• Як дістатися до Зорац-Карер (Караундж)
  • Поїзд Тбілісі-Вірменія
  • Маршрутка (автобус) Єреван-Сісіан
  • Карта маршруту
  • Місто Сісіан, питання житла
  • Водоспад Шаки
  • Мегалітичний комплекс Зорац Карер (Караундж)
  • Петрогліфи Ухтасара

Здрастуй, Вірменія! І відразу після приїзду сьогодні вирушимо на саму околицю Вірменії в бік невеликого міста Сісіан, де нас може водоспад Шаки і багатотисячолітній мегалітичний комплекс Зорац-Карер (Караундж). Заради останнього власне і затівалася поїздка в 250 км від столиці Єревана. Ось так прямо з Мцхети в Карер…

Як дістатися до Зорац-Карер (Караундж)

Для початку доведеться дістатися взагалі до Вірменії.

• 5 способів доїхати до Вірменії
  • Мій путівник по Вірменії

Поїзд Тбілісі-Вірменія

Так як ми подорожуємо по двом країнам Грузії і Вірменії, то в Єреван ми прибули поїздом № 371 Тбілісі — Єреван, час відправлення 20:20 (прибуття о 6:55), в дорозі 10,5 годин, вартість квитка в плацкарті близько 50 ларі.

Цікавий факт: чи то, тому що вихідні, то, тому що Вірменія не сильно пропиарена для туристів, але в 8:00 ранку закриті обмінники валюти і туалети – це трохи напружує. У випадку з нами сильно напружило, так як про час відкриття останніх, ніхто, починаючи від охоронця і закінчуючи касиром вокзалу, не був в курсі. Правда китайців було шкода більше, так як жодної вивіски англійською на вокзалі взагалі не було, тільки вірменський і російську (!!!). Місцеві теж, швидше за все, з англійською не в ладах.

Ніч в поїзді пройшла непогано. Втомилися після першого дня в Грузії як вовки, тому мій друг відразу зайшов у вагон і випросив у провідника білизна. Той спробував чинити опір, аргументуючи тим, що все одно митники скоро будуть, розбудять. Нам було все одно, лише б опустити голову на подушку.

Отже ми в Єревані, місцевої валюти немає (до речі, вірменська монета – драм), а нам ще потрібно знайти стоянку маршруток. План на день – доїхати до невеликого містечка Сісіан і знайти нічліг. А далі відвідати всі вищевикладені пам’ятки. У пошуках обмінника натрапили на ринок: персики, інжир, яблука, помідори, сир, очі розбіглися, то ціни смішні, а грошей немає.

Маршрутка (автобус) Єреван-Сісіан

До Сисиана їхати близько 250 км. За фактом підійде будь-яка маршрутка, яка йде по шляху Єреван-Горіс, просто потрібно попросити зупинити на повороті до Зорац-Карєру відразу або на повороті до Сисиану. Ми знайшли такий міні-автобус недалеко від ж/д вокзалу. Водій сказав ціну в 3000 драм, вдалося скинути до 2500 драм, час в дорозі близько 4 годин. Причому, водій ж і обміняв нам 1000 руб.

Карта маршруту

Місто Сісіан, питання житла

Єреван лежить на більш або менш рівнинної поверхні, і саме за його межами починається гориста місцевість. Саме тут можна побачити справжні вірменські гори і виляющую серпантином дорогу. Ще відкрила для себе, вірмени лихачать крутіше росіян. Шкода лише, що автобус не можна було зупинити, щоб залишити собі на пам’ять хоча б парочку фотографій з гірським ландшафтом Вірменії. Це приголомшливо! Я просто прилипла до скла вікна автобуса і не відриваючись милувалася усім цим, поки водій на середині шляху не вирішив зробити привал».

Майже біля самого шосе розташувалася кафешка з парочкою альтанок біля струмка, як раз те, що потрібно для подорожнього. Ми запаслися грушами тут же на вулиці. Потім попрямували до кафе, випити чаю і якщо пощастить, спробувати місцевої випічки. Нам пощастило, в асортименті були так звані пиріжки з картоплею. Це смажений довгий пиріжок, а всередині картопля зі спеціями. Гаряча вона дуже смачна.

Перед від’їздом мій друг вирішив поцікавитися у водія, де нам краще вийти, щоб дістатися до Сисиана і подивитися Каруандж. Водій, схоже, погано зрозумів, що від нього хочуть, і вдався до допомоги жінки років 40. Вона чудово говорила по-російськи, і не тільки знала, де вийти, але і що подивитися в околицях. Жінка запропонувала навіть у неї залишитися переночувати. Я думаю, якщо б ми не були настільки обмежені в часі, то з задоволенням скористалися її гостинністю, але план був інший.

Ми вилізли на повороті до Сисиану. Сонце тут світило, як і скрізь, однак жарко не було. З пустельного шосе виднілася готель, туди ми і зайшли в першу чергу, щоб дізнатися ціни та в разі успіху, кинути рюкзак. У готелі було тихо, як у склепі. Адміністратор довго думав, яку ж цифру нам «заламати» і, нарешті, видав 15 000 драм, а в кишені у нас всього 5 000. Без зайвих розмов ми розвернулися і пішли до виходу. Араби зазвичай в таких випадках намагаються хоч якось утримати клієнта. Тут, схоже, діяли інші закони.

Найкраще зупинятися в самому містечку Сісіан, там і вибір з житлом побільше і ціни не кусючі. І звичайно, найзручніше бронювати заздалегідь (я це роблю тут), але думаю, що і на місці знайти готель чи гестхаус праці не складе.

Нічого не залишалося, як йти в сторону Сисиана. Дорога, як і в Російській глибинці, м’яко кажучи, «не айс», машин майже немає. Добре, що ми ще не знали, скільки нам до міста йти. Ззаду почувся гуркіт кузова. Повертаємо голови, хм, радянський ЗИЛок з блакитний кабіною. Попереду сидить водій і хлопчина. Чисто навмання підняли руку, думали, не зупиниться. Помилилися.

Місця виявилося мало для хлопчини, нас двох… рюкзака. Притому, трясло так, як не трясе навіть на російських дорогах. Водій виявився зовсім неговіркий. Може воно й на краще, не до балачок було, утриматися на місці. Їхали ми, може, кілометра два. «Припаркувався» він на самому в’їзді в Сісіан. Думали далі підемо, а водій махнув рукою, запрошуючи в гості. Відмовлятися було нерозумно з трьома грошами в кишенях і без явного ночівлі. Мій друг, ще не заходячи в будинок, вирішив відразу уточнити, чи можна у них переночувати. Господар будинку промовчав.

Обстановка в будинку була небагатою, всередині також було холодно. Господиня люб’язно позичила свої «бажаючі поїсти» тапочки. Схоже, російська знав тільки господар будинку. Нас посадили в одній з кімнат за невеликий столик, поставили фрукти і принесли гарячий кава в маленьких чашках.

Звідкись з’явився сусідський хлопчик на вигляд років 16. Він теж непогано знав російську і був більш привітний, ніж господарі. Посиділи ми недовго, дізналися тільки, як дістатися до місцевого водоспаду Шаки і Караунджа. Між собою вони говорили по-вірменськи, і судячи з міміки на обличчі взагалі про щось своє, звичному, щоденному.

Мені було незатишно, тому затримуватися не стали. Питання з нічлігом залишився відкритий, господар дозволив залишити тільки рюкзак до вечора, хоч плечі звільнилися.

Водоспад Шаки

Вирішили почати з відвідин водоспаду Шаки. За словами господаря будинку, він перебував саме в тій стороні, де він нас посадив у ЗИЛок. По дорозі туди, ми зловили попутку. Хлопчина за кермом сказав, що їде в Горіс. Ну раз така справа, то чому б не поміняти трохи маршрут? Водоспад не втече. Хлопчина був не проти, ми навіть вже проїхали поворот до водоспаду, але раптом машина заглухла. Просто так, з незрозумілих причин. Водій виліз, покопався в капоті, я відразу зрозуміла, що нам не потрібно поки в Горіс.

Молодий вірменин вибачився, сказав, що якщо ми хочемо, він може нас завтра туди відвезти. Плани не те, що на завтра, плани на сьогодні нам були невідомі. Ми його подякували і повернулися до стежки на водоспад.

Довелося трохи попетляти і навіть побігати від собак, перш ніж вийти до того самого водоспаду Шаки. Свою назву він отримав на згадку про красуню Шаки… Згідно з легендою, якийсь завойовник, побачивши Шаки, захоплюючись її красою, наказує їй з’явитися до нього. Шаки, не бажаючи стати жертвою його насильства, кидається з високої скелі. Під час падіння, її довга сукня розкривається від вітру і перетворюється на водоспад, який прозвали її ім’ям – Шаки.

В інтернеті цей водоспад сфотографований з великим потоком води. Я спочатку думала, що це якось пов’язано з сухим сезоном, але мандрівники поділилися інформацією, що недалеко від водоспаду Мер міста Сисиана побудував невелику електростанцію, тому вода використовується для вироблення електрики, а у водоспад вода надходить тільки тоді, коли є туристи. Зараз Шаки був не так барвистий і широкий, як ми розраховували. Навіть бажання зануритися не вдалося втілити в життя. Почасти, тому що вода була крижаною, а в Сисиане і так було не жарко, частково, тому що невідомо звідки виліз вірменин в капелюсі з виглядом, ніби тільки тут біля водоспаду зростає самий найсмачніший шипшина. Стежив, мабуть, щоб недбайливі туристи не «нагадили в водопій». Кілька фото і повернення на шосе.

Мегалітичний комплекс Зорац Карер (Караундж)

Тепер дорога лежала в Караундж. І знову попутка. Тут автостопом було їздити легше, ніж спіймати таксі в Тбілісі. І знову неговіркий вірменин. До нашого великого щастя довіз нас до самого Караунджа, треба сказати шлях був не близький і заплутаний.

Праворуч від дороги стояло якесь сучасне вилизане з карлючками на каменях подобу Караунджа в колі.

Йому ми для галочки приділили пару хвилин, а потім вже попрямували до теперішнього мегалитическому пам’ятника, видневшемуся ліворуч.

Перед самим Караунджем ми побачили невелику будку, а трохи віддалік від неї групу людей, які сиділи в колі і про щось розмовляли. Один з них, побачивши нас, махнув рукою і крикнув по-російськи: «Проходьте!». Що ж, раз запрошують, підемо знайомитися.

Перший, з ким ми привіталися, виявився той самий вірменин, який кричав нам. Представився як Армэн. Він дуже добре і чисто говорив по-російськи. Інші, схоже, гірше, тому спілкувалися ми практично тільки з ним. Виявилося, що він з Москви, а на батьківщині не бував з 4-5 років, нарешті, вирвався.

Армен поцікавився, з якою метою ми опинилися в цих місцях, і обмовився словом, що збирається в Горіс. Ми вирішили, що нам по дорозі, і попросили його, якщо він не поспішає, то ми тут всі подивимося, а потім разом подумаємо, куди висунемо далі. Він погодився, а ми рушили в бік «булижників».

Комплекс Караундж – одна із загадок людства, як єгипетські піраміди чи моаї на острові Пасхи. Мегалітична споруда на площі 7 га Сотня двометрових вертикальних каменів тягнеться точно з півдня на північ. В монолітах пророблені отвори, що відповідають місцю розташування небесних світил. Архітектура комплексу схожа на сузір’я Лебедя, тобто певні камені, які встановлені на кам’яних основах і в минулому рухливі відповідають зіркам цього сузір’я. За дослідженнями було доведено, що це стародавня обсерваторія, яка була тут ще у V тис. до н. е.

Вчені взагалі любителі різних версій, нам же було просто цікаво подивитися, відчути, а може знайти щось цікаве.

Якщо не знати історії, то каміння дійсно не вражають.

Виглядає як велика територія з хаотично розкиданими камінням, порослими від часу мохом, деякі з них сгребены в ямі, деякі завалилися на бік.

Майже в кожному з каменів є невеликий циліндричний отвір.

У центрі комплексу знаходиться якусь подобу кола з каменів, де є невеликий спуск вниз. Там можна сховатися від вітру або помедитувати.

Це місце по праву можна назвати «місцем сили», обстановка заспокоює, як-то приводить в порядок думки. Радувало, що туристів тут практично не було. Так що я в повній мірі насолодилася тишею і енергетикою місця.

Ми ще трохи поблукали між каменів і повернулися до Армэну.

Петрогліфи Ухтасара

Армэн запропонував скооперуватися і поїхати з місцевими хлопцями трохи вище в гори. Там в кратері колишнього вулкана утворилося озеро, і незвичайні малюнки, їх називають Петрогліфи Ухтасара – наскальні зображення (думки і побут первісної людини), розташовані по всьому підніжжя горбатої гори Ухтасар. Зображення зроблені на гладкій поверхні скелі і судячи за стилем і технікою виконання, відносяться до 5-2 тисячоліттям до н. е.

Подивитися на таке, мало хто відмовиться, але у нас не було грошей, а вартість за підйом в 30 км до петрогліфів становила близько 30000 драм. Довелося відмовитися, тому далі за списком був Горіс. Армэн теж туди хотів, і пропонував відправитися все з тими ж хлопцями за скромну суму, якої у нас знову ж таки не було в кишені.

Нашою відповіддю Армену був – автостоп. Тим більше місцевий народ вже підштовхував нас, підвозячи на попутці мало не до самого місця призначення. Армэн ж подивився на нас, як на божевільних, явно він не уявляв собі, що це таке. Але у нього не було вибору, або наші умови, або шляхи розходяться. Армэн погодився їхати з нами. Його знайомі підкинули нас до шосе, і далі втрьох ми попрямували пішки в бік Гориса, але про це в наступній статті.