• Способи отримання життєвого досвіду.
  • Успенський собор і Астраханський кремль.
  • На березі Волги.
  • Червоний Яр. В селі у бабусі з дідусем”.

Пишу останню статтю про подорож автостопом по просторах Росії і досі не вирішив, що представити вашій увазі далі. Можливо, це буде Середня Азія, якщо мені в голову не стукне ще яка-небудь ідея.

Отже, останній день перед перетином кордону з країнами Середньої Азії, чим його зайняти? По дорозі буде місто Астрахань, а значить є можливість прогулятися по “південного форпосту” Росії, поглянути на береги річки Волги.

Способи отримання життєвого досвіду.

Серед завалів кухонної шафки знайшлося трохи борошна, тому було вирішено прощальне ранок в Елісті почати з млинчиків, сто років їх не їли. По завершенню готування, ми з Милою випили по чашці гарячого чаю в дорогу і перед самим відправленням пригостили батька Володимира.

Після триденної похмурої погоди очі раділи сліпучим промінням сонця. Ми йшли пішки по дорозі на вихід і насолоджувалися ранковим теплом.

Не встигли ми перейти потрібний нам перехрестя, щоб “стати в позу”, як поруч пригальмував старенький грузовик, з кабіни якого я помітив запрошуючий знак “підвезти”.

Ми відразу ж залізли в машину, попереду належало 100 км шляху. Водій, за національністю, російська виявився на диво дуже говірким і трохи розпитав про нашу подорож. Як я зрозумів сам він був з тих, хто встиг побувати на нарах, чого не сильно соромився, а після наступного питання я навіть зробив висновок, що пишався цим.

— А ви, хлопців, що сиділи? – несподівано почув я у нашу сторону, і деякий час не міг видати відповідь.
— Ні, – нарешті видавив я з себе в усмішці.
— Дарма, треба в цьому житті посидіти, хороший досвід, – абсолютно спокійно парирував наш співрозмовник.

Я знову був шокований почутим і ми з Милою тільки переглянулися, внутрішньо посміявшись над дивним водієм.

Ось так, хтось отримує життєвий досвід у мандрах по світу, а хтось за ґратами. Зізнатися, я навіть не знаю як реагувати на подібні умовиводи. Хоча за загальним поданням перед нами сидів абсолютно нормальний чоловік середніх років без яких-небудь видимих “понтів” або відповідного жаргону.

На деякий час запанувала тиша в кабіні, поки наш новий знайомий не витримав:

— Ну чого ж ви, стільки країн побачили, а мовчіть. Невже розповісти нічого? – і не чекаючи моєї відповіді, водій сам пустився в спогади своїх прожитих років. Є люди, з ким дуже складно розмовляти. Насправді я дуже товариська, особливо, що стосується подорожей. Але в той момент, я зрозумів, насправді цій людині не цікаво, що я йому скажу. Йому хотілося поговорити про себе.

До Астрахані ми доїхали вже на іншій машині. Правда перед цим довелося провести чимало часу на дорозі в компанії з пронизливим холодом степовим вітром.

Успенський собор і Астраханський кремль.

Вийшли ми прямо біля стін Астраханського кремля. Трохи перекусивши під одним з розкинулися дерев неподалік, ми пройшли через ворота білосніжного будови.

Астраханський кремль, або його ще називають фортецею Астрахані, по праву можна назвати візитною карткою міста. Після його відвідин відразу захотілося вирушити по “Золотому кільцю” Росії.

Знаходиться кремль на найвищому пагорбі острова під назвою Заячий Бугор, так що його дзвіницю видно з будь-якої точки міста.

На території дуже багато старовинних споруд:

• консисторія,
  • гауптвахта,
  • колишній Архієрейський будинок,
  • каплиця
  • вищезгадана дзвіниця (Пречистенські ворота)
  • і собори – Успенський та Троїцький.

У більшості з кремлівських пам’яток на той момент йшла реставрація або вони зовсім були закриті. Проте, нам все ж вдалося побувати всередині наикрасивейшего Успенського собору (повна назва — собор Успіння Пресвятої Богородиці) роботи зодчого Мякишева на початку 18 ст.

Собор є одним з найбільших в Астрахані і є єдиним з архітектурних храмових комплексів, що збереглися в Росії, де храм і лобне місце (піднесення, оточене кам’яною огорожею) з’єднані.

На березі Волги.

Після відвідин храму, ми ще трохи пройшлися по території кремля, а потім вирушили на пошуки виходу до берега Волги.

Виявилося, що це не так далеко, і навіть з рюкзаками ми легко подолали цю відстань.

Астраханська набережна була майже безлюдна, але напевно у вихідні або святкові дні тут можна зустріти безліч людей. Спершись на кам’яний бордюр, я дивився на осінні води Волги і мимоволі в думках представлявся пароплав, на якому так часто відбуваються літні тур-поїздки з відпочиваючими.

Червоний Яр. В селі у бабусі з дідусем”.

Типова схема: беремо місцевий громадський автобус за 13 рублів і рухаємося в бік виїзду з міста. Далі автостопом з “пересадкою” до Червоного Яру. Здивувало те, що коли ми переїжджали річку на одній з ходових доріг в Астрахань, замість мосту було споруджено щось понтона, за проїзд по якій з водіїв транспорту брали мито” в розмірі 110 рублів. А якщо не влаштовує така переправа, то можна взяти пором дешевше – 50 руб. Мда, от вам і Велика Росія.

Природно, до вечора до кордону з Казахстаном їхати не мало ніякого сенсу. Тому ми вивантажилися в невеликому селі в 30 кілометрах від прикордонного пункту і за звичаєм почали підбирати собі місце для ночівлі.

Візуально з дороги я знайшов тільки одне покинуте місце з дахом, де раніше стояла якась сільськогосподарська техніка. Але темряви ще не було, тому ми вирішили приділити ще часу пошуку більш комфортного місця, можливо навіть “помучити” місцевих жителів.

Я і Міла згорнули на перериту стежку вздовж місцевого водоймища. З перехожих нам зустрілося кілька молодих дівчат в халатах, на яких не було ніякого сенсу витрачати час.

А потім я побачив попереду старенький велосипед з таким же стареньким господарем, який повільно об’їжджав на своєму транспортному засобі ями і вибоїни.

Відразу підійти до державшемуся бадьоро дідусеві ми не зважилися, поки він не зупинився біля однієї з брам. Він теж нас помітив і обернувся. Я вирішив почати здалеку і запитав чи не знайдеться у нього гарячої води для чаю. Той привітно посміхнувся і запросив пройти на територію, де стояв невеликий дерев’яний будинок та прибудова.

Дідусь тут був не єдиним господарем, назустріч нам з пристроя вийшла літня жінка. Судячи по обличчю і трохи вузьким, косооким очам, коріння її були не росіяни.

Нас запросили пройти в пристрой, який вважався літньою кухнею. Тут же на столі з’явився гарячий чай і варення, контакт починав налагоджуватися.

У процесі прийому їжі з’ясувалося, що насправді господинею в домі є тільки баба Ніна, а дідусь Олексій тут тільки в якості спілкування. Такий взаємний обмін: бабуся його годує, а дідусь по дому допомагає, де прибити цвях, де радіо відремонтувати.

Після чаю як-то відразу і борщ утворився, чому я був невимовно радий. Ось тільки про нічліг добродушні господарі так і не заїкнулися. Я сказав їм, що знайшов місце в старих цегляних гаражах, що їх схоже влаштувало.

Нарешті, настав час, коли сенсу тягнути кота за хвіст” вже не було, і ми знову натягнувши свої рюкзаки, подякувавши старичків, вийшли за хвіртку.

Повернувшись до обраного місця для ночівлі, ми з Милою помітили порожні пивні пляшки в кутку. Крім того, наскрізь гаража була зроблена дірка і уторована стежка, по якій періодично хтось так проходив повз. Трохи помізкувавши, я зрозумів, що для ночівлі це не зовсім безпечне місце, якщо тут постійно будуть ходити люди, а то і яка-небудь компанія любителів випити прийде. Тому ми вирішили повернутися до дому “бабусі з дідусем” і спробувати попросити поставити намет на території.

Сказано, зроблено. Правда баба Ніна довгий час не давала згоди, бо дуже переживала, що поряд з її будинком оселяться (нехай і на одну ніч) незнайомі туристи з рюкзаком. От смішні люди, нагодувати до відвала, чаєм пригостити в себе вдома – це будь ласка, а от поспати у дворі з будкою собаки їм страшно. Якщо б я хотів зробити щось погане, то, напевно, зробив би це ще ввечері, а не чекав темряви.

Загалом, нам пощастило тільки в тому, що дідусь був ще на місці і заступився за нас. Так би довелося ночувати на вулиці.

Намет поставили за метрів 5 від будинку в городі під яблунею, на випадок якщо раптом уночі піде дощ. А вранці трохи світло зібрали речі і, дочекавшись, коли вийде бабуся, подякували за гостинність. Вона хоч і переживала всю ніч, як висловилася трохи пізніше, але з порожніми руками нас не відправила. Зібрала в дорогу трохи винограду і яблук, і ми в черговий раз рипнувши хвірткою вирушили до кордону з Казахстаном.

Ось і закінчилося наше подорож по півдню Росії, а це означає, що наступного разу я розповім вам, дорогі читачі і мандрівники про нашому маршруті і витратах в цей відрізок часу.