• Як дістатися до Каньйону Окаце і водоспадів.
  • Каньйон Окаце, водоспади Кинчха і маршрут до них на карті.
  • Каньйон Окаце.
  • Водоспади Кинчха.

Готуючи самостійне подорож по Грузії, я знайшла в околицях Кутаїсі таке місце, яке мені було просто необхідно відвідати – каньйон Окаце з водоспадами Кинчха. Чому я не знала про нього раніше? Навіть важко відповісти. Зізнатися, я про нього не чула, і судячи з інформації з інтернету більш або менш каньйон облагородили для туристів зовсім недавно. У сьогоднішній статті я розповім про всі можливі способи, як дістатися до каньйону і водоспадів і наші пригоди на шляху до них. Також мені б хотілося розповісти про визначні пам’ятки, які взагалі можна подивитися в околицях Кутаїсі, на що я обов’язково виділю час і підготую окрему статтю.

Наш сьогоднішній план максимум включав в себе відвідування каньйону Окаце і дістатися до Сванетії (Місця). Як думаєте, вийде у нас його реалізувати?

Як дістатися до Каньйону Окаце і водоспадів.

Їхати до каньйону Окаце ми збиралися автостопом, я вже говорила в минулій статті, що хостел в Кутаїсі ми вибрали ближче до потрібної трасі.

• Як швидко і дешево дістатися до Грузії
  • Кутаїсі: як дістатися, що подивитися в місті

Спочатку я знала, що траса з хорошим потоком автомобілів проходить через село Хоні, хоч гуглівського карти і показують через Цхалтубо (але я звикла вірити своїй карті на смартфоні MapsMe, на відміну від гугла вона мене ще ні разу не підвела). Однак, в той день якийсь чорт мене смикнув переглянути карти і раптом виявити, що через Цхалтубо дорога коротша, а так як “це ж Грузія”, я чомусь вирішила, що нас на будь-якій дорозі підберуть. Так-то воно так, але я не врахувала той факт, що дороги може і не бути. Можливо мене збентежив той факт, що по цій же дорозі знаходяться і інші досить цікаві пам’ятки околиць Кутаїсі.

Каньйон розташувався в досить важкодоступному місці Хонского району поряд з селом Зеда Горді (Zeda Gordi), в 50-ти кілометрах від Кутаїсі. Дістатися туди на громадському транспорті можна кількома способами:

1. Маршрутка Кутаїсі-Зеда Горді: з автовокзалу ця маршрутка відходить в 16:00, вартість проїзду 5 ларі. Годинка досить поздноватое, враховуючи той факт, що ще з території каньйону треба пройти не менше 5-6 км., та водоспади в околицях подивитися. Виходить повертатися доведеться затемна або на таксі, або автостопом, або залишатися на ночівлю в найближчому селищі, що не дуже зручно.

2. Маршрутки Кутаїсі-Хоні-Зеда Горді: там же на автовокзалі Кутаїсі можна знайти проходять маршрутки Кутаїсі-Мартвілі, які зупиняються в Хоні. Ходять вони часто, мало не кожні півгодини, а вартість проїзду обійдеться в 2 ларі до Хоні. Далі від Хоні їздять маршрутки до 11:00 та о 15:00 до Зеда Горді, вартість – 3 ларі. Зворотний автобус Зеда Горді – Хоні відправляється о 17:00, не спізніться. Отримуємо ті ж 5 ларі в одну сторону, але вже більш зручний час і з двома пересадками.

3. Таксі Кутаїсі-Окаце: для кого гроші не принципові, можна виїхати відразу з Кутаїсі до каньйону Окаце за 50 ларі.

4. Автобус Кутаїсі-Хоні + таксі Хоні-Окаце: можна трохи заощадити на таксі і взяти його з Хоні, це буде коштувати 20 ларі, а до Хоні з Кутаїсі добираємося вищеописаним способом, тобто маршруткою за 2 ларі.

5. Маршрутка Кутаїсі-Мартвілі + автостоп: на маршрутці Кутаїсі-Мартвілі доїхати до розвилки після села Мтходжи (Mtkhodji), а далі на попутках. Дорога там одна, асфальтована, не той, так інший підбере. Вартість приблизно 2-3 ларі в одну сторону.

6. Автостоп: найкращий варіант їхати стопом через Хоні (назад ми так і рухалися). Дорога асфальтована, хороша і попутного транспорту більше. Однак, як я вже писала вище, мені стукнуло в голову безглузда ідея “скоротити шлях” і поїхати через Цхалтубо (Tskaltubo) до Гелавери (Gelaveri), і там до каньйону Окаце “рукою подати”.

Ми вийшли на потрібну трасу і вирушили за місто, вибирати місце для стопа. Вже по дорозі проїжджає таксист, побачивши двох туристок з рюкзаками, припустив, що ми їдемо до печер або до заповідника і пригальмував біля нас з пропозицією підвезти. Я відразу відмовилась, просто помітивши на його машині шашечки. Грузин посміхаючись сказав, що підвезе безкоштовно, все одно їде в ту сторону порожній. Я задумалася на мить, але потім зрозуміла, що нам потрібно трохи по іншій трасі і знову відмовилася, повідомивши таксисту, що ми їдемо в інше місце. І це була правда.

Через півкілометра житлові споруди зовсім зникли і ми зупинилися на більш чи менш широкому узбіччі. Кілька машин проїхало, ніяк не відреагувавши на наші знаки підвезти. Але ось пригальмувала срібляста легковик. За кермом сидів молодий грузин в офісному вбранні (біла сорочка, штани). По-російськи він говорив на середньому рівні, тому особливо не вдавався в подробиці, куди нам і що, а просто посадив у салон, по дорозі розберемося.

Я повідомила йому, що ми їдемо до каньйону Окаце, а звідти відразу до Местії. І тут Грузин трохи задумався. Я спочатку не зрозуміла, в чому саме труднощі, і тільки потім в процесі тривалого спілкування і спільного вивчення карти, він пояснив, що безпосередньо проїхати після каньйону Окаце не вийде, всі місцеві їдуть через Кутаїсі, а це означало робити великий гак. Я знала, що багато місцевих думають ніби автостопщикам потрібен автобус, частенько посилають в ті місця, де є найближчий автовокзал. В даному випадку це був Кутаїсі. Ми запевнили добродушного водія, що проїдемо через Хоні, і далі через Зугдіді в Местії. Він все одно турбувався, залишив свій номер телефону на випадок, якщо ми передумає і повернемося в Кутаїсі, він би показав нам місто, взяв би в навколишні монастирі. Звучить заманливо, але не наш варіант, часу мало.

Крім того, його хвилювало, як ми будемо до Каньйону добиратися, адже він висадить нас на розвилці у Гелавери. Я подивилася на карту, дорога є, значить поїдемо. І тільки коли ми опинилися на тому роздоріжжі, я зрозуміла побоювання грузина. Дорога є, так, але це грунтовка…

Моя подруга подивилася на карту, ніби пішки не більше 3-х км, і ми сказали водієві, що дійдемо самі. Той відпустив, але просив йому написати, якщо будуть проблеми.

Вже потім я зрозуміла, що нам по суті шалено пощастило з цією машиною, бо дорога тут була більш ніж пустельна. А ще ця грунтовка… інтуїтивно я підозрювала, що даремно я вирішила скоротити шлях.

Так і є, через три кілометри здався лише висячий міст через річку, по якій транспорт взагалі не їздив, тільки пішки.

Я подивилася на карту і зрозуміла, що нам ще два рази по стільки треба пройти, щоб дістатися до каньйону. Робити нема чого, назад шляху немає, йдемо пішки, а там будь що буде.

Радувало одне – навколишні види природи і сільських поселень.

Майже за кожним поворотом зустрічалася якась скотина, то корови з телятами, то коні., то поросята з собаками. Рідко, але траплялись перехожі, які підтвердили мої побоювання щодо відстані до каньйону. Раз навіть довелося вбрід річку переходити. Чим далі ми йшли, тим дорога все більше піднімалася в гору.

Каньйон Окаце, водоспади Кинчха і маршрут до них на карті.

Каньйон Окаце.

На шосе ми вийшли напевно ближче до обіду. І тиша… ні однієї машини. Ми пройшли метрів 800 перш, ніж ззаду почувся звук мотора. Це була маршрутка і я вирішила, що це місцевий автобус. До каньйону залишалося недалеко і я відвернулася до маршрутці спиною. Однак вона все одно стала поруч. Я помахала йому рукою, що нам не потрібен автобус, водій дав газу. Потім раптом різко розвернувся і зупинився біля нас. “Сідайте” – тільки й почули ми. Значить їдемо до каньйону безкоштовно, супер.

Ура, довгоочікувана стоянка і вивіска візит-центру. Не встигли ми вийти з маршрутки, як нас з усіх боків оточили таксисти з пропозицією довезти до водоспадів. Ми попрямували до вхідних хвіртки, але до неї не дійшли, ззаду пролунало “каньйон закритий на реставраційні роботи”. Що? Ми пішки протупали 8 км і каньйон Окаце закритий?! Розчаруванню не було меж.

А адже ми могли прогулятися дощатим перекриттях, з висоти милуючись краєвидами каньйону. Мабуть тільки заради цього і були всі муки. І вартість входу всього 5 ларі. Не доля, може вам вдасться відвідати це прекрасне місце і ви поділитеся враженнями?

Водоспади Кинчха.

Таксисти тут же запропонували з’їздити до водоспадів Кинчха, названих так по імені поруч розташувався селища. Я запитала ціну і, почувши цифру 50 ларі, відмахнулася від них, повідомивши що у нас таких грошей немає. На всякий випадок я поцікавилася, скільки кілометрів до водоспаду. Чоловіки відповідали – 8 км.

Ну що ж робити, 8 ми вже пройшли, можна і ще стільки ж протопать. Тільки шкода, мабуть, доведеться ночувати десь тут по дорозі. Однак, нам знову пощастило, один з таксистів з пасажиром зупинився біля нас і сказав, що їде в ту сторону, підвезе безкоштовно. О, ось це удача! “Якщо є гроші, то платиш, а якщо грошей немає, що робити, так підвеземо!” – весело відповів водій.

Нас висадили на повороті. Асфальт тут закінчився, нам довелося пішки подолати в гору кілометра 1,5-2. А тут ще будівництво дороги йшло. Робити нічого, йдемо вгору.

І знову диво, поруч зупиняється маршрутка з робітниками. Якби не вона, ми б може навіть не знайшли потрібну хвіртку в паркані, від якої йде стежка до водоспаду.

Вже звідси видно скелю і висока тоненька цівка водоспаду, напевно поблизу вона буде побільше. Принаймні хотілося вірити. Ось тільки є страшенно хотілося, а в рюкзаку тільки лаваш і назуки (солодкий хліб), дісталися ще від вчорашніх попутників, з якими ми переходили кордон у Грузію.

Десь на середині шляху ми звернули з дороги і опинилися в кам’яному руслі білосніжного каньйону. Мені відразу згадалася Вірменія і містечко, недалеко від Гориса з джерелами, в яких булькались Андрій з Арсэном.

Прямо за цим руслом можна дійти до водоспаду, що ми і зробили. Повз нас пройшла молода грузинська парочка і ми ув’язалися за ними, поки не вийшли до водоспаду.

Дійсно, водоспад високий, метрів 100, не менше.

Кажуть, навесні в період танення снігів водоспадів тут більше 20, а основний, який зараз перед нами стає ширше. Всі вони утворюють прозорі озерця, в яких із задоволенням купаються як місцеві, так і приїжджі гості.

Зараз води тут було мінімальна кількість, що полегшувало шлях до самого водоспаду, але нас це не засмутило. Місце і без цього було чудово. Скинувши рюкзаки, ми затрималися тут на деякий час, милуючись падаючою водою, яку періодично здувало вітром. Для любителів природи місце дійсно варте відвідування і тих 16 км шляху, які ми подолали.

Потім, звичайно ж, була фотосесія в різних позах, поки ми не вирішили, що пора вирушати в бік Местії (Сванетія). Але це вже зовсім інша історія, яку я обов’язково розповім наступного разу. А щоб її не пропустити, можна підписатися по електронній пошті на наш блог.