• Завдання – вибратися з Червоної Поляни.
  • Дощовий Сочі.
  • Гостинність по-краснодарски.
  • Ранок почався з “обломов”.
  • Червона вулиця міста Краснодар.
  • Зустріч з чеченцем.

Мене багато запитують про маршрут нашої подорожі. На що я часто відповідаю, що рухаємося “за течією”. Як кажуть, ми припускаємо, а життя має :). Ніколи не знаєш, де ти опинишся сьогодні ввечері і в якій компанії, тому я маю в запасі лише основні “чек-поінти”.

Ні, плани на сьогодні у нас були: непогано б виїхати з величезної будівництва в Червоній Поляні до Сочі і подивитися місто, щоб ніколи сюди більше не повертатися. А якщо пощастить, то й до Краснодара подолати 300 км. Але, це лише плани, за фактом обставини завжди вище.

Завдання – вибратися з Червоної Поляни.

Приміром, у той ранок ми прокинулися в одному з будівельних вагончиків, а за дверима дрібний противний дощ. Не люблю я саме такий дощ, тому що застилає небо “сірістю” і невідомо, коли він скінчиться, через годину або завтра.

Трохи перечекавши для профілактики у вже знайомому “дворі” з будівельниками, і випивши по чашці гарячого чаю, ми з Милою таки вибралися з рюкзаками на дорогу під противну мряка.

З будівельного майданчика до найближчого села ми змогли вибратися на одній з місцевих легковиків. Вона висадила нас на автобусній зупинці якраз вчасно, бо дощ несподівано посилився, а тут хоч дах була.

Всі спроби зловити попутку у таку погоду з зупинки не увінчалися успіхом. На це заняття ми витратили не менше двох годин, точно. І весь цей час злива стояв “стіною”, не стихая ні на хвилину.

Сирі, замерзлі і засмучені, ми зважилися взяти автобус до міста Сочі. Квиток обійшовся в 92 рубля за людину. Згоден, дуже нерозумно віддавати таку суму за автобус, але витрачати день на зупинці, коли в Росії почалася осінь, було ще дурніший.

Коли ж ми простояли в дощовій сочинської пробці, що розтягнулася на кілька кілометрів, близько 3-х годин, то якось відразу стало не шкода витрачених грошей. До всього іншого, за цей час накрило водою всі головні вулиці. Ті, хто періодично виходив на зупинках, майже до середини гомілки занурювалися в потік води, щоб вийти з транспорту. Холодної сирої тремтінням пробивало навіть в автобусі. А водій ще знущально включив кондиціонер. Спочатку Міла просила його бути людиною, а потім вже і підлогу автобуса збунтувалося.

Дощовий Сочі.

Через три години катувань, з’явився довгоочікуваний автовокзал. Тепер дощ періодично стихав, і в ці проміжки ми з Милою прогулювалися по околицях міста.

Нічого особливого в Сочі я не помітив, крім того, що він дуже сильно став скидатися на столицю. Така собі міні-Москва з пальмами: снують люди упереміш з транспортом, великі пробки, безліч торгових центрів та офісів, вилизані вулиці і парки.

Може бути, якщо б погода була краща, то ми змогли побачити більше. А так періодично доводилося ховатися в магазинах і один раз на вокзалі. Останній зібрав під своїм дахом таких диваків, що здавалося, ніби ми не в місті, а в божевільні. Поруч з нами сиділа пара підлітків, обвішана у всіляких місцях металевими предметами і міркувала про те, як погано жити на світі. З іншого боку прилаштувалася явно трохи хвора ненормальна жінка. Навпаки ж ще до нашого приходу тулився бомж, замотаний в мокрий рушник і намагається заснути на чиїх-небудь колінах поруч.

Через годину такої компанії хотілося втекти куди завгодно. Тому ми просто сіли в міський автобус, який їде на край міста, а звідти вдалося зловити машину до Догомыса. І тут знову пощастило “стопнути” вантажівка з вірменином за кермом, який їхав туди, куди нам потрібно – в бік Краснодара.

Гостинність по-краснодарски.

Мужичок хоч і був вірменином, але більшу частину життя прожив у Росії, на півдні. До свого похилого віку встиг “заробити” невеликий торговий бізнес.

З ним ми і провели ще близько 7 годин в дорозі. Таким чином, в районі Краснодара ми опинилися за північ. Ось тільки водій не повідомив заздалегідь, що сам Краснодар він не їде, а згортає по трасі перед містом. Тому в поспіху, вдивляючись у темряву нам довелося вишукувати для себе місце ночівлі.

Так як дощ не припинився навіть тут, це було проблематично. Водій сказав, що нам непогано буде під мостом. Я завжди дивувався “кмітливості” тих, хто жодного разу не ставив намет в тому місці, в якому пропонує. От цікаво, він сам би став спати під мостом поруч з дорогою?

Замиготіли праворуч торгові лавки, в деяких з них виднілися ящики з кавунами та динями, що свідчило про те, що торгівля йшла навіть вночі. Я помітив парочку порожніх дахів і попросив зупинити вантажівку неподалік.

Ми висадилися поруч з працюючою лавкою, де сиділа пара п’яних мужиків. На іншій стороні дороги в полі теж були порожні дахи і я вирішив дізнатися ситуацію в торгуючих, можна поставити там намет. Ті відразу помітили дивних нічних гостей, і вже давно за нами спостерігали. Коли ми з Милою підійшли ближче до світла, не встигли й слова сказати, один з чоловіків нас випередив:

— Че цей хмир вас тут залишив? – почувся співчутливий голос.
— Нам не по дорозі, – усміхнувся я і продовжив, – Взагалі-то я хотів запитати, чи можна геть під тими дахами намет поставити? А то дощ на вулиці, боюся замерзнемо і вымокнем за ніч.

Чоловік подивився в напрямку мого вказівного пальця і знизивши тон голосу відповів:

— Ви краще у нас поруч ставте, тут теж дах є. Ми вам і ковдри дамо, а в тій стороні не варто. Там вже живе один товариш, який 20 років відсидів, не гарна ідея його турбувати.

Ми з Милою переглянулись і вирішили піти раді торговця.

— А як поставите, приходьте чай-каву пити, – зрадів новій компанії чоловік, дістаючи теплі ковдри.

Ми нашвидку розпакували рюкзаки і поставили намет, щоб зігрітися гарячим чаєм. Коли ми підійшли, чоловіки витягли все, що знайшли: і каву, і чай, і навіть цілу пачку швидкорозчинного какао в стаканчику, пропонуючи взяти його з собою в дорогу. Від несподіваного російської гостинності, ми навіть відмовилися.

Тут же торт вафельний з’явився і цілий розрізаний кавун. Загалом, наїлися ми в ту ніч до відвалу. А потім подякувавши душевних торговців, пішли спати.

Ранок почався з “обломов”.

Під теплими ковдрами спалося куди краще. Вранці перед тим, як їх віддати, ми спочатку зібрали рюкзаки. А після в надії на гарячий чай я вийшов до торговців.

Тверезі чоловіки були вже не настільки душевні, як вчора. Угледівши нас, один з них намагався робити вигляд, ніби не помічає вчорашніх “гостей”. А коли я попросив гарячої води на чай, мовчки по господарськи поставив чайник. Раптом, поруч з торговою палаткою пригальмувала машина, звідки вилізла скуйовджена тітка, і, не привітавшись ні з ким, почала кричати на торговців, що вони не справою зайняті. Я відразу зрозумів, що це, напевно, господиня і чай скасовується.

Після цієї історії я зробив для себе висновок, що якщо російська п’яненький мужик щось пропонує, то треба брати, не відкладаючи на завтра. Коли він протверезіє, то буде вже зовсім не таким привітним.

Далеко по трасі йти не було ніякого сенсу, тому ми відійшли буквально 50 метрів від наметів, щоб не нервувати грізну тітку, активно зайнявся своєю справою – пошуком попутки в Краснодар.

Через кілька машин, трохи віддалік все ж зупинилася легковик. Дивно, але до того часу, коли я добіг до машини, водій вийшов, щоб мене зустріти. Рано я зрадів, першим питанням було: “У тебе ноги чисті?”. Я так і завмер від несподіванки, глянувши автоматично на свої білі кросівки.

Водій теж пішов мій приклад і судячи з виразу обличчя, залишився не дуже задоволений, але промовчав. Цікаво, чого він очікував побачити в таку погоду? На жаль, домашніх капців у рюкзаку не знайшлося, тому я швидко перевів розмову на те, що нам би треба в Краснодар доїхати.

Почувши моє прохання, чоловік подумав, поглянув ще раз на мою взуття, потім на Мілу, що стояла неподалік, і неохоче махнув рукою, щоб ми сідали. З таким “кадром” я навіть боявся розмовляти, довезе до міста і ладно.

Червона вулиця міста Краснодар.

На жаль, до центру він нас не довіз. Довелося брати міський автобус за 17 руб. квиток і їхати до прогулянкової вулиці, яку називають Червоною.

Вулиця починається зі знайомого з радянського кінофільму пам’ятника “Шурик і Ліда”. Нам теж цікаво, що вони там вивчають.

Далі проходимо фонтан

і впираємося в Тріумфальну арку – подарунок катеринодарського купецтва імператору Олександру III до його приїзду в 1888 році. Все це можна прочитати прямо на одній із стін арки.

А відразу за нею починається довгий парк або паркова алея, яку ми не подужали, бо раптово знайшовся безкоштовний інтернет від однієї з кафешок, і на пару годин ми “зникли з реального світу”.

Після обіду ми ще трохи пройшлися по місту, і не знайшовши нічого цікавого, вирішили рухатися далі. Було у мене в цих краях одне особиста справа.

Зустріч з чеченцем.

На виїзд ми знову взяли автобус, а далі вже автостопом. Спочатку молодий хлопчина вивіз на вантажівці до розвилки, де ми провели значно довгий час. Я вже думав, що доведеться ночувати прямо тут, у полі, коли на черговий помах руки несподівано зупинилася фура “американка”. Так вона названа із-за великого розміру кабіни.

Ми з Милою вперше сиділи в такий просторій фурі, в якій кабіна як маленька кімната. За кермом виявився досить привітний і балакучий чеченець. Я щиро здивувався, що він зупинився, бо як фурщики в Росії занадто боязливі.

— Я беру хто на дорозі стоїть, – відповів мені Русанберг (так його звали). – Ось можете мій телефон подивитися, скільки номерів мені вони залишили. Деякі спеціально дзвонять, дізнаються, куди та коли я їду, і підсаджуються в машину.

Їхав чеченець додому – в Грозний, що мене дуже зацікавило. Якби не одна важлива справа тут, ми б із задоволенням рвонули з ним. Русанберг запевнив, що в Грозному нам боятися нічого, туди туристи частенько їздять, та й у самому місті є чим помилуватися, кликав у гості. Я зміг тільки пообіцяти йому, що наступного разу ми обов’язково завітаємо.

Дізнавшись, яким чином ми подорожуємо, він сказав, що знає чудове місце, де можна спокійно поставити намет, і нас ніхто не потурбує. Особисто мене хвилювала тільки погода, тому що ландшафт тут не відрізнявся лісовою зоною, чому дули сильні холодні вітри.

До зазначеного пункту ми приїхали вже затемна. Чеченець був прав, місце, яке він вказав цілком підходило для ночівлі в наметі, не дивлячись на те, що знаходилося практично біля самої дороги. А за щільних кущів, вітер майже не відчувався.

У доважок Русанберг купив нам булку свіжого хліба і сосисок у тісті на прощання. Ось так чеченець, подумав я, готуючись розкладати намет. Завтра нас знову чекала довга дорога, на цей раз в бік Калмикії, тому я дуже сподівався, що не буде дуже холодно і ми зможемо виспатися.