• Як дістатися до печерного міста Уплісцихе і фортеці Горісцихе
  • 3. Екскурсії
  • Печерне місто Уплісцихе
  • Повернення в Горі, фортеця Горісцихе

Вітаю, дорогі читачі блогу про самостійні подорожі. Моя перша 7-денна поїздка до Грузії почнеться з коробки червоного вина — подарунка в аеропорту Тбілісі і поїздки за першим грузинським пам’яток: печерне місто Уплісцихе і фортеця Горісцихе. Про те, як ми туди добиралися та інших попутних пригоди читайте нижче в статті.

Це був другий мій усвідомлений переліт на літаку, і я боялася як він пройде, враховуючи стиковку в Талліні. На щастя, все пройшло чудово, і ось рано вранці я і мій друг стоїмо в аеропорту Тбілісі.

Як дешевше дістатися до Грузії, варіанти і ціни
Повний тижневий маршрут (цієї) поїздку в Грузію та Вірменію

Перша приємна несподіванка: на контролі перевірки паспорта дівчина видала назад з паспортом невелику коробку червоного кольору, я не відразу зрозуміла що це. Побачивши мій нерозуміючий погляд, дівчина по-російськи пояснила, що це подарунок, грузинське вино. На жаль (ні, все ж до щастя) я спиртне не сприймаю ні в якому вигляді, але я вирішила, що можливо стане в нагоді в подарунок кому-небудь з місцевих, хоч і тягати зайвий вантаж у рюкзаку я не горіла бажанням.

До перших автобусів ще пара годин, тому вирішили зайнятися обміном валюти. У Грузії місцева валюта називається «ларі». Відразу скажу, що в обміннику курс говорять відразу за 1000 руб.

Як дістатися до печерного міста Уплісцихе і фортеці Горісцихе

1. Таксі

Безпосередньо до печер Уплісцихе і до фортеці Горісцихе на громадському транспорті не дістатися. У Грузії є дуже хороший перевізник GoTrip з місцевими водіями, які недорого відвезуть вас з Тбілісі (або аеропорту) практично будь-яку потрібну точку. Перевага їх у тому, що є можливість скасування броні за добу без штрафних санкцій і будь-кількість зупинок на шляху входить у вартість. Тобто беремо трансфер Тбілісі — Уплісцихе і зупинка в Горі включена автоматично:

• Місто Тбілісі — Уплісцихе (від 37$)
  • Аеропорт Тбілісі — Уплісцихе (від 48$)

2. Громадський транспорт

Так як обидві пам’ятки знаходяться по шляху, це спрощує справу. З аеропорту Тбілісі спочатку треба доїхати автобусом до автостанції Дідубе (або ж/д вокзалу), далі до Гори (4 ларі) — де за автостанцією підноситься шукана фортеця Горісцихе, а від Горі на автостанції сісти на маршрутку до села Квахрели (1 ларі). Від села до печерного міста Уплісцихе пішки буде близько 2 км.

3. Екскурсії

Екскурсії зручні тим, що не потрібно морочитися з складанням маршруту, до того ж практично всі екскурсії організовані так, щоб відвідати відразу кілька попутних місць.

Групові екскурсії:

• Гори+Уплісцихе+Атени+обід в селянській родині — до 15 чол, точка початку — Тбілісі, тривалість 9 годин, російською мовою ( 38 за чол)

Індивідуальні екскурсії:

• Джварі+Мцхета+Горі+Уплісцихе — до 4 чол, точка початку — Тбілісі, тривалість 7 годин, російською мовою ( 125 за екскурсію)
  • Джварі+Мцхета+Уплісцихе+дегустація Картлийских вин — до 4 чол, точка початку — Тбілісі, тривалість 8 годин, російською мовою ( 200 за екскурсію)
  • Гори+Уплісцихе+Боржомі — до 6 ос, точка початку — Тбілісі, тривалість 10 годин, російською мовою ( 150 за екскурсію)
  • Інші індивідуальні екскурсії в Уплісцихе і Горі

Ми вибрали другий варіант. Автобус з аеропорту не змусив себе довго чекати, і людей село небагато. Кондуктора я так і не побачила, довелося звертатися до водиле, як користуватися жерстяної коробочкою пошарпанного виду, яка служила, швидше за все, для видачі квитків. Мій друг трохи над нею поворожив і вивудив звідти два квитка. Спочатку здалося дивним, що крім нас нею ніхто не скористався. То у всіх проїзні, то ми дурні. Але коли протягом поїздки в автобус рази три або чотири зайшов контролер у жовтій робі для перевірки квитків, то ця коробочка стала користуватися великим попитом. У деяких, дійсно, були проїзні. А ті, хто хотів проїхатись зайцем, не отримували штраф, як це практикується в Росії, а просто під чітким керівництвом контролера відбивали собі проїзний квиток.

Як ми і думали, по-російськи тут говорили досить стерпно. В деяких випадках навіть без акценту. Правда, у зовсім молодих грузинів в пріоритеті краще йшов англійська.

На ж/д вокзалі відразу ж взяли квитки до Єревана (пам’ятаєте, ми ще до Вірменії хочемо заглянути?) на сьогоднішній нічний поїзд, потім досить довго відшукували камеру зберігання. Вона опинилася в підвальному приміщенні на пероні вокзалу і більше походила на забігайлівку, де займаються ремонтом чобіт і мобільних пристроїв. Якби не напис російською, я б пройшла мимо. Залишивши за рюкзак 4 ларі, ми попрямували на пошуки стоянок автобусів чи маршруток.

Стоянка маршруток, недалеко від вокзалу мені чимось нагадала Туніс. Купа невеликих автолайнов з квадратними вивісками маршруту слідування за склом на грузинському (звичайно ж), і поруч снують водіями всіх цих маршруток. Тому, не дивно, що у мене грузини як-то відразу асоціювалися з характером арабів, ніж я в корені помилялася (хай простить мене цей милий народ). На жаль, з цієї стоянки виїхати в Мцхету (а спочатку ми планували саме туди) не представлялося можливим. Один з водіїв нам повідомив, що необхідно потрапити на стоянку біля метро Дедубе, що в 1-2 км звідси. Ми вирішили йти пішки, коли водій голосно обурився, що це занадто далеко і погодився довезти нас туди безкоштовно. Ми, звичайно, не повірили, але сіли в автобус.

Водій не поспішав, людей ще не набралося. І, щоб ми не нудьгували, він дбайливо включив грузинську музику на весь салон так, що в мене вуха в трубочку згорнулися. В кінці подорожі я зробила висновок, що всі водії Грузії глухі. Очікування вже стало мене напружувати, коли збоку почувся питання: «Хлопців, ви звідки?». Те, що грузини вміють добре говорити по-російськи, мене вже не дивувало, так і виглядав молодий чоловік, який задав це питання вже боляче темношкірим, карі очі. Я вирішила, що він місцевий і від нудьги бажав поговорити з туристами.

Виявилося, що цей хлопчина з Пітера, звати Олексій. Приїхав Грузію подивитися, а тут вже 10 днів (ось чому такий чорний як негр), а в даний момент збирається їхати в Гори, подивитися Уплісцихе – древнє печерне місто, одне з перших міст на території Грузії, та так, що по дорозі попадеться. Так наш маршрут змінився за 1 хвилину і ми поїхали з цим хлопцем на цій же маршрутці до Горі.

Печерне місто Уплісцихе

Горі – батьківщина Сталіна (правда в музей його ми так і не потрапили через відсутність інтересу і часу). Нас висадили на черговий автостоянці, звідки треба було пересідати вже на місцеву маршрутку. Фортецю було вирішено подивитися на зворотному шляху, тому ми знайшли маршрутку до Уплісцихе і «забили» собі місце. До від’їзду до печер залишалося хвилин 20, тому було вирішено погуляти місцевого базару, де ціни дуже порадували. Фрукти коштували вдвічі дешевше, але мого друга, звичайно ж, потягнуло до випічки. Добродушна грузинка, дізнавшись, що ми росіяни продала нам 2 хачапурі за ціною одного. Такої смакоти я ще не пробувала, Грузія починала мені подобатися.

На черговий маршрутці ми дісталися до повороту біля мосту, де дорога повертала до печер.

Туди ми ще близько 1-2 км. тупотіли пішки. До речі самі печери вже було видно прямо з автобуса.

Печери, вік яких налічує більше 3000 років знаходяться на пагорбі. Нас, чомусь понесло не по протоптаною стежкою, а де то в обхід, через одну з печер (в кінці шляху ми зрозуміли, що, якщо б відразу туди не зайшли, то й не зайшли б туди ніколи).

Туристів було небагато, і практично все на самому верху, тому можна було вдосталь пофоткатися, не боячись зіпсувати вигляд чиєї-небудь яскравою футболкою або рюкзаком на задньому плані.

А чим вище ми піднімалися, тим красивіше ставали види. Сновигало навколо неймовірна кількість ящірок. Спочатку, звичайно, всі фотографії були з їх участю. А потім, коли ми зрозуміли, що ящірок тут стільки, скільки у нас комарів у лісі, інтерес швидко зник.

Самі печери не викликали у мене особливого захоплення. Хіба що окремі «ніші», я б так сказала.

У деяких печерках дуже майстерно були зроблені стелі і стіни, як-то ближче до верху. Ніби починали роботи старанно, з ретельністю, а під кінець – лише б закінчити.

А ось види приголомшливі. З вершини було видно річка, села, окремі будиночки, різкі обриви додавали в пейзаж особливу глибину. А руїни під горою — це стара грузинська село, проіснувала до 1970-х років.

На самому верху стоїть невеликий храм, куди всі бажаючі можуть зайти.

По дорозі можна побалувати уяву. Кого бачите на фото?

На зворотному шляху я побачила красиву декорацію з винограду на стіні.Взагалі виноград був майже у кожного будиночка. Дерев’яні або залізні «ворота», обвиті виноградною лозою і звисаючими гронами пензликів, як зі стелі, йшли від воріт до житлових будинків. Але, я сумніваюся, що його їли. Швидше він використовувався і вирощувався для приготування всім відомого грузинського вина. Може, я помиляюся, але коли ми спробували виноград у дворі одного з таких будинків, він не відрізнявся особливим смаком, швидше віддавав кислинкою.

Вартість вхідного квитка на територію Уплісцихе: 5 ларі (дорослий)

Час роботи: з 10:00 до 19:00

Після огляду печерного міста втрьох ми повернулися до мосту, де нас висадили з маршрутки. Поруч було вищезгадане село Квахрели, і єдина дорога, тому маршрутка повз нас би не проїхала. Зупинка як така для Грузії, так і для Вірменії – це рідкість. Більше притаманна така «розкіш» для міст типу Тбілісі. А взагалі зупинка у них там, де рукою махнеш. Треба сказати, це дуже зручно. Тому ми відразу пішли назад пішки по тій дорозі, по якій приїхали. Маршрутку ми побачили хвилин через п’ять і їхала вона в протилежну сторону. Водій махнув нам рукою, щоб ми сідали, а на заяву, що нам би повернутися в Гори, він відповів, щоб ми не турбувалися з цього приводу.

Проколбасившись по сільським дорогам до кінцевої станції села, водій вирішив зробити перерву, сів на лавку, лузаючи насіння. Сидіти в душному автобусі не хотілося. Мій друг своїм зірким оком помітив через дорогу дерево зі сливою, тому нам було чим зайнятися до відправлення.

Повернення в Горі, фортеця Горісцихе

Повернувшись в Горі, ми вирішили попрямувати у бік фортеці Горісцихе, яку не помітити було просто неможливо. Вона височіла на пагорбі прямо за автостоянкою.

До пагорба ми дійсно дісталися швидко. Біля основи нас чекав коло залізних лицарів.

У кожного була відсутня хоча б одна частина тіла – так званий сучасний вид мистецтва.

Обійшовши горб, ми все ж знайшли дорогу…або, напевно, буде краще назвати це стежку з кругляків, яка вела до фортеці наверх. Підйом був недовгим, але крутим.

Територія фортеці виявилася відкритою (в сенсі безкоштовною), без туристів. І взагалі нічого крім напівзруйнованих стін з каменів і ями в центрі (куди, може в стародавні часи кидали бранців) я не побачила. Порадувало одне, з такої висоти можна було помилуватися містом, та ще й в спеціальний бінокль, який був прироблений тут же (на диво теж безкоштовно).

З такої висоти можна побачити якусь священну споруду і симпатичний фонтан вдалині, де страшенно хотілося освіжитися, тому що спека та гарячі стопи ніг давали про себе знати, а потім повернутися до автовокзалу.

Але внизу нас перехопив один таксист, який за смішну суму погодився довезти нас до повороту на Мцхету. Ми не стали упускати випадок. Але про те, як можна безкоштовно на таксі в Грузії доїхати до Мцхети і які розкішні весілля проходять в монастирі Джварі я напишу наступного разу.