• Як дістатися до Совєтська.
  • З Калінінграда до Совєтська на автобусі.
  • З Калінінграда до Совєтська і назад на електричці.
  • Карта нашого маршруту по Советску і Німану.
  • Пам’ятки Совєтська Калінінградській області.
  • Міст королеви Луїзи.
  • Поїздка в Німан.
  • Замок Рагнит.
  • Кірха менонітів.
  • Витрати на сьомий день в Калінінградській області – Радянських і Німан.

Ехх, от і залишився останній день в Калінінграді. Сидіти вдома ми точно не маємо наміру, незалежно від погоди – вирушаємо на чергове дослідження Калінінградській області. Насправді у мене на карті відзначено було безліч місць, які ми ще не відвідали, але вже дуже хотілося з’їздити в найдальший куток, на кордон з Литвою, де розташувався старовинний гарний міст королеви Луїзи… Так, все вірно, ми вирушаємо в Радянських, а якщо вдасться, то і в сусідній з ним містечко Німан заглянемо. Кажуть, там збереглися грандіозні руїни замку Рагнит.

Як дістатися до Совєтська.

Так, все це час ми їздили автостопом по Калінінградській області. А от сьогодні зробимо виняток. По-перше, тому що мій супутник розболівся не на жарт і сидіти вдома весь день відмовився, по-друге, погода була така, що не відомо піде дощ чи ні, а в-третіх їхати належало близько 100 км і ми вирішили випробувати громадський калінінградський транспорт на своїй шкурі.

З Калінінграда до Совєтська на автобусі.

• Маршрути: мікроавтобуси — № 513, 522, 523 (кілька рейсів на день) або автобуси — №600е, 601э (рейси щогодини, крім вихідних та свят).
  • Час в дорозі – на маршрутках 2,5 години на автобусі 2 години.
  • Вартість проїзду – 220 руб в одну сторону (2016 рік).
  • Відстань – 108 км.

Так, недешеве задоволення, але наша подорож того варта.

З Калінінграда до Совєтська і назад на електричці.

З Калінінграда в Радянських ходить всього одна електричка, і то розклад краще уточнювати на вокзалі, тому що навіть її можуть скасувати.

• Час в дорозі – 2 год 20 хв.
  • Відстань – 124 км.
  • Розклад – відправлення о 18:10 зі станції Калінінград Південний, прибуття в Радянських о 20:35 (будні+неділя)
  • Вартість проїзду – 200 руб.

У зворотному напрямку є дві електрички, одна з яких відходить з Совєтська виключно по неділях о 17:40, а друга з іншим дням тижня в 6:24. Логічно припустити, що ми ніяк не потрапляли ні на ту, ні на іншу, хоч і хотіли назад поїхати на електричці. По прибуттю ми спеціально вивчили скляні “вітражі” вокзалу, де висіло не менш дивне розклад роботи каси в Советске

Я думаю, ви розумієте, що до Совєтська і назад ми добиралися автобусом.

Калінінградську область найзручніше дослідити на особистому транспорті, який недорого можна орендувати в Калінінграді, не виходячи з дому.

Карта нашого маршруту по Советску і Німану.

Пам’ятки Совєтська Калінінградській області.

Автобус прибуває на станцію поряд з ж/д вокзалом, тому, як я сказала вище, ми відразу відправилися на вивчення розкладу електричок і на огляд попутного пам’ятника “Першим переселенцям”. До речі, раніше Радянських називався Тильзитом.

Фонтан зі скульптурою орла і маскароном лева знаходиться буквально за квартал, якщо йти по вулиці Червоноармійській. Це відновлена копія в цегельній полуротонде, яка була зруйнована в роки Другої Світової. Цікаво, в літній час фонтан працює?

Потім ми спеціально зробили гак до меморіального комплексу на братській могилі радянських воїнів, де поховано близько 500 осіб.

І знову ми на початковому шляху тепер уже біля будівлі адміністрації і скульптурою лося поруч. Цікаво ці дві речі якось взаємопов’язані? 🙂

Зі скульптурою лося окрема історія. Виявляється, йому вже майже 90 років. Бронзовий лось був подарований місту міністром Пруссії Отто Брауном. У 30-х роках в знак протесту приїзду Гітлера, лосеві хтось відпиляв ріг, пізніше відновлений. Та й взагалі скульптуру бідної тварини неабияк покрутив: через парк, стадіон, зоопарк Калінінграда, а тепер у адміністрації Совєтська ось стоїть.

Так непомітно ми вийшли на променадную вулицю Перемоги з будівлями старовинної архітектури по обидва боки.

На самому початку вулиці нас зустрів пам’ятник тільзітського трамваю або вагону 1940-х років випуску, привезеного прямо з Пітера. У довоєнні роки в Тільзіті була трамвайна лінія, але тільки до 1944 року. А сам пам’ятник відносно молодий, втім як і всі інші пам’ятники Совєтська – 2012 року.

Якщо згорнути на вул. Дружби, то можна опинитися в самому епіцентрі музею військової техніки під відкритим небом. Теж зовсім недавнього відкриття — травень 2014 року.

Серед експонатів музею можна побачити: танк Т-34, бронетранспортери, бойові машини, гармату і навіть вертоліт. Поряд з усім цим багатством знаходиться садок, напевно, діти, особливо хлопчики цьому раді.

Міст королеви Луїзи.

І в самому кінці – довгоочікуваний міст Королеви Луїзи. Зізнатися, я думала, що він буде побільше розміром.

Це історична споруда на даний момент є чинним прикордонним автомобільним мостом через річку Неман, що з’єднує Калінінградську область з Литвою.

Довжина моста 416 метрів і столітня історія його сумна. З моменту створення мосту аж до 44 року по мосту ходив трамвай, поки 22 жовтня 1944 року німці не підірвали міст, щоб затримати просування Червоної Армії. Тим самим були знищені прольоти мосту і північний портал. Надання мосту колишнього виду почалося тільки в кінці 90-х, коли були відновлені всі втрачені деталі і будиночки для технічного обладнання. Кажуть, в темний час доби міст підсвічують.

Так, друзі, перед нами хоч і не повністю, але відновлена копія того самого мосту Королеви Луїзи.

Один з місцевих розповів нам цікаву історію, пов’язану з цим мостом. До кризи (а може бути і досі) на мосту розташовувався магазинчик типу Duty Free, і багато місцевих, щоб закуповуватися там домовлялися з місцевими прикордонниками про проході тільки до цього магазину. Правда, все одно доводилося ставити штампи про нібито “виїзді” і “в’їзд” з країни і назад. Таким чином штампів накопичувалося багато і частенько доводилося міняти паспорти.

Ліворуч від мосту (звідки ведеться наш репортаж) знаходиться старий радянський фонтан з мозаїкою і симпатичними ліхтарями.

Після мосту ми вирішили не втрачати часу і вирушили відразу на виїзд в бік міста Німан (про це читайте нижче), і вже на зворотному шляху оглядали залишилися пам’ятки Совєтська по вулиці Іскра.

Такі, як католицька церква Вознесіння Христа, на місці якої стояла кірха Вознесіння Марії 19 століття.

Або невелика алея закоханих з пам’ятником серця вагою близько півтонни і видом на відгалуження річки Талыжа.

При виході на основну трасу праворуч видніється пам’ятник велосипеду, куди я неодмінно повинна була залізти.

А ближче до виїзду розташувався Собор трьох Святителів: Василія Великого, Григорія Богослова та Іоанна Златоуста, закладений в 2000 році.

Якщо у вас є вільний час, я дуже раджу прогулятися по закутках міста. Наприклад, по вулиці Ломоносова безліч історичних будівель. Інколи навіть забуваєш, де знаходишся в Санкт-Петербурзі або в Калінінградській області. Щоправда не всі вони в хорошому стані, дуже прикро.

Поїздка в Німан.

Німан знаходиться буквально в 10 км від Совєтська. Пішки це відстань не пройдеш, а ось автобусом або автостопом цілком реально. Ми вибрали другий варіант, як я вже писала вище, коли вирушили на виїзд після огляду мосту королеви Луїзи.

Вулиця там досить вузька, і будівлі стоять майже впритул до неї, тому, щоб знайти більш або менш підходяще місце для з’їзду автомобіля, нам довелося протопать не менше кілометра. Однак, я анітрохи не шкодую, ми побачили стільки цікавої архітектури.

В очікуванні попутки ми простояли близько півгодини точно, за цей час пройшло як мінімум 2-3 автобуси з табличкою “Неман”. Я думаю, махни рукою ми і до міста легко б доїхали на автобусі. Так що, кому автостоп не по душі, можете скористатися громадським транспортом.

Ми ж дочекалися свій безкоштовний транспорт – це була маршрутка з водієм литовцем, як це не дивно. До речі, при вимові Німан, наголос падає на перший склад. Тому водій відразу зрозумів, що ми не місцеві, коли я вимовила назва пункту призначення. Мужичок виявився говірким і за час шляху багато чого цікавого розповів. Наприклад, що при недавньої реконструкції одного з невеликих мостів, який ми проїжджали по дорозі знайшли купу вибухівки з воєнних років, якій цей міст було заміновано.

Мені також було цікаво, що він литовець робить в Росії, невже в Європі жити погано. На що той посміхнувся і сказав, що в Росії працювати легше. Він сам бізнесмен і часто йому доводиться збирати безліч паперів і дозволів.

— У Литві ця пачка, – вказав він на невелику стопку аркушів формату А4, була б в 5 разів товщі. Ви ж самі розумієте, яка це трата часу і грошей… в Росії з цим простіше.

О так, я його розумію. Ось тільки навіть не знаю, порадіти за “простоту” руську, або навпаки пошкодувати за “халатність до роботи”.

Замок Рагнит.

Водій висадив нас в самому центрі міста Німан, і навіть вказав шлях до замку, додавши яким чином можна пролізти всередину замку.

Зізнатися, я очікувала чого завгодно, але тільки не величезна напіврозвалену середньовічна споруда у дворах сучасних житлових будинків. Такий контраст привів мене трохи в ступор.

Розміри замку вражають, звичайно. Дуже шкода, що він покинутий в такому жалюгідному стані і його не відреставрують.

Принаймні всі дірки, які могли б сприяти проникненню всередину залатані на совість. Навіть ті, які нам вказав литовець ми не знайшли. Ми за два рази обійшли замок в одну й іншу сторону, але змогли знайти тільки ось такий маленький лаз, про який мені не хотілося бруднити і рвати одяг. За інших обставин може я б і ризикнула. Так що будемо задовольнятися тим, що є.

Спочатку існувала фортеця Рагнит з 13 століття, вона була дерев’яною і взагалі стояла в іншому місці. Тільки в 14 столітті з’явився той самий замок, який ми зараз бачимо перед собою. З ажурними воротами, яких зараз немає, з гратами замість них.

У 19 столітті замку зробили в’язницю, а ще пізніше тут був ринок, торгові приміщення і тд.

Як замок прийшов в той моторошний вигляд, що ми зараз спостерігаємо? Кажуть, що цьому сприяли зйомки одного з радянських фільмів. Епізод з вибухом призвів до того, що одна з 30-метрових стін обвалилася, а це в свою чергу призвело до подальшого руйнування замку. Досить сумна історія.

Зараз руїни віддані адміністрацією РПЦ, навіть цікаво, що вони будуть робити з ними.

Найбільше мені сподобалася годинникова вежа, яка стоїть майже впритул до житлового будинку. Без неї, мені здається, картина замку була б не повною.

Ми ще трохи покружляли з фотоапаратом навколо замку, а потім рушили в бік Совєтська, розглядаючи по шляху, чим ще може порадувати нас neman.

Для початку ми дійшли до того самого замінованого мосту, про який нам розповідав литовець. Тут же розташувався цікавий будиночок біля озера.

Кірха менонітів.

А трохи подалі перед будівлею лікарні знаходиться ще одне не менш цікаве споруда з історією. Це так звана Кірха Менонітів (кірха – церква, меноніти – майже те ж, що протестанти). На початку 30-х років в будівлі був розташований Parteiburg (Націонал-соціалістична німецька робітнича партія), а в повоєнні роки з нього зробили спортзал, про що сповіщає поржавевшая табличку над входом.

Поруч з будівлею ще збереглася однорукая скульптура спортсмена.

Сама Кірха покинута, заколочена, всередину не потрапити.

Вигляд ззаду.

На даний момент будівля знаходиться в приватному володінні одного з колишніх віце-губернаторів. Обіцяли розпочати відновлення будинку ще в 2012 році, але як бачите вже 4 роки пройшло, а віз і нині там.

На цьому наша екскурсія по Німану закінчилася, і, вийшовши за межі міста, ми зловили чергову попутку до Совєтська. Водій був не дуже балакучий, тому дошкуляти його питаннями про місцевості ми не стали.

Догуляв вулицями Совєтська, близько 17 години ми сіли на автостанції у вже знайомий автобус і вирушили назад в Калінінград.

Витрати на сьомий день в Калінінградській області – Радянських і Німан.

Фізичні затрати на людину:

• загальний маршрут – близько 15 км.
  • пішки по туристичному маршруту – близько 6 км.

Фінансові витрати на двох:

• транспорт – 880 руб.
  • житло – 900 руб. (Як шукати дешеве житло в Калінінграді)
  • їжа – 365 крб.
  • пам’ятки – 0 руб.

Ось і закінчилося наше подорож по Калінінграда і області, а це значить, що наступного разу спеціально для вас я підготую підсумкову статтю або путівник по цьому чудовому регіону. Щоб не пропустити це чудова подія, можна підписатися на наші новини поштою (без спаму).