• У пошуках реєстрації в Узбекистані.
  • Архітектурний комплекс Лябі-хауз.
  • Торгові купола і мечеті Бухари.
  • Ансамбль Кош-медресе.
  • Зйомки узбецького фільму і цитадель Арк.
  • Ранкова екскурсія по ансамблю Пої-Калян.
  • Мавзолеї.
  • За межами міських стін Бухари.

Для мене є дві речі, які можуть зіпсувати позитивний настрій від подорожі – це погана погода (дощ чи холод) і проблеми зі здоров’ям. В Узбекистані рідко буває погана погода, особливо влітку, а ось здоров’я можна похитнути незвичною їжею або водою. Так вийшло з Милою, тому вивчати пам’ятки Бухари довелося поодинці.

У пошуках реєстрації в Узбекистані.

Перші ознаки нездужання у Міли почалися якраз, коли білоруські фурщики висадили нас на під’їзді до міста Бухара.

Забув сказати, що в Узбекистані жорстко діє правило реєстрації протягом трьох днів, це означало, що нам доведеться пошукати дешевий готель в цьому місті.

Я подивився на мапу і зрозумів, що до центру міста пішки не дійти (якщо ще врахувати Милино стан), тому вирішив поцікавитися щодо громадського транспорту у першого зустрічного водія. Той довго намагався пояснити, як туди доїхати, а потім махнув рукою і сказав, що сам відвезе, бо не поспішає. Це було дуже до речі.

Історична частина міста вражає і відразу зустрічає вивісками готелів на будь-який смак, торговими лавками з сувенірами і просто неймовірною кількістю іноземних туристів. Я відразу зрозумів, що в пошуках дешевого житла доведеться побігати.

Торгаші, побачивши туристів з рюкзаками, одразу підбігають і розповідають, що знають найкращий і недорогий готель. Маючи за спиною досвід спілкування з подібними “помогалами”, я намагався як міг позбутися їх присутності в надії знайти самостійно містечко подешевше.

Здивувало, що не дивлячись на велику кількість європейців, адміністратори готелів, побачивши туриста, починали говорити з нами російською, а не на буржуйському. Я розумію, що для узбеків російська мова теж іноземний, але гостю з заходу ж цього не поясниш.

Заходячи в черговий готель, я з порогу запитував найдешевший номер. Однак, вперті торговці замість оголошення вартості, пропонували пройти подивитися номери. Я начебто по російськи їм пояснював, що нам все одно, де спати, лише б кімната була не дорожче 10$, але торгаш є торгаш. Я думаю, навіть якщо б я говорив по узбецьки, ситуація не змінилася. Менше 20$ ніхто не пропонував, виправдовуючи ціну тим, що їм тільки за оформлення реєстрації потрібно буде віддати не менше 10$.

Найбільше мене хвилювала Міла, так як за часом пошуків їй ставало все гірше і піднялася температура. Тому після чергової спроби домовитися з готелями, мало не погодився на останнє речення. І раптом випадково попався хлопчина, який сказав, що знає, де найдешевший готель.

Зазвичай я не вірю “помогалам”, які за свою “роботу” отримують відсоток, але хлопчина не виглядав дурнем і я якось автоматично йому повірив.

Ми пройшли по якимось вузеньких закутках, де навіть дві людини з працею розійдуться, поки не виявилися у внутрішньому дворі старенького пошарпаного готелю. Судячи по пилу на деревах і якоїсь недоглянутості будівель, з постояльцями тут було туго.

Нас зустрів літній чоловік – господар готелю. Я йому відразу окреслив ситуацію, що більше, ніж за 10$ ми знімати кімнату не будемо. Я навіть сказав, що ми можемо і не жити в готелі, чисто віддати гроші за реєстрацію і все, так як нам все одно.

Чоловік довго думав, а потім вирішив правдиво змалювати ситуацію. Він сказав, що в Бухарі оформлення реєстрації йому обійдеться у 5-7$, плюс витрати на транспорт, який повезе документи і того ж пару копійок” потрібно заплатити хлопчині, який нас привів сюди, та ще й самому заробити хоч щось. Тому 10$ це дуже мало навіть для його пошарпаного готелю, який він до речі разом з дочкою через пару місяців віддасть на реконструкцію, щоб заробляти на ньому.

Після розмови з ним, я зрозумів, що він говорить правду і вирішив піти на поступку, запропонувавши йому 10 євро, “і це моя остання ціна”. Я не брехав, якби мужик відмовився, я плюнув би на реєстрацію, але той, у черговий раз подумавши, погодився.

Так що вже через півгодини, я відправив Мілу на матрац в кімнату, випросивши у господаря кухоль міцного чаю для неї. І після того, як вона заснула відправився на вивчення історичної частини.

Не хочете мучитися з пошуком готелю на місці? Тоді рекомендую подивитися фотографії і наявність вільних місць на карті готелів Бухари:

Перший, хто привітав мене був сам Ходжа Насреддін на віслюку :).

Місту Бухара насправді близько 2000 років, однак, всі пам’ятники, які зараз постали перед моїм поглядом – це споруди XV—XVII століть. Кажуть, що решту було знищено монголами.

Архітектурний комплекс Лябі-хауз.

Одна з центральних площ, куди відразу потрапляєш, виходячи з лабіринтів вузьких вуличок, являє собою цілий архітектурний комплекс під назвою Лябі-хауз, який включає в себе кілька цікавих споруд:

• медресе Кукельдаш,
  • ханака Надир-Диван-Біжи,

• медресе Надіра-Диван-Біжи.

Останні два пам’ятника один за одним були побудовані візиром по імені Надир-Диван-Біжи до початку 17 століття. Спочатку споруда замислювалася, як торгова площа, але в силу одному хану відомих причин, він віддав будови віруючим. Так з’явилося медресе, зараз включений з вищеназваними пам’ятниками в список Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Торгові купола і мечеті Бухари.

Прогулюючись далі по кварталу, мій фотоапарат зловив в кадр найстарішу квартальну мечеть Магоки – Аттари, що в перекладі означає “Мечеть в ямі” або “Глибока мечеть”. Звідки така назва? Напевно, тому що вона знаходиться нижче рівня землі аж на 4,5 метра, який утворився в результаті накопиченого століттями культурного шару. XII — XIV століття – це не жарти :).

А ось ще одна старовинна будівля – закритий ринок Тім Абдулла-хан, де, починаючи з 16 століття торгували тканинами і килимами.

Хто захоплюється традиційними походами по ринках (або того, що від них залишилося), ще одним цікавим спорудою того ж часу є критий ринок ювелірних прикрас Ток-Заргарон (перекл. – “купол ювелірів”).

Мене подібні товари не цікавлять, тому я йду далі.

Ансамбль Кош-медресе.

А далі я потрапляю в епіцентр красивого ансамблю Кош-медресе, що складається з двох медресе, побудованих на одній осі “обличчям” один до одного:

• медресе Модар-хан;
  • медресе Абдаллах-хана.

Модар – хан в перекладі означає “матір хана”. В самій назві закладена історія про будівництво медресе узбецьким ханом Абдуллою II на честь своєї матінки.

Друге ж споруда являє собою одне з кращих шедеврів азіатського зодчества. Я це зрозумів, просто подивившись на саму будівлю. Думаю, слова зайві.

Зйомки узбецького фільму і цитадель Арк.

Проходячи вузькими вже неабияк затонулими в сутінках вуличками, я раптом вийшов на невеличку площадку, освітлену кількома яскравими ліхтарями в купе зі знімальною групою. Цікаво, що за фільм знімається в такий пізній час у самому туристичному місці Бухари?

Народу було не дуже багато, так що я зміг майже впритул підійти до знімальної групи і “подивитися”. У той самий час “на сцені” розгорталася ціла драма між маленьким хлопчиком зі сльозами на очах і виїжджають від нього чоловіком на мотоциклі.

З боку все виглядало не так, як це буває в кінотеатрах, тому я продовжив свою прогулянку по пам’ятках Бухари, поки ще було світло.

Тут я вийшов до самому древньому архітектурній споруді Бухари – так званої Арк (Ark), що перекладається, як цитадель Бухарських ханів.

Вік Арка точно не відомий, зате відомо, що півтори тисячі років тому він вже служив резиденцією місцевих можновладців.

Перші згадки про цитаделі можна побачити в “Історії Бухари”, написаної Абубакром Наршахі (899-960). У записах сказано, що правитель Бідун Бухар Худот скільки не намагався вибудувати цю фортецю, стільки разів вона руйнувалася. Не відомо, з чим це було пов’язано, то з відсутністю будівельних технологій, то “кривими руками” будівельників.

Тоді правителю на допомогу прийшли мудреці, які порадили вибудувати цитадель на 7-й стовпах, розташованих в такому ж співвідношенні, як зірки Великої Ведмедиці. Бідун виконав цю умову, після чого Арк перестав руйнуватися.

Зараз всередині фортеці збереглися пара мечетей, та канцелярія.

Ранкова екскурсія по ансамблю Пої-Калян.

Коли я повернувся в готель, Міла вже міцно спала. Доторкнувшись до її лобі долонею, я зрозумів, що температура спала. “Сподіваюся, завтра їй буде краще” – подумав я і заліз в спальник на своєму матраці.

Вранці вона дійсно відчувала себе краще, однак спостерігалася деяка слабкість. Ми зібрали речі, попрощалися з господарем і тепер уже вдвох знову вийшли на старовинні вулиці Бухари.

Вчора ввечері я не догледів, тому ми ще трохи прогулялися по місту. Так ми вийшли на площу соборної мечеті Пої-Калян.

Весь архітектурний ансамбль складається з трьох споруд:

мінарет Калян (Minorai Kalon) – великий бухарський мінарет, який вважається найдавнішою спорудою на даній площі (1127 рік). Кажуть, що за 900 років його майже не ремонтували. Уявляєте 47 метрову споруду з ліхтарем нагорі зберіг саме такий вигляд, який йому надав у своїх кресленнях Арслан хан.

мечеть Калян (Masjidi Kalon) – велика соборна мечеть, збудована в 1514 році. Вважається другою за розміром мечеттю з мозаїкою після Бібі Ханум в Самарканді.

медресе Мірі Араб (Madrasa Mir-i Arab) — медресе “арабський емір”.

Є легенда, яка розповідає про те, що Убайдулла-хан, щоб побудувати медресе, продав у рабство 3000 полонених персів.

Мавзолеї.

Далі нас чекала територія мавзолеїв, де розташувався мавзолей Чашма-Айуб (джерело Іова), який включає в себе сам мавзолей і священне джерело. За однією з легенд джерело утворився від удару палицею пророка Іова, якого люди попросили знайти воду в посушливий період.

У сучасному світі з посухою справляються інакше, а ось Узбекистані досі стоять автомати з газованою водою, і навіть працюють :).

А потім ми натрапили на симпатичну пару в традиційних костюмах. Сталося це якраз поруч з ще одним мавзолеєм Саманідів, зведеному аж в 9 столітті і службовцям усипальницею однойменної династії. Кажуть, що аж до 20 століття мавзолей був засипаний культурним шаром.

За межами міських стін Бухари.

Останній ривок і ми за межами частково збережених старовинних міських стін Бухари. Раніше в місті було 11 воріт, з яких на даний момент уціліли лише двоє – Талипач і Каракуль.

В одній з місцевих хлібопекарень Міла попросила засохлою коржі як сухарів для шлунка. Нам винесли цілий мішок і ми вирушили в бік Самарканда. Дорога туди видалася досить цікавою, але про це ми розповімо наступного разу.