• Підйом на гору Арарат і його краси.
  • Сім’я курдів в горах.
  • Історії та легенди Арарату.
  • Табір в горах.
  • Ранковий “релакс” і повернення в Догубаязіт.

О, це моя найулюбленіша частина розповіді про Туреччину. Сьогодні ми вирушимо на гору Арарат (про що я давно мріяв, щоб відпочити на пікніку “курдською” в компанії самих веселих і музичних хлопців. По-моєму, звучить непогано, а?

Я пам’ятаю, як “мріяв” про цій величній горі зі стін монастиря Хор Вірап, будучи у Вірменії, не маючи можливості навіть близько підійти до її основи. Про те, коли Арарат перейшов Туреччини і з яких причин, я розповідав у минулій статті, тільки приїхавши в містечко під назвою Догубаязіт. Там ми і познайомилися з хлопцями, які запросили нас на вихідні відпочити разом з ними на висоті 3200м. А тепер ми з Милою сидимо в замовному мікро-автобусом в компанії нових друзів-іноземців і їдемо назустріч мрії – до Арарату.

Підйом на гору Арарат і його краси.

Догубаязіт знаходиться на висоті 1300-1600 метрів, а місце, де нас висадили з речами з газелі – на висоті 2200м, так що до табору залишалася всього 1000 метрів вгору, але яка! Хлопці спочатку вирішили трохи перекусити великим бутербродом з тих продуктів, якими ми всі разом закуповувалися вранці, а потім почали сортувати речі, які далі в гору поїдуть на конях.

Важкі шмотки зазвичай завжди відправляли вперед на конях, за якими стежив хлопчик-погонич, який жив тут у горах. Трохи далі я розповім ще про це.

Так як було раннє ранок, то пік Арарату був видний здалеку, яка ж краса! Ми з Милою зробили пару фоток на тлі мрії і вирушили сортувати свої речі. Взагалі-то у нас не було легких рюкзаків, як у хлопців, тому довелося взяти найменший (Милин), який “схуд” до 5 кіло і далі йти з ним.

До базового табору було 9 км пішки. Складність полягала в тому, що ця відстань була завжди в гору, ні спусків, ні рівнин, тільки підйом. Хакан повідомив, що за 4-6 годин ми повинні дійти. Ну що ж, класно, в нас весь день попереду.

Найбільш прудкими були Зафэр і його брат Сальман то в силу звички, то в силу молодості. Я не хочу сказати, що я відчував себе дідуганом, просто рюкзак до 5 кг за спиною періодично давав про себе знати. До кінця підйому і Міла вирішила не відставати від хлопців, мабуть набридло вже підніматися, хотілося швидше досягти мети.

Періодично у нас, звичайно ж, були привали на густій зеленій травичці, то на голих каменях. І в такі моменти Ата обов’язково звертав самокрутку, і кожен раз пропонував мені, хоч я і відмовлявся, а хлопці любили щось співати.

Зізнаюся, для мене це було в новинку. Щодо Тари зрозуміло, вона все-таки співачка, а от решта мене вразили. Співали всі і різні пісні, шкода слів не знав, чи можна було тільки подвывать. Цікаво, що всі курди як-ніби з дитинства з поставленим голосом, дуже рідко чув фальш, а пісні настільки мелодійні, що ніякої музики не потрібно. Ось про кого можна сміливо сказати “з піснею по життю”.

Сім’я курдів в горах.

Однією з останніх стоянок, коли ми забралися вже пристойно наверх – був наметовий табір курдської сім’ї з великою кількістю дітей різного віку. Хлопці розповіли, що багато курди на літо перебираються в гори, щоб пасти баранів, тому що сама смачна трава для них саме тут. А взимку повертаються назад у місто.

Хакан і Эджи витягли з кишені по пакетику цукерок і роздали їх дітям.

Я зіщулився, подумавши, що навіть влітку на такій висоті не тепло, а в міжсезоння або взимку, напевно, зовсім мороз. На зворотному шляху тут я вперше побачив, як доять баранчиків. Да-Да, уявіть, їх доять. Один тримає жертву, бо баранів дуже не подобається це процес, а друга людина вичавлює з нього буквально дві ложки молока. Думаю, з усього стада вийде максимум 10-літрове відро. Цікаво, що з ним роблять далі. Я намагався натякнути хлопцям, що ніколи не пробував такого молока, раптом пригостять, але мене ніхто не зрозумів. Ех, шкода.

Серед всієї родини самим музичним був її голова, то є дідусь, який під дуже незвичайного виконання пісню, витанцьовував разом з нашими друзями. Виглядає забавно.

Історії та легенди Арарату.

Ми вирушили далі. Останній відрізок був дуже важким, тому що зелень практично зникла, поступившись місцем великим чорним валунах, між яких бігли струмки від талого снігу. Я згадав Алтай, де ні-ні, та й зустрінеш якогось туриста, а тут крім нас і коней, видневшихся нагорі з вантажем, я більше нікого не бачив.

Чи знаєте ви легенду про Арараті? А ми тепер знаємо. Ви напевно помітили, що поряд з основною горою є ще одна поменше, тільки без білої шапки. Так ось, у легенді говориться: були дві сестри – старша і молодша. І настільки обидві сестри заздрили один одному, що одного разу молодша прокляла старшу, сказавши: “бажаю тобі, щоб голова твоя вічно була покрита білою хусткою(білий вважається траурним)”, а друга в помсту побажала: “тоді нехай тебе вічно супроводжують гадюки і щури”.

Хакан усміхнувся і кивнув: “Так і є. Велика гора постійно з білою шапкою снігу нагорі, а маленька просто кишить всякими зміями і мишами”.

Так само здивувала повна відсутність не тільки дерев, але й навіть маленьких кущів. Тара на це відповіла, що раніше, коли Арарат належав вірменам, вони посадили тут дерева, майже вся гора була усипана ними. Але, вже пізніше, коли почалися війни і партизанські вилазки, дерева все спалили, щоб очистити огляд. Сумний факт.

Табір в горах.

Ура! А ось і наш табір. Хм, схоже, ми тут будемо не одні, на майданчику вже стояло штук 10 різнокольорових наметів. Хакан пояснив, що це стоянка другого рівня, після якої організовані і підготовлені до суворих умов групи туристів йдуть вище – підкорювати пік Арарату. Визнаю, тут справді було часом прохолодно, а деякі хмари мало не торкалися моєї голови, коли небо зовсім затягувало.

Вибрали зручні майданчики для намети і почали розкладатися. Так як Хакан вже давно в цьому бізнесі, він заздалегідь домовився з “завідуючим” стоянкою, і для нас підготували намет-кухню. Ось туди рвонули відразу майже всі, тому що підйом був виснажливий і довгий, та й після того, як відхекалися жар стала поступово змінювати гірська прохолода.

Кухарем обидва дні була Тара, дуже смачно готує, згадую з вдячністю :). А після ситного обіду, вважається що? Вірно – хороший сон.

Близько 8 вечора ми прокинулися від того, що моторошно замерзли. Скільки ж градусів поза намети? Судячи по двох кофтам на Тарі, ми не єдині такі щасливі. Щоб вилізти на повітря, довелося прихопити з собою спальник. Так і сиділи в ньому закутавшись по самі вуха.

Хлопці приготували чай, а потім до нас приєдналися ще курди з сусіднього табору. Тут розводити багаття було не з чого, тому грілися піснями і танцями. Останнє виглядає досить забавно. Всі стають в одну лінію або півколом, тримаючись за руки, співають і в такт перетаптываются на місці то вперед, то назад. Пам’ятаєте, як той літній курд? Такий тип танцю, мабуть, є національним, тому що на фестивалі в Тунджелі ми бачили те ж саме.

Через деякий час, коли веселощі потроху стихло, і багато розбіглися по палатках, я випросив у Хакана його професійний фотік, і пішов знімати нічне Арарат з зірками.

Хочете вірте, хочете ні, але вночі було стовідсотково нижче 0. Моя палатка і навіть зчеплені спальники не впоралися з поставленим завданням, тому досипали ми вже вдень під двома пуховими спальниками Эджи і Ати, які дбайливо нас ними накрили.

Ранковий “релакс” і повернення в Догубаязіт.

Наступні півдня ми провели в неробстві, спілкуючись з хлопцями і доїдаючи те, що ще залишилося від провіанту. Мені все більше і більше подобалося в цій компанії. До речі, я згадав фестиваль, Хакан, Эджи і Ата пропонували залишитися після спуску у них в квартирі, щоб дочекатися початку фестивалю, а потім поїхати туди разом. Круто!!! Але до фестивалю було ще три дні, і за цей час ми встигли скататися до Трабзона, де за словами Хакана можна легко зробити візу в Іран. Тому, довелося відхилити пропозицію хлопців… частково. Тому що на наступний день ми трохи не вклалися з оглядом місцевих визначних пам’яток в районі Догубаязита, але про це в наступній статті.

Зворотний шлях ми подолали швидше, бо спуск, ясна річ. У таборі курдів, де ми зупинялися перший раз, Тара хотіла попросити зарізати баранчика. Але, хлопці щось не змогли домовитися між собою, тому доведеться відкласти цей ритуал на інший час.

Біля підніжжя, нас вже чекав мікро-автобус, водій якого з ходу почав пригощати кавуном. Це ми любимо, тим більше, що ще не всі хлопці підтягнулися. Всю зворотну дорогу в автобусі стояла тиша. А по приїзду в місто, хлопці роз’їхалися по своїх домівках, так як стомилися. Ми ж вирушили в гості до Ата і Эджи, де Ата продемонстрував нам свої кулінарні таланти. Вечеря був чудовий!!!

Хотілося б подякувати в першу чергу Хакана, який запросив нас на цей незабутній “пікнічок” з його друзями. Наступними в черзі будуть Ата і Эджи, приютивших нас у себе вдома в безстроковому порядку, і, звичайно ж, Сальмана з Зафером, заряджають своєю енергією. Окремо Тару за те, що розважала нас гарним голосом і піснями, і була нам перекладачем на російську мову :).

Як і обіцяв, викладаю відео з піснею у виконанні Тари: