• Ніч у передмісті Єревана
  • Кілька годин в Єревані
  • Траса Єреван-Ехегнадзор

Від Аштарака до Ехегнадзора 150 км по дорозі. Що таке 150 км автостопом у Вірменії? Кілька годин їзди. Але ми хотіли заглянути в столицю, щоб з’ясувати питання з іранської візою і трохи прогулятися по вже знайомих місцях. Стаття цікава більше з точки зору життєвого досвіду: які люди зустрічаються в дорозі, як вирішуються питання організації ночівлі, якщо ти автостопник і з собою є намет.

Ніч у передмісті Єревана

До столиці Вірменії ми не доїхали, бо спати в великому місті в наметі все одно не будеш, а вечір був уже близький. У нас залишалося ще в запасі трохи часу, якраз щоб вирішити питання з пристроєм на нічліг. Вірменські вітру, схоже, не збиралися залишати нас у спокої, тому параметри пошуку включилися будь-які споруди, що мають високі “вітронепроникні” стіни.

В районі Єревана, а точніше в тому районі, де зараз перебували ми, така стіна знайшлася в полі, недалеко від траси. Не знаю, що це було раніше, але ходи з якихось причин завалили здоровим камінням. Поки мій супутник витягав намет, я пройшлася по периметру перевірити наявність змій, якими нас так полюбляли лякати вірмени. Коли я поверталася, в одному з отворів промайнула постать літнього старого. Ми обидва завмерли в очікуванні з’ясування, якого “лісовика” ми тут робимо, але крім завивання за стінами не було чути нічого.

Спалося в ту ніч погано, вітер лопотів “стінками” ятки, затихнув тільки під самий ранок, коли потрібно було вже вставати і збиратися в дорогу. Тоді я зрозуміла, що конструкція нашої палатки нас не влаштовує, нехай вона й відповідала ваговим і габаритним критеріям. Ми майже зібрали речі, коли почули позаду кроки, той самий старий, чия тінь промайнула вчора ввечері, наблизився до нас впритул, мовчки втупившись на рюкзаки і нас.

— Що ви тут робите? – примружено на ліве око і акцентом запитав “гість” хрипким голосом.
— Ми тут спали, зараз збираємо речі і їдемо далі, – відповів мій супутник.
— Хм, – старий замовк у задумі, а потім вимовив – можете залишатися скільки хочете, – і не чекаючи відповіді, повернувся в зворотному напрямку.

Ми з другом переглянулися, доїли свій скромний сніданок, і теж вирушили далі в дорогу, точніше в столицю. Я вже говорила, що в Єревані ми були в першу поїздку за Вірменії, тому не бачу сенсу повторюватися, тим більше, нічого особливо нового ми не побачили.

Прогулянка по Єревану і навколишні визначні пам’ятки

Навіщо тоді ми сюди приїхали? Єреван – був останньою надією отримати візу в Іран. До нашого превеликий жаль ми півдня на це витратили, а хорошого з цієї затії нічого не вийшло, про що вже написано в статті “Де і як легше отримати візу в Іран”. Гаразд, чорт з нею, з цією візою, додивимось Кавказ, а там видно буде.

Кілька годин в Єревані

Я трохи злукавила, сказавши, що нічого нового в Єревані ми не бачили. Все ж на цей раз ми змогли потрапити всередину Великого Каскаду, де на ескалаторі можна піднятися до самого верхнього поверху, милуючись арт-скульптурами. Минулого разу цього зробити не вдалося через занадто пізнього часу.

На кожному проміжному поверсі є вихід на вулицю, до фонтанів. Там теж відбулися деякі зміни, додали нових фігур, може бути навіть прибрали парочку старих.

А на самій вершині будівлі порадували “ламають сприйняття” сцени з скла.

Секретна кімната.

Уявляєте, а ось це – стеля біля ліфта. За фотографію сього чуда я трохи не отримала по шиї від охорони, що в ньому особливого я так і не зрозуміла.

Насправді ми сподівалися потрапити хоча б в Матенадаран – науково-дослідний центр в Єревані за стародавнім рукописам, який не вдалося відвідати в минулий раз. Сьогодні воля божа була знову не на нашу користь і напис на табличці дверей музею повідомила про те, що по понеділках центр не працює. Що я можу сказати, значить не доля.

Ось, мабуть, і все, на що ми витратили час у столиці Вірменії.

Траса Єреван-Ехегнадзор

Але, не заради ж тільки візи і дешевих фруктів з випічкою ми знову приїхали у Вірменію. І той, хто так подумав, буде прав, найбільше у Вірменії мене, та й інших мандрівників-авантюристів манить заборонена територія. Саме із-за Нагірного Карабаху ми зробили гак у Вірменію, тому після вирішення питання з Іраном, нас ніщо не тримало відправитися прямо туди, а інші пам’ятки можна розглядати по дорозі. Наприклад, каньйон, в глибині якої “ховається” монастир Нораванк. Шкода, тільки його дослідження доведеться відкласти, бо попереду великий відрізок приблизно в 100 км.

З молодими хлопцями ми виїхали на основну трасу, а далі нас підхопив вантажівка, навантажений пивом. Водій був дуже балакучий і завдяки його історій ми не помітили, як почало темніти. Єдиним мінусом була швидкість пересування, так що навіть до повороту на каньйон ми не доїхали, зате наслухалися “байок” про те, як вірменин будучи ще солдатом подарував шикарний букет квітів Аллі Пугачовій і як вона особисто запросила його в гримерку, щоб подякувати. Про те, що Ірина Аллегрова має вірменські коріння. І про ще однієї чудової зустрічі з Йосипом Кобзоном. Я не хочу розмірковувати на тему, чи правда все це, чи вигадка, хай залишиться на совісті водія. Головне, я знаю, що людина він хороший, не давав нудьгувати всю дорогу, кавуном пригостив, і навіть не бажав відпускати, коли на вулиці вже майже зовсім стемніло, і ми вирішили зійти раніше наміченої мети.

Місцевий ландшафт вже кардинально змінив полустепи на коричневі голі гори і пагорби. Дорожня траса йшла вздовж течії річки, поруч з якою місцеві жителі організували великі плантації персиків, груш, яблук та інших “смакоти”.

На протилежній стороні ми помітили невелику будку, намет з пляшками, фруктами і світло. Підійти ще до людей не встигли, як нас тут же запросили за стіл і перед носом матеріалізувалася тарілка з фруктами. У світлі тьмяної лампочки я побачила середнього віку чоловіка, жінку і дівчинку років 15, у якій рот не закривався. Недалеко від цього місця проходить кордон з Іраном і часто іранці проїжджаючи повз або, як би я висловилася: “відчувши волю після лещат мусульманства” заїжджають за пляшкою місцевої настоянки. Будь ласка, прямо при нас двоє намагаються торгуватися з жінкою на іншій стороні дороги, мабуть занадто дешево просили, поїхали ні з чим.

Поки в тарілці зменшувалося фруктове частування, а ми розповідали про себе, я примітила непоганий майданчик для намети поруч із будиночком і тут же запитала дозволу у господарів розміститися на нічліг. Недовіра до наших особистостям ще залишалося, чоловік хоч і дав згоду, але весь час стежив за установкою «табору», а потім навіть зазирнув усередину (може це було чисте цікавість).

Через деякий час підійшла сусідка з великою квіткою” зрілого соняшника. Треба ж, вперше пробую свіжі насіння без смаження, без солі, смачно.

Близько десятої вечора зібралися торговці, вручивши нам в подарунок цілий мішок фруктів (персики, груші) прямо з «городу». Мабуть, щоб ми самі не поривали з дерев. Одне тільки шкода, з їх відходом пропало електрику, так що апаратура знову залишилася без «вечері». Зате лягли раніше, виспалися за попередню безсонну ніч.