав скромний готельчик і по приїзду відразу ж запропонував нам кімнату за 200 рублів (недорого, бо не сезон) без гарячої води. Ми довго думали, і не прийшовши до спільного рішення, залишили це питання на той момент, коли повернемося з прогулянки по горах.

Я попросив водія залишити речі у них в готелі, а заодно з’ясував, що в даній місцевості можна подивитися, якщо вкластися в короткі терміни. Пам’ятаючи “холодний досвід” в Приельбруссі, морозитися ще і в Домбаї зовсім не було бажання.

В основному це були водоспади, назва одного з яких мене дуже зацікавило – “Чортова млин”. Чоловік попередив, що за прохід можуть взяти “мито”, а я сподівався обійти “будку” (ще б знати, де вона знаходиться).

Водоспад “Чортова млин”.

Ми пройшли по малоприметной стежці, яку показав хлопчина, і через 500 метрів несподівано перед нами постала та сама “квиткова каса”. За фактом я був правий, її можна обійти, а ще трохи пізніше я з’ясував, що після 17:00 каса не працює. Воно і зрозуміло, кому захочеться в темряві тягатися по лісі. Нам не пощастило, бабця побачила нас раніше, ніж я надумав шукати обхідний шлях. Довелося розповідати слізливу історію про двох небагатих мандрівників, завдяки якій ми придбали всього один квиток на двох за 100 руб.

А далі, пройшовши вздовж берега річки, був довгий підйом по лісовій стежці.

Думаю, до “Чортового млина” ми тупотіли трохи більше кілометра. І коли я побачив водоспад своїми очима, я зрозумів, чому його так назвали.

Ми піднялися на великий кам’яний валун, з якого вниз по обидва боки йшов скелястий обрив.

У самому низу гулом шумів водяний потік, закручуючись з шаленою швидкістю в смертоносні завихрення. Я не боюся висоти, але від виду цієї воронки навіть у мене по спині пробігли мурашки. Обережно підійшовши до краю, я зробив декілька фото.

До речі, ми тут були не одні, російська жінка теж з обережністю піднімалася з нижнього рівня каменю судячи з усього вже надивившись на “чортова млин”. Ми трохи поговорили, обмінялися досвідом подорожей. Вона, звичайно, не автостопщица, але при згадці нашого способу переміщення, я помітив вогники захоплення в очах.

Розмова була короткою тому що нам дуже хотілося продовжити вивчення водоспаду. Трохи нижче за рівнем була ще одна кам’яна щабель, звідки тільки що з’явилася туристка. Туди-то ми і попрямували.

Звідси диявольська воронка виглядала більш загрозливо, тому ми з Милою по черзі підходили до краю, одночасно вхопившись за росте молоде деревце для обережності. Після чого у нас залишалося ще багато часу до темряви і ми подумали, що встигнемо дістатися до наступного природного місця.

Суфійські водоспади.

По всьому заповіднику були наставлені дороговказні кружечки червоного і синього кольору. Міні-карта, яку нам вручили при купівлі квитка свідчила, що треба слідувати саме за ними. Ось тільки який колір і чому відповідав, було незрозуміло. Запитати теж було не у кого, так як справа до вечора і туристів не спостерігалося.

Спочатку ми пішли за синім, по дорозі зависаючи в кущах з дикою малиною і слідуючи вузької протоптаною стежкою. А потім, коли ми вийшли до першого руслу гірського пересохлого струмка, стежка загубилася у великих валунах і гуртки-мітки стали плутатися.

У підсумку, перебравшись на іншу сторону русла, ми вирішили слідувати червоного кольору. Трохи осторонь мій погляд зачепив захисного кольору самотню намет. Цікаво, хто насмілився тут зупинитися в такий холод. Забираючись все вище по мітках, трохи пізніше ми побачили молоду пару і я вирішив, що намет внизу – це їх тимчасове житло на природі.

Чоловік з дівчиною теж дуже швидко пробиралися по тому ж шляху, поки нарешті не сіли на великий камінь, щоб пофотографувати. Коли ми порівнялися з ними, чоловік повернувся в наш бік і оголосив, що ми не йдемо вірним шляхом. Сказав він це таким тоном, ніби тільки за тим і зупинився, щоб вказати на нашу помилку. Побачивши наші розгублені обличчя, він тим самим тоном пояснив, що червоні мітки ведуть до ведмежим печер, а якщо ми хочемо подивитися Суфійський водоспад, водяний туман від якого виднівся за однією із скель, то нам треба повернутися трохи назад, і повернути направо по стежці.

Ми пішли раді дивного чоловіка, він був прав, стежка із синіми “кружечками” йшла праворуч. Тут так само було безліч малини, повз яку ми не змогли байдуже пройти. Крім того, нам навіть група запізнілих туристів зустрілася на шляху, що означало, що ми рухаємося правильним напрямком.

Чим ближче ставала мета, тим більщ сирішого ставали наша одяг і стежка. Водоспад був пристойного розміру, а оскільки вітер дув у наш бік, то бризки від нього долітали аж за 200 метрів.

Зовсім близько підійти не вдалося, але і 5 хвилин вистачило, щоб трохи промокнути.

Повернення і ніч в Теберді.

Шлях виявився довшим, ніж час, проведений біля водоспаду.

До того ж от-от погрожував настати вечір, тому ми поспішили назад. Повернення було куди швидше, ми навіть наздогнали і перегнали тих самих туристів, яких зустріли біля водоспадів.

Коли ж ми пройшли “Чортова млин” і порівнялися з річкою, то я здивувався, звідки тут взялося стільки снігу, адже його не було вдень.

Невже принесло потоком води? З-за снігу ж ми ледве знайшли стежку до будки з квитками, де вже нікого не було. І, нарешті, вивернули до дерев’яного отельчику.

Сумніваючись у часі і погоді ми думали запитати господаря про ночівлю і можливу знижку для мандрівників. Однак, на місці не виявилося ні душі, тому ми взяли речі і ризикнули зловити машину на виїзд з Домбая.

Так як час було майже вечірній, то багато торгаші і роботяги виїжджали з робочого місця додому до Теберда. Один такий мужичок нам і попався, машина якого була забита повністю сувенірним вантажем. Нас це не турбувало, головне що місце знайшлося.

До того моменту ще й небо затягнуло грізними сірими хмарами, які ось-ось норовили спустити пару відер води на землю. Так і сталося, коли ми були вже на півдорозі до Тиберде. Я пробував натякнути мужичку про ночівлю у нього вдома, але той то вдав, що не зрозумів, чи то зрозумів, але не захотів з нами зв’язуватися. Тому, коли ми перетнули межу міста, очима я вишукував місце для ночівлі. Досить складне заняття, коли з неба б’є вода.

Нам сподобалося тільки одне місце під ялинками біля озера в центрі міста. Місце, звичайно, не “супер”, але вибору особливо не було. Щоб не мучити більше водія, ми попросили висадити нас неподалік під дахом магазину, щоб перечекати дощ.

Ще не встигло зовсім стемнеть, коли небо сжалилось над нашою долею і злива перейшов в іншу мряка. За цей час я встиг помітити більш комфортне місце для “очікування” – це синій навіс з щільної плівки далі по дорозі. Через 5 хвилин, ми вже сиділи під ним на старому стільці, розглядаючись.

Повз не кваплячись пройшла якась літня жінка, природно, поцікавившись, що ми тут робимо. Після нашої історії я скористався ситуацією і запитав, чи ми поставимо намет під навісом, вона покивала головою і пішла далі по своїх справах.

Стало холоднішати, і не дивлячись на досить сухе місце, кофти вже не рятували. Міла вирішила сходити з парою кухлів до тієї ж тітки за гарячою водою. Та тільки потрапила до сусідки. На превеликий подив її пустили у двір, нагодувавши смаженими грибами, яких і мені трохи принесли трохи пізніше. Тут жили вірменин з Севана і його дружина. Все ж вірмени у себе вдома більш гостинні, у Росії ж вони душевно поговорили з Милою, дали гарячої води, та й відпустили назад в холод.

В Росії я вже не засмучувався, ми з Милою були раді хоч маленькому, так увазі.

Поки ми уминали все те, що нам дісталося від місцевих господарів, повз пройшов п’яненький мужик. Помітивши нас, він зупинився, поставив пару вже звичних питань і зник. А трохи пізніше до нас вийшла та сама перша жінка і раптом запропонувала залишитися в старому будинку, який у них стояв тут же у дворі. Тільки там ні електрики, ні води не було. Ми зраділи, хоч якісь стіни, а поблизу гір спати зовсім холодно. Кімната виглядала ось так.

На пружну, радянську ліжко ми поклали тут же знайдену фанеру, зверху килимки і спальники. Якесь спальне місце вийшло :).

Засинаючи я думав про те, що мабуть вистачить з нас гірського холоду, хоч і збиралися ми завтра відвідати Архиз.