• Як дістатися до долини Привидів (Демерджі)
  • Стандартний метод
  • Вартість відвідування Долини Привидів
  • Сонячна поляна
  • Голова Катерини
  • Демерджі-яйлу і скала «Два брата»

Всім привіт! Сьогодні ми вирушимо в незабутнє місце, яке я сміливо записати в Особистий ТОП місць або must see, як зараз модно говорити. Отже, вашій увазі представляється Долина гори Демерджі, або її ще називають Долиною Привидів з-за численних кам’яних статуй, які з різних точок зору можуть приймати мінливі образи. Краще, звичайно, це один раз побачити.

Після вчорашньої прогулянки з “таємним” стежках до Мармурової печери, я зрозуміла, що у мене в руках чудова карта з маловідомими дорогами, тому лізти в інтернет за запитом “як дістатися” я не стала. Цього разу будемо абсолютно вільні у виборі шляху.

Як дістатися до долини Привидів (Демерджі)

Стандартний метод

Підходить для всіх видів туристів. Долина Привидів знаходиться поруч з селом Променисте. Тому, першочергове завдання – це доїхати до села з Алушти або Сімферополя.

• Ми зупинилися в Алушті, тому на автовокзалі можна сісти на автобус №107, заплатити 15 руб. за людину і 8 км спокійно їхати до Променистого, ні про що не турбуючись.
  • З Сімферополя потрапити в Променисте можна все на тих же тролейбусах № 51, 52 (60 руб.) або маршрутці (140 руб.), наступних через Ангарський перевал, за яким буде поворот у бік села. Відстань приблизно 45 км.
  • Якщо ви їдете на власній або орендованій машині, то Променисте можна знайти в 4-х км. від траси Ялта-Сімферополь або в 1,5 км. від траси Феодосія – Алушта, якщо звернути на роздоріжжі, не доїжджаючи 7 км до міста.
  • до змісту ↑

Не стандартний метод

Через Ангарський перевал. Ми ж вирішили пройтися неведанными стежками, які явно світилися в смартфоні на карті Maps Me, тому прямо від Алушти, знову сіли на тролейбус № 51 і вийшли на зупинці “Ангарський перевал”.

Екскурсії

Якщо ви хочете особисто побачити всі принади Долини Привидів і вам не хочеться морочитися з пошуком найоптимальніших шляхів, то я раджу замовити екскурсію по Демерджі. До речі, це легко зробити вдома через інтернет.

Фортеця Фуна

Вийшли ми на зупинці і трохи розгубилися, не знаючи, за який саме стежці зайти в ліс. Пройшовши кілька метрів по дорозі, ми таки згорнули в тінисту гущу дерев. Хм… початок не дуже вражаюче, так і провідників у нас сьогодні не спостерігалося. Поблукавши скільки-то сотень метрів по лісових дорогах, ми дійсно трохи не заблукали, поки якийсь мужичок не підказав, куди саме слід йти.

Зізнатися більша частина шляху тут проходить по лісі, тому особливо дивитись нема чого, хіба що насолоджуватися шумом листя, та співом лісових птахів.

Напевно кілометра 3 ми точно намотали по лісу, поки не вийшли до підніжжя північної частини Демерджі. Виїхали ми рано вранці, а тепер вже точно близько 11 годин було, починалася сама спека. Судячи по моїй карті, першим ділом ми повинні були натрапити на якусь фортеця Фуна (в перекладі “димляча”). У середні століття гора Демерджі теж мала таку назву завдяки хмар, які ніби «насаджуються на вершини гори, і створюють ілюзію вихідного з вулкана диму. Нам у цьому сенсі сьогодні не пощастило, небо було чисте і безхмарне.

Кілька разів нам доводилося перестрибувати через якісь широкі струмки, на березі яких виразно виднілися численні сліди домашнього худоби. Поки, нарешті, ми не вийшли на простору галявину з кіньми. Напевно це кінний клуб “Золота підкова”, де можна взяти конячку і покататися по околицях. Але ми тут не за цим.

Раз вже ми подолали стільки сухопутних і водних перешкод, хотілося б подивитися, заради чого це все затівалося. Я вирушила в бік видневшихся на горі руїн фортеці.

Просто так на гору не пройти, тільки через сходи місцевій харчевні, а значить і каса неподалік. Гаразд?! Невже за пару розвалених цеглин будуть брати гроші? Так і є, зліва я знайшла касу.

Вартість відвідування фортеці Фуна

• з екскурсією – дорослий 100 руб., дитячий 70 руб.
    • без екскурсії – дорослий 75 руб., дитячий – 45 руб.

Ні, це не наш варіант, йдемо далі.

Інформація для тих, хто подумав, що безкоштовний вхід в стару фортецю з бічного входу через зарості: ми якраз звідти приблизно і вийшли з тієї сторони паркан, а потім різкий обрив.

А далі в мене був відзначений камінь у вигляді розбитого серця, він так і називається “Розбите серце”. Кажуть, якщо пройти через нього, то буде удача в любові. Досить дивна легенда для розбитого серця, перевіряти краще не будемо.

Долина Привидів

А ще кажуть, що стежка починається з воріт з написом “Долина Привидів”. Якщо чесно, я вирішила, що це напис або якогось кафе, або екскурсійних турів.

Вартість відвідування Долини Привидів

На вході нас вже привітно зустрічав чоловік, можливо екскурсовод. Побачивши живу істоту, я запитала, як нам можна до долини пройти. На що почула відповідь, що ми вже знаходимося на цій стежці і нам необхідно заплатити близько 60 або 80 рублів, я навіть дослухувати цифру не стала і тут же відповіла:

— А що, в Долину тепер платний вхід?
    — Ммм.. так, це частина заповідника. Якщо ви підете тут, то вам потрібно буде заплатити. – знітився чоловік.
    — А якщо ми знайдемо іншу дорогу? – тут я знайшла для себе лазівку в розмові.

Чоловік довго мовчав, потім знехотя вичавив:

— Значить, підете до долини безкоштовно….Але, – тут же спохопився він, – з липня в будь-якому випадку тут буде скрізь платний вхід, так як територія охороняється і забирається……
    — Так-так…… Однак, зараз ще червень! – посміхнувшись відповіла я, не дослухавши. Говорити нам, де знаходиться безкоштовна стежка, цей дивак явно не збирався, тому ми сміливо вийшли з гарних воріт і попрямували трохи далі шукати в кущах безкоштовну стежку. Цікаво, скільки народу за день одурачивает цей товариш?

І ми її знайшли буквально відійшовши від воріт метрів на 300-400. Вона не дуже була помітна в заростях, однак потім стала більш виразною і врешті-решт взагалі вийшла на ту саму “платну”.

Як я дізналася трохи пізніше, якщо б ми пішли по платній дорозі, то змогли б на самому початку помилуватися каменем, на якому Наталія Варлей танцювала і співала пісню про ведмедів ” у фільмі «Кавказька полонянка», а також горіхове дерево, з якого впав герой Юрія Нікуліна. Я не страждаю ніяким формами фетишизму, тому не сильно засмутилася з цього приводу.

Заблукати тут складно, на всій протяжності стежки то там, то тут з’являються білі позначки на каменях у вигляді стрілок або простих ліній. З ним ми почали поволі підніматися в гору.

Діставшись до першого уступу, звідки відкрився симпатичний вигляд на далеку Алушту і гори, ми вирішили трохи відпочити і перекусити тим, що взяли з собою для пікніка з міста.

Через півгодини ми знову вийшли на стежку. Чим вище ми піднімалися, тим частіше з боків миготіли кам’яні статуї різних форм. Мовчазні велетні зачаровують і привертають до себе увагу навіть у денний час. Уявляю, як вони виглядають лякаюче в сутінках.

А ми тим часом, піднімалися і піднімалися. Моя карта ясно давала мені зрозуміти, що скоро стежка повинна піти вправо. Але я чомусь не помічала ні розвилок, ні явного повороту. Одного разу ми обернулися і перед нами постала чудова картина….

Інтуїтивно я відчувала, що ми десь пройшли вже потрібний нам поворот, але все одно, здавалося, що ось ще один вигин стежки і або ми вийдемо, куди треба, або опинимося на вершині гори. Але, ні вершини, ні відгалуження в бік не з’являлося, а підніматися стало вже не просто важко, а навіть небезпечно.

Тоді мій супутник запропонував трохи спуститися і перевірити, чи не втратили ми потрібний поворот. Так і є, він загубився в гілках кривих дерев. Обходимо пару великих валунів і раптом опиняємося на перешийку, звідки відкриваються просто нереальні види. Якщо пройти по одній з вузеньких стежок у бік обриву, то від побаченого починає захоплювати дух.

Я попросила мого супутника залишитися тут, а сама вирішила перевірити сусідню стежку. Перехід туди, звичайно, був більш ніж небезпечним і довелося перелазити через гілку дерева майже над кручею, але це того варте. Та що я кажу, судіть самі.

Ось в такі моменти я розумію, що не завжди боюся висоти. Хоча якщо ви підете з дітьми, раджу тут дуже уважно за ними доглядати. Мій друг, звичайно, не ризикнув піти за мною. Та й за мною стежив дуже переживають поглядом.

Кілька хвилин я дозволила собі насолодитися красою пейзажів в обіймах небезпеки, а потім ми продовжили шлях. Що мене ще поразио на цій ділянці шляху, так це невеликі деревця, що росли прямо з верхівки кам’яних колон. Досить незвичайне видовище.

Сонячна поляна

Ще пару сотень метрів і ми вийшли на Сонячну галявину. Треба визнати назва галявині, на якій ми опинилися, було придумано в точку. Принаймні за тих погодних умов, які були в той день. Велика майже рівний майданчик з молодою зеленою соковитою травичкою повністю заливалася променями сонця.

Несподівано для себе ми побачили тут кілька коней і лоша. Якщо окинути поглядом околиці, то мимоволі дивуєшся, звідки взялися тут ці мирно пасуться красені, якщо з одного боку гора, різко ходячи вгору, а з іншого обрив?

Єдине, що може затьмарити то сонячний настрій, що виникає в цьому місці – це скромна табличка на одному з найбільших валунів, свідчила про те, що такого-то року тут зірвався людина в дощову погоду. Сумно звичайно, але давайте не будемо загострювати на цьому увагу.

На галявині просто неможливо не провести хоча б кілька хвилин, впиваючись красою і тишею, яку порушували рідкісним фырчаньем коней. Яка ж краса навколо!!! Любовавшись видами, ми примітили нашу стежку, яка йшла далі і вище в гору. Що ж, пора продовжити шлях.

Де-то спочатку я обернулася, щоб ще раз поглянути на Сонячну галявину і здивувалася тривимірної картині, представшей переді мною.

Тепер стежка йшла різко покатому схилу майже без єдиного деревця або куща перед очима. Чому праворуч відкривався приголомшливий вид і одночасно захоплювало дух від висоти.

Голова Катерини

Повільно, але вірно стежка йшла все вище і вище. Десь тут повинна була з’явитися чергова пам’ятка – голова Катерини. Кажуть, особа дуже скидається на жіноче, тому Катерина. Хм…. досить дивне уявлення про жіночому обличчі в того, хто дав каменю таку назву.

Тут ми знову присіли, щоб відпочити. Час було близько 15 годин. Я глянула на карту і зрозуміла, що далі стежка йде ще вгору і по ній стає йти страшніше. Вона могла б привести нас до скелі під назвою “Два брата”. Однак, відчуваючи втому від піших прогулянок з ранку, ми подумали і вирішили, що краще спробуємо спуститися вниз по одній із стежок у Сонячної Галявини.

Демерджі-яйлу і скала «Два брата»

Проте, поки ми сходимо до села Лучисте, я розповім, що ви можете подивитися далі, якщо пройдете по стежці. Як я вже сказала вище, якщо пройти повз голови Катерини, ми потрапляємо на Демерджі-яйлу, де також можна побачити скеля під назвою “Два брата”. Пройшовши по плато чотири кілометри, поступово спускаючись, маршрут впирається у водоспад Джурла. Звідси іде дорога під назвою «Коров’яча стежка», вздовж східного схилу Південної Демерджі до села Лучисте.

Як ви розумієте, ще 4 км нам було не до снаги, тому ми і повернулися. Коли ми опинилися внизу біля дороги, вода в пляшці у нас майже закінчилася і бабуся, що сиділа неподалік на зупинці запропонувала двом подорожнім (тобто нам) набрати з джерела. Ми пішли її порадою, а потім вирушили до зупинки автобуса № 107. Ви не повірите, але тут нам знову пощастило. Як раз, коли ми тільки-тільки наблизилися до зупинки, під’їхав автобус і ми щасливі і втомлені забралися в нього.

Я вивчила розклад, яке висіло поруч з водієм. Виявляється, якщо б ми запізнилися, то наступний автобус довелося чекати досить довго. А ходять вони взагалі до 17.

Сподіваюся вам сподобалося наше спільне маленьке пригода. В околицях Алушти нам більше нічого робити, завтра з ранку вирушаємо в останній місто нашого самостійного подорожі по Криму – Судак. До зустрічі в ефірі!