• “Чудовий” автостоп до Немрут Дага.
  • Розвалені скульптури богів турецького “олімпу”.
  • Історія походження Немрут Дага.
  • З 17-ю курдами в одній машині.

Друзі, сьогодні на блозі самостійних бюджетних подорожей ви прочитаєте і побачите місце, яке просто приголомшило нас з першого погляду. Я помітив одну особливість, що якщо має місце який-небудь сильною енергетикою, тобто по суті є місцем сили, то туди ми потрапляємо дуже легко, а іноді в прямому сенсі дивним чином. Важкодоступність до гори з великими кам’яними головами богів під назвою Немрут Даг і наш шлях туди, стали черговим доказом. Повірте, ви теж не пошкодуєте, коли дізнаєтесь докладніше про це місце.

“Чудовий” автостоп до Немрут Дага.

А ми продовжуємо йти по головній вулиці Адыямана, і попутно пытаем удачу зловити машину, яка вивезе нас хоча б на край міста. Так, Туреччина настільки сувора, що автостопом можна пересуватися навіть по місту, хвилин через 20 ми сиділи в невеликій вантажівці, який віз нас на виїзд.

Чомусь всі турки, які нас підвозять думають, ніби нам нікуди поспішати. Звичайно, нам нікуди поспішати, але це не означає, що ми будемо сидіти в машині і чекати, коли водій поспить, тому що він втомився після довгих годин роботи, а потім відвезе нас до Немрута. Саме так вирішив господар вантажівки, коли ми виїхали за місто. Люб’язно відправивши його…спати, ми пішли далі по трасі.

У бік Немрут Дага трафік був, м’яко кажучи, убогий, тому ми дуже зраділи, коли нас вирішив підвезти ще одна вантажівка, правда, вже повністю забитий курдськими дітьми та жінками. Схоже, страхи Рашида не виправдалися, і курди нітрохи не гірше турків в плані бажання допомогти. Вільне місце знайшлося тільки в кузові, звідки на нас злякано дивилися двоє хлопчаків, не влізши в кабіну, і пованивало коров’ячими відходами. В такій романтичній обстановці стоячи ми подолали 40 км, тоді як до мети було ще близько 20.

Я не очікував, що перший помах руки зупинить перед нами легковик, повністю набиту мішками, деякі з яких навіть упиралися водієві в потилицю. Вільним виявилося лише одне переднє місце, саме туди від безвиході ми з Милою і затолкались разом з нашими рюкзаками. Якщо чесно, я не знаю, як ми змогли там поміститися, слава Богу, їхати довелося недовго, а то б я так і залишився зігнутим вчетверо :).

Висадилися ми рівно на повороті на гору, попереду ще 13 км і абсолютно пустельна дорога. Я навіть не знав, чи є попереду якісь села, щоб нас міг підвезти місцевий транспорт. Пішки йти не було сенсу абсолютно, особливо якщо врахувати, що голови знаходяться на горі висотою 2100 метрів, а це значить, що вночі там стовідсотково не жарко і ночувати там не хотілося. Тоді сідаємо біля дороги і чекаємо.

Пройшов годину і ні однієї машини. Ми з Милою вже почали сумніватися, що тут взагалі є хоч що-небудь на колесах, як раптом з-за повороту показався мікро-автобус. Ми скочили на ноги й замахали руками. Машина зупинилася, водій відразу зрозумів, куди нам треба і без зайвих слів посадив нас в салон.

Ми думали, що він довезе нас хоча б до найближчого села, а в результаті ми зупинилися прямо біля каси перед проїздом на гору. І, судячи з усього, це ще не кінцева зупинка, тому ми просто заплатили 9 лір (180 руб.) за персону. Хто ж знав, що водій насправді виявиться одним з будівельників, які зараз облагороджують Немрут Даг для туристів?! Все вірно, нас підвезли прямо до гори, яка особисто мені нагадала справжню піраміду. Я не буду стверджувати, що це вона і є, але коли ви побачите залишки богів, я думаю ви теж засумніваєтеся.

Розвалені скульптури богів турецького “олімпу”.

У робочих курдів ми залишили рюкзаки, щоб легше було вивчати місцевість. Нам навіть сказали, що знайдуть місце для ночівлі, якщо знадобитися. Міла після настирливих турків і казок про курдів зовсім не горіла бажанням погоджуватися на цю пропозицію.

Робота тут кипіла у всю, прямо до гори вибудовували бетонні сходи, тягаючи матеріали на ослах за бічною стежкою. Сходи ще не добудували, тому решту шляху ми долали по камінню.

Коли ж я побачив першу голову, у мене від захоплення все всередині зупинилося. З кожним кроком перед очима відкривалася ціла майданчик, на якій раніше стояли гігантські скульптури. Мила, як завжди, наверх просто злетіла, хоча внизу ледве пересувала ноги від спеки і тяжкості за спиною.

З гори відкривався неймовірний вид на пагорби і гори на багато кілометрів вдалину. Кажуть, що олімпійські боги жили в Греції, але на той момент мені на мить здалося, що саме тут і був той самий Олімп.

Напевно варто заглянути в історію походження цього місця.

Історія походження Немрут Дага.

Колись існувало маленьку державу під назвою Коммагена, і правив ним цар Антіох з династії греко-перського походження. По материнській лінії марнославний цар був нащадком знаменитого Олександра Македонського. І гординя царя була настільки сильна, що врешті-решт він оголоси себе Богом, після чого вирішив, щоб не бути голослівним, відтворити свою особистість у мистецтві разом з пантеоном вже наявних на той момент Богів.

Антіох не скупився, споруджуючи на горі Немруд святилища для богів, запрошуючи кращих робітників і скульпторів того часу. Будівництво почалося в 62 році до нашої ери, і було збудовано три тераси, на самій верхній з яких і були поставлені фігури богів, охоронювані статуями орлов і львів.

Коли, нарешті, завершилося будівництво за указом царя до гори заввишки до 2000 метрів виклали мощену дорогу. По ній усім народом потрібно було здійснювати сходження і проводити богослужіння біля статуй два рази на місяць. Втомлених подорожніх зустрічала величезна напис: “Я, Антіох, збудував цей храм, щоб прославити себе і моїх богів.”

Невідомо, скільки це тривало, тільки після смерті царя, піддані поховали його прах на вершині, поставивши над його усипальницею пятидесятиметровую мармурову піраміду.

Після цього святилище було забуто. Тільки зрідка, від численних землетрусів руйнуються масивні фігури богів спантеличували заблукалих подорожніх, поки в 1953 році кам’яні голови не знаходить група американських геологів.

Але, і це ще не все, з іншого боку пірамідальної гори, на яку навіщо то насипали купу дрібних каменів, я знайшов копії точно таких же голів і напіврозвалені скульптури. А прямо перед ними велику майданчик, більше нагадує посадочне місце для вертольота.

А тепер придивіться до цих двох фотографій, це голови з різних боків гори одного і того ж “бога” (імовірно самого царя Антіоха)….ваша думка?

Вам теж здалося, що зі зворотного боку скульптури більш дрібні і “кустарні”? Саме так і є насправді.

Моя думка така: у часи розквіту Н-ної імперії, випадково виявилися напіврозвалені скульптури, залишені більш древніми цивілізаціями. Знахідка настільки вразила правителя, що він скликав своїх найкращих скульпторів, які спробували повторити ідеальність ліній і пропорцій “богів”, але як ви бачите, завдання виявилася непосильною, але виконаною.

Я навіть на самий пік “піраміди” заліз. Мабуть, не я перший, так як знайшов залишки свічок та інших ритуальних приладдя. До речі, майданчик тут рівна, і якщо вірити деяким історичним джерелам, то на самій верхівці піраміди повинен знаходитися срібний конус.

Не дивлячись на те, що місце не сильно розкручена і не добудовано, туристів тут вистачає, в основному самостійні мандрівники на особистому транспорті. Одними з таких виявилися французи, які прибули сюди в будиночку на колесах. Я, до речі, бачив його на нижніх рівнях гори, напевно хлопці вирішили тут і заночувати, щасливчики!

З французами ми перекинулися парою слів англійською і дізналися, де вони вже були і що можна ще цікавого подивитися. Зацікавив населений пункт під назвою Татван, але про це ми розповімо в свій час.

З 17-ю курдами в одній машині.

Не знаю, скільки часу ми провели на “олімпійській” горе, але коли ми спустилися за своїми речами, сонце починало хилитися до заходу. Я теж дотримувався думки, що ночувати з дівчиною в компанії одних чоловіків не найкраща ідея. Так що ми забрали речі і вирушили до дорозі в надії на яку-небудь машину з повертаються додому туристами.

Робочий день у будівельників теж підходив до кінця, і пара хлопців-курдів, побачивши нас запитали, куди ми йдемо. Ми повідомили, що нам би на вихід, тоді вони запропонували нас підвезти, але спочатку непогано б повечеряти. Нас відвели в робочий вагончик, пригостили місцевим супом і лимонадом, а потім посадили в ту саму машину, на якій ми приїхали. Тільки тепер в салоні, окрім нас, сиділо ще 17 хлопців і всі курди. На відміну від турків, що нам дуже сподобалося, курди зовсім не витріщалися на Мілу, а скоріше навпаки, самі посадили нас так, щоб вона відчувала себе комфортно, наскільки це можливо в цьому натовпі.

Хлопці не тільки вивезли нас на трасу, але і домовились з одним із робітників, який їхав у бік міста Сиверек забрати нас, куди частину шляху потрібно було долати на поромі. Але, навіть до порома нас довіз не він, а маршрутка, так-так, зі звичайними пасажирами, тільки ми їхали безкоштовно. Правда на виході один з пасажирів почав вимагати плату, ніколи не розумів людей, які намагаються витягнути з нас грошей, при цьому не будучи водієм тієї машини, на якій ми їдемо. Загалом, я послав цього товариша подалі, коли ми опинилися на березі.

Пором повинен був прийти через годину, що нас не дуже порадувало, так як пора б вже шукати нічліг, а якщо ми витратимо час на переправу, то доведеться ставити намет у темряві. Гаразд, пором почекає до завтра, йдемо шукати місце стоянки. Ось цей город ідеально підійде, і річка поруч, значить з ранку можна помити голову.

Ранок вечора мудріший, дорогі читачі, завтра наші турецькі пригоди продовжаться, а поки я з вами прощаюся. Сподіваюся стаття вам сподобалася, і ви вже поділилися нею з друзями :).