• Дорожні пригоди тривають. Ночівля в Грачевке.
  • Перший день – місто Шахів та “Посвята в довге життя”.
  • Другий день – отець Володимир та обід в незвичайній родині.
  • Третій день – залишилися пам’ятки Елісти.

Здрастуйте, дорогі читачі блогу самостійних мандрівників. Як видно з назви, сьогодні мова піде про столиці Калмикії – місті Еліста, де завдяки волі Господа ми змогли вперше відпочити аж цілих три дні. Природно, попутно вивчаючи пам’ятки столиці і її місцевих жителів. Як так вийшло, ви дізнаєтеся, прочитавши статтю.

Дорожні пригоди тривають. Ночівля в Грачевке.

Насправді дорожні пригоди з Сочі для нас не закінчилися, і тривали вони не до Краснодара, а до самої Калмикії. Якщо бути коротким, то після непоганий ночі під кущами, де нас висадив на ночівлю чеченець, ми витратили ще один день в дорозі. Першу половину доби ми вирушили в особистих справах у бік Ставрополя, а звідти вже безпосередньо до Калмикії, скільки встигнемо засвітла.

А встигли ми доїхати до села Грачевка, де нам випало щастя шукати нічліг.

Спочатку ми пройшлися вздовж дороги, виглядаючи запасні варіанти стоянки пустельні території в межах населеного пункту, а потім вирішили ризикнути пройтись “по домівках”, раптом у цьому селі знайдеться такий же добрий чоловік, як у Анастасіївку. І я звернув до першого ж будинку, де почув людські голоси.

На ґанку сидів чоловік, а обличчям до нього і спиною до нас стояла сусідська пара, про щось жваво розмовляючи. Ми обережно підійшли до разговаривающим, вибачилися і поставили стандартне запитання: “Де можна поставити намет на ніч у селі, щоб було безпечно”. Обидва чоловіки були спантеличені і через хвилину запропонували занедбане будівництво неподалік (яку ми вже бачили). Потім другий раптом завагався і сказав, що там таки приватна територія, можуть бути проблеми. Тоді я прямо запитав, чи не знайдеться у них місця у дворі, на що тут же отримає “від воріт поворот”.

Далі ми просто йшли вздовж дерев’яних будиночків, і раптом я помітив бабусю, самотньо сидить на лавці. Щоб відразу не лякати стареньку, ми присіли поруч. За щасливим випадком, прямо над лавою дбайливі господарі зробили дах, яка в разі чого вночі і від дощу може врятувати.

Бабуся здалася цілком приємною і “в своєму розумі”. Ми розговорилися, трохи розповіли про себе, а вона в свою чергу розповіла про своє життя. З розмови я зрозумів, що будинок, поруч з яким сиділа старенька належав її дітям, а вона сама там як гість. Однак, на моє запитання поставити намет під навісом нічого проти не мала, і навіть запропонувала теплих ковдр на ніч. Ми подякували нову знайому, але відмовилися, тому що ще не вирішили, ставитися тут на очах у всіх або катувати удачу далі.

Вибір припав на другий варіант. Закінчилася село і ми підійшли до залізниці, коли зліва я примітив цегляний пристрой з дахом, який виходив прямо через паркан. Це було ідеальне місце від холодних нічних вітрів і дощу, до того ж наша намет якраз туди влізає. Залишилося тільки запитати дозволу у господарів.

Поруч стояло впритул дві хати. У першому, звідки стирчала пристрой нам на стукіт так ніхто і не вийшов, напевно господарі кудись виїхали, тому нічого не залишалося, як постукати у другій.

На стук пролунав заливчастий гавкіт маленької собачонки, а за нею насторожено показався господар. Виходити чоловік до нас не став, спілкувався через вузьку щілину хвіртки. І на питання про дозвіл зайняти місце під дахом сусідської споруди щось швидко промимрив типу “я не знаю, не моя територія” і зник.

Гаразд, перекусимо поки почекаємо господарів. Вже стемніло і ми добряче померзли, а так ніхто і не з’явився. Ми вирішили, що раз ніхто не заборонив, і за паркан ми не ліземо, значить можна спати тут. У будь-якому випадку, розбудять, якщо помітять.

Але, господарі з’явилися тільки під ранок, коли тільки-тільки почало світати. Я це зрозумів по фразі крізь сон: “О, туристи б…ть прилаштувалися”. Дивно, але будити нас так ніхто і не прийшов. Ми виспалися, і поки збирали речі, за сусідній хвірткою здалися два знайомих боягузливих очі, сусід прийшов перевірити напевно, не підірвали ми тут сарай.

Поки він дивився, я вирішив скористатися випадком і випросив у нього гарячої води на чай. Через 5 хвилин той повернувся з цілим чайником, печивом і навіть пакетик винограду притягнув в доважок. А от вмитися на територію не пустив. Знову радіємо малому :).

А далі був автостоп.

Перші 80 км пролетіли з російським хлопцем, який все ніяк не міг зрозуміти, що якщо він не їде до тієї точки, яку ми назвали, то по дорозі і 80 км – це теж добре. До Ипатово з пересадкою на двох машинах доїхали, а звідти військовий калмик забрав прямо до Елісти. Додому зі служби їхав, квапився. Шкода тільки не надто балакучий, тому довелося милуватися першими степовими краєвидами і рідкісними солоними озерами.

Перший день – місто Шахів та “Посвята в довге життя”.

У самій Елісти калмик вирішив вимити запорошений автомобіль на мийці”, тому півгодини ми сиділи на вулиці і витріщалися на місцевих робітників будівельників. Самим дивним у калмыках було те, що візуально вони нагадують китайців, а кажуть на чисто російською мовою і окликають один одного нашими іменами типу Сергій або Петя. Трохи незвично і смішно.

Після “мийки” він докинув нас майже до Сіті-Чесс (місто Шахів), як ми і хотіли. І знову на шляху виникають пам’ятки, присвячені героям радянських фільмів. Цього разу перед нами постав у всій красі сам Остап Бендер у колі знаменитих 12 стільців. Напевно, його поставили тут, як нагадування про шаховому проекті “Нью-Васюки” з фільму.

Другим, ломающим мозок, спорудою була калмыкская ступа, барабан і безліч різнокольорових прапорців, яких я надивився в Тибеті.

Ніяк не вкладалося в голові, що я зараз в Росії.

А ось і Шаховий місто або якщо “красивого” – суспільно-діловий, культурний і житловий комплекс. Досить незвично бачити таку споруду посеред степу.

Ми зайшли в центральний об’єкт – Палац шахів, в якому в 1998 році проходила 33-я шахова олімпіада, заради неї, власне, все це диво і звели в Калмикії. Всередині можна прогулятися по музею або зіграти в величезного розміру шахи на підлозі.

Зліва я примітив макет, за проектом якого шаховий місто передбачалося зробити з 87 котеджів, 150 квартир і два громадських об’єкта, обов’язково відповідають європейським стандартам.

За фактом ж, коли ми пройшлися по території, то змогли побачити лише третина з того, що було зазначено на макеті. Я думаю, з шахового містечка можна було зробити пам’ятка країни, якщо правильно вкласти й “розкрутити”, але це ж треба “поворухнутися”…

Хоча, кажуть, тут пройшов і проводять не один європейський турнір з шахів. Загалом, ідея хороша, але на даний момент мене не вразило.

Коли ми вийшли з території містечка, в стороні в низині я помітив великий намет з прапорцями. Подумавши, що це може бути якесь місцеве свято, ми з Милою попрямували туди. Наблизившись до яскравого будовою, ми виявили на ньому листочок формату А4 про проходження тут “циклу навчань Такшама”, а якщо простіше, то семінар посвячення від тибетського лами з 23 серпня по 7 вересня. Так вийшло, що сьогодні було якраз 7 вересня, тобто ми потрапили на “завершальне посвята в довге життя”, як я зрозумів і безкоштовно.

Поки ми з цікавістю заглядали, що ж діється всередині намету, мимо проходять “учні” запрошували нас взяти участь останній день у семінарі. Ось-ось мав початися останній урок.

Хм, чому б не бути присутнім на цьому цікавому заході? Ми зняли тапки, залишили рюкзаки на вході і розташувалися на вільній лавці. Через 10 хвилин відкрилися фіранки, звідки вийшов лама і зайняв своє місце в центрі.

Вся медитація звелася до того, що лама співав на своїй мові “молитву”, а російська бородатий хлопець сидів трохи нижче нього і перекладав усе те, що сказав учитель. Причому виходило у нього це в стилі “піратського якості”, чому і медитація не вдалася і інформаційно для себе нічого не виніс. Але внутрішньо мене зачепило, у результаті весь день спливали епізоди дитинства про яких я розмірковував у результаті весь день.

Через годину ми знову були на дорозі, тепер наш шлях лежав у центр міста на головну вулицю імені Леніна. Саме там знаходиться головний Буддійський храм міста.

Пропустити його дуже складно. Красиве buddhist споруду видно здалеку, а його ворота виходять прямо на дорогу. Ми прогулялися по території храму. На самому верхньому поверсі знаходиться кімната для Далай-лами. Ніхто не сміє туди заходити, крім нього. Одна біда, що Далай-лама не може відвідати Росію з причини нашого союзу з Китаєм.

Я вирішив дізнатися, як йдуть справи з нічлігом у буддистско-російською храмі. Треба сказати, ніяк. Якщо Далай-ламу вони готові прийняти, але не можуть, то нас вони можуть прийняти, але не хочуть. Ось так, беззубим завжди горіхи.

Насправді, на той день було б непогано знайти нічліг не тільки з дахом, але і зі стінами, тому що погода зовсім зіпсувалася і на вулиці стало холоднішати. Я боявся припустити, що могло бути вночі. А спати в степу не дуже весело.

З роздумами на тему ми вийшли з території храму і вирушили вздовж по вулиці, поки я не помітив невелику католицьку церкву.

Двері були відчинені, і ми увійшли всередину.

Другий день – отець Володимир та обід в незвичайній родині.

Міла залишилася на вулиці, а я увійшов у маленьку церковцю. Збоку сидів чоловік з книгою і я якось інтуїтивно відразу зрозумів, що він є святим отцем. Тому підійшовши до нього, я відразу перейшов до справи і запитав, чи є тут місце, щоб переночувати.

Зазвичай після першої відмови я більше не наполягаю, але в той момент нам дійсно потрібен був нічліг зі стінами, тобто втрачати було нічого. Коли я почув стандартне “ні, у нас немає місця”, то з досади не витримав і випалив: “навіщо ж ви тут потрібні, якщо не можете допомогти мандрівникові?!” Батько засоромився, а мене вже було не зупинити. Я коротко виклав, що я подорожую з дружиною і нам потрібно місце для ночівлі зі стінами хоча б на вулиці для намету (я бачив на вході по обидва боки тераси з колонами).

Я вийшов разом з батьком церкви, познайомив його з Милою, а заодно і місце в кутку однієї з терас вказав. Батько замислився і сказав, що він може дати нам навіть кімнату, тільки душа там немає. Знав би він, яке щастя за довгий час просто поспати в теплі, а душ це вже дрібниці.

Загалом, нам виділили цілу “квартиру”, з кухнею і кімнатою з ліжком.

Туалет був на вулиці, а трохи пізніше отець Володимир (так його звати) навіть душ нам організував, запросивши по черзі в ту частину будинку, де жив сам. Крім батька на території був ще один мешканець – це його собака Моллі, саме дружелюбне істота на світі.

Від звалилося на нас щастя, ми з Милою в цей же вечір купили пачку пельменів, щоб зварити. Ось тільки каструль не знайшлося, тому довелося засмажити, що теж вийшло непогано. А на десерт отець Володимир приніс нам доморощений виноград, смакота.

На наступний ранок після служби отець Володимир запросив нас на обід до однієї незвичайної сім’ї, що живе в місті. Я повідомив заздалегідь, що якщо батько не проти, ми б залишилися на пару днів, щоб відпочити. Тому час у нас було, і ми погодилися. Знайомитися з новими людьми – це завжди цікаво.

На автобусі до них було недалеко. Коли ми заходили в будинок, по зовнішньому вигляду, хоч вхід з торця, я думав що це звичайна “многоквартирка”. За фактом всередині все виглядало, ніби ми перебуваємо як мінімум в двоповерховому будинку (вище першого ми не ходили).

Я вже сказав, що нас запросили в нестандартну сім’ю. Незвичайного в ній було те, що жили тут неповноцінні діти, за якими доглядала жінка по імені Альберта (італійка за національністю). Як я зрозумів, щонеділі у них традиція збиратися разом на обід.

Однією з дівчаток Міла настільки сподобалася, що не вилазила з її обіймів :). По хаті ще допомагала дівчина і іноземець-волонтер. До обіду підійшла так само жінка, яка працювала в інтернаті по навчанню таких дітей. Вона за столом сказала, що їм якраз не вистачає фахівців-вчителів, натякаючи на нас. Ось вам, будь ласка, ще одну пропозицію роботи. Правда, я думаю, така праця не для всіх, залізні нерви треба мати.

На обід був рис з котлетою і салатом “по-італійськи”. Хоч нас і було багато, але вистачило всім. Ще й десерт у вигляді пирога дістався. Нам дуже сподобалося в тому будинку, люди дуже душевні, а жінкою італійкою я просто захоплений.

Залишок дня ми вирішили провести в церкві, тому що погода вже другий день зовсім не радувала.

Третій день – залишилися пам’ятки Елісти.

На третій день сонце все ж виявила бажання порадувати нас своєю присутністю. Тому вирішено було ще трохи прогулятися по місту, додивитися залишилися пам’ятки.

Як завжди почали ми з центральної площі Леніна. Що тут можна побачити? Звичайно ж самого Леніна, точніше його пам’ятник. Симпатичний фонтан “Три лотоса”, який на той момент, на жаль, не працював.

Пагоду з таємничою назвою “Пагода 7 днів”.

І, мабуть, саме пам’ятне – це шахова дошка прямо на асфальті розміром 5 на 5 метрів. На той момент, коли ми підійшли до неї, там розігралася справжня битва місцевих шахістів. До речі, фігури шахів зовсім не важкі :).

Далі обходимо будівлю калмыкского уряду і впираємося в сквер з півтораметрової статуєю Будди Шак’ямуні, яку встановили на честь 60-річчя Далай-лами.

Тут же можна помилуватися стародавнім фонтаном “Хлопчик і дракон”, який теж не працював. Якось не щастило нам з фонтанами в той день :).

Після чого наша прогулянка плавно перейшла в парк “Дружба”, який просто “кишить” всілякими меморіальними комплексами і численними пам’ятками. Наприклад ось цей “Білий старець”, який дуже схожий на нашого діда Мороза.

Або пам’ятник сказителю джангарчи Ээлян Овла, воспевающего епос «Джангар». Пісні про останній досить поширені в народній творчості калмиков.

Це були останній день і ніч, яку ми провели в Елісті, далі наш шлях лежав у бік Астрахані, після чого і до Середньої Азії рукою подати. Хотілося б сказати величезне спасибі за гостинність і тривалий притулок отцю Володимиру. Я знаю, наші люди насправді дуже душевні, просто потрібно звичку спочатку на все реагувати негативно переробити на позитив, і повірте, жити стане набагато приємніше.

Всього доброго друзі, побачимося наступного разу в Астрахані, а на даний момент нас чекає літак в Південну Корею. Ух, побажайте нам удачі на новому місці!