• Безкоштовне місце для намету.
  • Долина і гора Чегет.
  • Гірське озеро і злива.
  • Безкоштовний підйомник і повернення.
  • Ще одна холодна ніч.

Приельбруссі – це дивовижна частина з приголомшливою гірською природою, яка розтягнулася від західної частини Ельбруса до річки Чегема на сході. Саме тут знаходяться найвищі гори Великого Кавказу.

Частина всього цього ми обов’язково побачимо сьогодні, правда, тільки після того, як вирішимо питання з нічлігом. Останній водій попередив нас про те, що за встановлення намету в непередбаченому для цього місці можуть пред’явити штраф близько 2000 руб. Тому я стояв перед одній з баз відпочинку в роздумах, то питати у них місце дешевше, то запитати, де можна переночувати безкоштовно. Потім махнув рукою і пішов “на абордаж”.

Безкоштовне місце для намету.

У холі адміністратора мене зустріла жінка у віці, очі якої тут же загорілися при вигляді туриста (та ще й не в сезон). У неї я з’ясував, що поставити намет на території бази обійдеться нам по 150-200 руб. з людини. Зізнатися зовсім не хотілося платити за те, від чого можна вночі продрогнуть до кісток. А щодо безкоштовних варіантів вона відмовилася мене просвіщати, тому ми вирішили з Милою спробувати щастя на інших базах.

Наступна виглядала зовсім вже покинутій підлозі з радянським сумно-сірим будинком, і маленькими дерев’яними будиночками на задній площадці. З пам’яті виринули спогади про дитячих таборах при погляді на малюнки на стінах.

Побродивши в окрузі, ми примітили непогане місце позаду будиночків. Тільки у кого питати? Я обійшов велику будівлю навколо, поки не побачив на першому поверсі світло. І тут же постукав у найближчу двері. Звідти вийшла літня жінка з досить своєрідним почуттям гумору. Я не став уточнювати у неї щодо платності місця для намету, а відразу запитав про можливості безкоштовного ночівлі.

Бабуся подумала, посміхнулася, так і дозволила увіткнути намет якраз там, куди ми хотіли. Я навіть здивувався, що так все легко вийшло. А виявилося, бабусі (їх було дві в кімнаті) до виходу на пенсію працювали тут же в дитячому гірськолижному таборі. Зараз чисто “по блату” на літо приїжджають по старій пам’яті здоров’я гірським повітрям підлікувати, так в тиші лісовій відпочити, а заодно і доглядають за місцевістю. Загалом, нам пощастило, що тут ще говорити :).

Долина і гора Чегет.

Спалося до божевілля холодно, вранці вилазити з “міні-будиночка” не хотілося. Хіба що-дочекатися, поки сонце до нас дійде і погрітися. З бабусями я ще вчора домовився, що ми тут на пару днів залишимося, заодно про маршрути уточнив і про підйомник.

Приельбруссі має три долини: Азау, Терскол і Чегет. Нас зацікавила остання, так і баба Світу про нього найбільше розказувала. Чегет зветься не тільки долина, але і селище поруч і гора, біля Ельбрусу, славиться серед лижних фрірайдерів по всьому світу.

Баба Світла відразу розкусила, що ми за такі мандрівники, тому розповіла кілька секретів, як можна користуватися підйомником безкоштовно. На горі Чегет є три черги (три рівня або три майданчики). Перша черга найдовша і найпопулярніша. Внизу на майданчику беруть гроші за весь підйомник відразу, неважливо скільки вгору їхати, а доведеться заплатити не менше 500 руб. навіть у літній сезон.

Так от, на першу чергу можна піднятися пішки, а ось на другу і третю, в тому числі і зворотний узвіз вже квиток питати не будуть, тобто можна використовувати підйомник безкоштовно. Цим ми і вирішили скористатися, коли автостопом поїхали спочатку в невелике селище Чегет.

Підкинули нас місцеві молоді хлопці, які самі висадилися на нижній площадці, придатної до горі Чегет. Тут, звичайно, через кожні 5 метрів то готель, чи то кафе, чи то сувенірна крамниця. Навіть не сезон нікого не лякає, туристів тут предостатньо. Я радий, що в той ранок нам до того ж пощастило з погодою і періодично навіть сонце показувалося.

Взимку Чегет має кілька спусків, серед яких кожен може вибрати собі те, що по силам. А зараз, влітку, замість лижників тут можна побачити безліч велосипедистів-смертників. Вони з таких крутих висот на величезній швидкості спускаються, що по іншому просто їх не назвати.

Ось так піднімаєшся собі неспішно по горі, малину пощипываешь, милуєшся гірськими пейзажами, а тут тобі з-за якої-небудь сосни це диво на колесах вилітає. І не бояться.

Пішки підніматися на гору туристів сміливців не було. За час нашого підйому нам зустрілося всього дві людини. Першими були батько з сином, які купили квиток на підйомник, але хлопчисько настільки злякався висоти, що далі першої черги вони не забралися, а назад взагалі пішки пішли.

А друга була жінка, яка судячи по обмундируванню та трекинговым палицям дуже любила гірські пішохідні стежки. До речі, саме вона порадила перш, ніж ми доберемося до першої площадки, пройти по стежці вліво за блакитний знак і помилуватися гірським озером.

Правда, вона ж попередила, що для росіян достатньо паспорта, а от іноземцям потрібно мати при собі спеціальне (і явно не безкоштовний) дозвіл, що будуть перевіряти прикордонники по дорозі.

Гірське озеро і злива.

Кажуть, в Приельбруссі більше 300 сонячних днів у році. Мабуть в той день, ми потрапили в решту 65 :). Тому що ранкова ясність поступово стала змінюватися сірими хмарами і пронизливим вітром.

Стежка до озера виявилася зовсім не короткій, так і обіцяних прикордонників нам так і не попалося на шляху, і хоча я бачив далеко на пагорбі сторожову вежу. В голові почали з’являтися думки про те, що ми заблукали, коли попереду, нарешті, з’явилися перші обриси зеленого гірського озера.

Чим ближче ми підходили, тим більше подробиць відкривалося.

Приміром звідси зверху я почав розрізняти якісь білі написи поруч з озером. Підійшовши ще ближче, я зрозумів, що туди можна спуститися вниз і викласти великими каменями яку-небудь напис типу “тут був Вася”, зверху це буде виглядати дуже ефектно.

До того ж між кущів я розрізнив кілька кольорових точок, значить туристи дійсно туди спускаються. Ми з Милою завмерли в нерішучості, наслідувати їх прикладу, коли несподівано за нас все вирішив злива, що почалася зовсім раптово.

Це вам не ліс, де можна хоча б під кроною дерева сховатися. Тут на напівголої горі найближча дах була тільки на першій площадці або он у тій військовій будці. Ми з Милою і всі туристи, які зараз були біля озера (в той момент я їм не заздрив), поспішили зворотною дорогою, поступово промокаючи наскрізь в сукупності з пронизливим холодним вітром.

Ми навіть наздогнали ще якихось туристів, які теж вирішили спуститися до озера, а тепер спішно поверталися на першу чергу. Зізнатися, я думав вони відразу спробують смикнути ручку сторожової вежі, адже до наступного укриття дуже далеко, але хлопці пробігли повз навіть не спробувавши. А я відразу попрямував до дверей, смикнув за ручку з усієї сили. На подив двері виявилася не замкнутою, а всередині нікого не було.

Тут, звичайно, було не дуже тепло, але принаймні не вогко. З усіх наступних “мокрих” тільки ще дві дівчинки здогадалися зробити так само, решта просто проходили повз, навіть не намагаючись щось змінити в їх ситуації.

Безкоштовний підйомник і повернення.

Ми ж з Милою перечекали основний дощ, а потім залишок шляху подолали в більш комфортних умовах. Погода, щоправда, зіпсувалася остаточно. Я думав, що не зможу через скупчення сірих хмар навіть з першого майданчика пофотографувати, але поки хмари закрили для мене огляд тільки на Ельбрус. Тому друзі, вибачте, сьогодні без фото цієї легенди.

На вершину я вирішив не підніматися, та це було безглуздо за затягнутого неба. А ось на другу чергу таки зважився. Правда підйомник туди був з одним сидінням, тому Міла відмовилася скласти мені компанію. Як і розповідала нам баба Світла, далі першої черги можна користуватися підйомником безкоштовно. Чим я і скористався, природно.

На самому ділі Міла нічого не втратила, звичайна майданчик з ще однією кафешкой і ось такими гірськими пейзажами.

Так що я тільки піднявся, зробив пару фотографій і відразу вниз. А далі вже з Милою ми спустилися з гори Чегет.

За час нашого спуску знову сонечко визирнуло. З цього приводу ми вирішили спробувати доїхати до гори Ельбрус. Але, дійшовши до повороту, ми простояли близько години, так і не змогли зловити попутку. Тому трохи втомлені ми таки повернулися на базу і залишок дня прогулялися по околицях.

Ще одна холодна ніч.

Головне було пережити ще одну холодну ніч. Однак, крім холоду нас чекав ще один сюрприз, десь близько опівночі зарядив така злива, що наша намет просто “попливла”. Дещо як ми додремали до раннього ранку, а потім під все ще безперервним дощем перенесли речі в кімнату баби Свєти і Тетяни.

Нас напоїли гарячим чаєм, обігріли (наскільки це було можливо). І баба Світла сказала чарівні слова: “якби я знала про дощ, ми б виділили вам кімнату в будинку, все одно там зараз нікого немає”. Чудово, тобто вона могла нас поселити в одній з порожніх кімнат старого приміщення, а ми всі два дні мерзли на вулиці і слухали завивання шакалів неподалік.

І знову я не в образі, адже якщо б не ці бабусі, то ми могли взагалі не знайти безкоштовний нічліг в Приельбруссі. До того ж нам дісталося по гарячій кухлю чаю з пряниками.

Друга більш тиха старенька, помолившись на доріжку, відправилася відвідати родичів, які жили в цій місцевості. А ми дочекалися, коли остаточно стихне дощ, натягнули свої рюкзаки і відкрили двері назустріч першим променям сонця.

Куди ми прямуємо далі? Нехай це буде черговою маленькою таємницею, яку я розкрию в наступній статті. Ви ж знаєте, що можна стати першим, хто буде знати про всі новини сайту першим, якщо підписатися на розсилку. Побачимося, друзі.