• Тунджелі. В самоті без друзів.
  • Наметовий табір у Тунджелі і пісні “етно” до ранку.
  • Автостоп курдською або 10 кілометрів до водоспаду.
  • Музичний фестиваль починається! Займаємо свої місця на паласі.

Ті, хто зі мною знайомий особисто, або наші постійні читачі блогу LiteTrip.ru, вже знають, який я фанат не тільки самостійних подорожей, але і музики з супутніми тусовками. Всюди, де мені вдалося побувати на фестивалі або місцевому концерті, я не втрачаю випадку потанцювати і розслабитися. Тому ви розумієте моє бажання побувати на такому заході, як фестиваль етнічної курдської музики в Тунджелі? Це не міжнародний фестиваль, цей захід лише “для своїх”, тут навіть турків не так багато, тому що багато пісень мають вільний характер і несуть революційний сенс. Ми не зустріли тут практично ні одного туриста (крім тих, які вже давно живуть в Туреччині), саме тому я і хочу поділитися враженнями від події, а враження, треба сказати величезні! Якщо коротко, то я закохався в курдську музику назавжди!

Тунджелі. В самоті без друзів.

Шлях під палючими променями сонця здавався нескінченно довгим. Ми 20 разів запитували, скільки нам залишилося до стадіону, де повинен був проходити фестиваль в Тунджелі, і кожен раз відстань зменшувалась рівно на 200 метрів. Я думав, що якщо знайду центр подій, то і хлопці повинні бути десь поблизу. Але, я помилявся.

Стадіон ми знайшли, роботи по установці устаткування і сцени були в самому розпалі, безліч крамничок з місцевим “фаст-фудом”, натовпи роззяв, але жодного намету. Ми обійшли стадіон уздовж забору і вирішили пройти до річки, де на нашу думку, було саме зручне місце для табору. Але і тут берег був порожній, тільки виставлені ящики з бджолиними сотами дзижчали неподалік. І що тепер робити? Номер телефону хлопців я на всяк випадок взяв, але вирішив, що можливо вони підтягнуться ближче до вечора. А поки можна було подрімати в тіні великого дерева в тиші поруч з водою.

Дивно, але до вечора теж ніхто не прийшов розбивати табір, ні тут, ні на полі. Ми з Милою вирішили повернутися до основної дорозі, може попросити у місцевих телефон, щоб подзвонити. Тільки як з ними розмовляти, адже англійської тут більшість не знає. Фестиваль, на жаль, не міжнародний, а більше для місцевих.

Якась “біла” тітка пройшла, я спробував заговорити з нею, але вона знала тільки німецький. Ми з Милою від безвиході сіли прямо на тротуарі, викликаючи загальний інтерес у повз проходять. Якісь молоді хлопці не витримали і запитали по-німецьки, не потрібна нам допомога. Міла вчила німецьку ще в школі, тому, як могла пояснила, що нам потрібно зателефонувати нашим друзям, щоб вони нас забрали, а місцевої сімки у нас немає. Хлопці спокійно поділились своїм стільниковим телефоном, я подзвонив Эджи, наші друзі уточнили, де ми, і сказали, що заберуть нас через деякий час.

Поки ми говорили по телефону, якийсь мужичок вказав на сусіднє кафе, сказавши, що там російський господар, і відправив нас туди. Господар кафе дійсно говорив по-російськи, але вже дуже погано. Він завів нас в порожню кімнату і попросив почекати. Через деякий час прийшла його дружина – на вигляд ну точно російська. Виявилося, що вона з України, тут мешкає в Тунджелі і допомагає чоловікові з бізнесом в кафе. Вона сказала, що ми спокійно можемо влаштовуватися на балконі сіли, сидіти там скільки захочемо і дивитися концерт, а сама пішла за двома склянками вишневого соку, в якому плавали штук 15 горіхів фундука. Вперше п’ю сік з горіхами.

Але не встигли ми й випити півсклянки, як до нас підійшла Эджи. Як вона так швидко нас знайшла?! Ми подякували власницю кафе і вирушили з хлопцями на машині до місця табору. По дорозі Эджи все дивувалася нашої фортуни.

Наметовий табір у Тунджелі і пісні “етно” до ранку.

Місце, де хлопці зупинилися було в 3-х кілометрах від стадіону. Тут було просто неймовірна кількість народу і наметів, так ось де всі ховаються.

Пройшовши через кілька вуличних кафе, ми забралися практично на самий верх, і навіть тут яблуку нікуди впасти. Ми довго думали, куди ж увіткнути свій намет, тому що “козирні” місця, природно, були вже зайняті, а на схилі не боляче поспиш. У підсумку встали на відкриту ділянку, куди за всіма припущеннями вранці потрапляють промені сонця.

Сьогодні хлопці не збиралися йти на стадіон, адже фестиваль триватиме аж 3 дні, вони ще встигнуть. Хакан повідомив, що програма на завтрашній вечір буде краще, тому підемо завтра. А сьогодні вся натовп попрямував у відкрите кафе, щоб послухати живу музику у виконанні курдських музикантів. Такий стиль називається “етно”, і атмосфера створюється така, що здається, ніби напився і обкурився одночасно. Ось одна з пісень, яку зняла Міла.

Хлопці питали Тару, чи буде вона співати. Ще будучи на Арараті, вона обіцяла, що обов’язково вийде на сцену, але та сказала, що погано себе почуває і буде спати. Музика тут просто приголомшлива, здавалося, я можу просидіти вічно, але розуміючи, що вранці сонце не дасть нормально виспатися, ми таки з Милою пішли в намет раніше хлопців. Тільки вранці Хакан сказав, що Тара передумала і все таки співала, але нас на глядацьких місцях вже не було. Шкода.

Автостоп курдською або 10 кілометрів до водоспаду.

Як я і думав, “смажити” початок близько 9, волею-неволею довелося вилазити на світ божий. Е-мое! Схоже, нам ще пощастило з місцем. Навколо нашої палатки вишикувалося ще штук 5 або 6. Багато снідали прямо тут же, а ми спустилися в кафе, де за столом з парою вчорашніх музикантів сиділи Хакан, і Эджи з Атою. Цікаво, що хлопці взагалі сплять?

Нас пригостили якийсь коржем з овочами і чаєм, а я додав до сніданку парочку зелених яблук, зірваних тут же з дерева. Ми поцікавилися, чим тут можна зайнятися ще, крім прослуховування музики вечорами і сидіння в кафе? Хлопці планували з’їздити на водоспад автостопом, що знаходиться в 10 кілометрах звідси. Було цікаво подивитися, як вони будуть робити це вшістьох (я, Мила, Ата, Хакан, Эджи і ще один хлопець, прихопивши з собою гітару).

Мені сподобалося, що тут не паряться щодо відкритих купальників, а дівчатка спокійно ходили в коротких шортиках і майках, не піклуючись про те, що на них хтось дивиться, а ніхто і не витріщався. Тому я почувався серед них більш розслаблено, ніж з турками. Міла, правда, все одно не бажала хизуватися в купальнику, тому вона хоч і поїхала, але купатися відмовилася відразу.

Дуже довгий час хлопці йшли пішки, що мені здалося дивним, так як машин на дорозі було достатньо, і Эджи вже хвалилася тим, як вона їздила автостопом по Туреччині. Тоді, чому б їм було просто не розділитися на кілька груп, а краще на три і не поїхати? Я не розумів.

Через деякий час Ата і Эджи взагалі сіли в тіні дерев, схоже, дівчині було недобре. Тоді ми залишили їх тут, а самі пішли далі. Подолавши метрів п’ятсот, Хакан таки наважився підняти руку. Я не став лізти в “чужий монастир”, а просто дивився, що з цього вийде. Вже п’ята машина проїхала повз, причому видно, що всі легковики забиті мало не під зав’язку відпочиваючими, логічно, що ще чотирьох їм просто ніде взяти. Ось і мікро-автобус проїхав повз… чи ні? Здається повертається. Відкриваємо двері, а там в абсолютно порожньому салоні Эджи з Атою сидять. А наприкінці поїздки вони ще й заплатили водієві, так я не зрозумів це автостоп був або замовний автобус? Загалом дивно вони їздять.

Між скелями збоку від дороги була невелика ущелина, через яку втік досить широкий струмок.

У природно-створених ваннах вже сиділо кілька людей, переважно чоловіків, але ми обійшли їх і уперлися в стіну, точніше в стіну з води. Було видно, що хтось весь прохід заклав мішками з піском, щоб за цією стіною утворилася лагуна, де можна купатися. Ось туди вся компанія рушила, перестрибуючи по камінню.

Мілу, так як вона відмовилася купатися, поставили відповідальною за речі. Я видерся по слизьких каменях нагору й пірнув у “басейн”, вода була просто приголомшлива, як парне молоко. Єдиний мінус, в цей кут зовсім не потрапляли сонячні промені, тому навіть у такій теплій воді швидко починаєш замерзати.

За мною і Хаканом полізли інші, занурившись по кілька разів у воду, а Ата за звичаєм закурив самокрутку :).

Бажаючих в це затишне і тепле місце було предостатньо, тому до нас почали потихеньку прибувати все нові гості. Ми пробули біля струмка близько години, потім высушившись на сонечку, я зрозумів, що їхати таким же чином, як ми прибули, я не хочу, і оголосив хлопцям, що ми самі доберемося. Якщо що, зустрінемося ввечері на стадіоні. Я і не знав, що бачу їх у той момент останній раз.

Поки хлопці одягалися, ми з Милою вже вийшли на дорогу й одразу підняли руку. Брати нас ніхто поки не хотів, тому ми подумали пройтися трохи вперед, щоб не стояти натовпом знову на одному місці, до того ж попереду на узбіччі припаркувалася тачка з купою народу, треба було його обійти. Порівнявшись з автомобілем, двоє літніх чоловіків з цікавістю на нас подивилися і запитали, куди ми їдемо. Я просто відповів “Тунджелі”, вони задумалися на секунду, а потім запропонували їхати з ними. Цікаво, де ми поїдемо, якщо їх вже чотири людини. Однак, для господаря машини це була не проблема, вони вигребли з багажника все сміття, а решта дуже компактно склали назад так, що там якраз залишалося місце для однієї людини, звичайно ж мене.

Ось так….і в багажнику я теж покатався :D.

Музичний фестиваль починається! Займаємо свої місця на паласі.

У табір ми вирішили не заїжджати, а пополуднати ми можемо і біля стадіону. Якраз там нас і висадили. Заскочивши в магазин, ми взяли їжі на перекус і влаштували пікнік на полі, неподалік, схоже, хтось теж вже влаштовував пікнік.

Поступово почало темніти, а це значить, що наближається час початку фестивалю. Пора подбати про місця в “залі” і ми попрямували через ворота стадіону.

Прямо перед сценою були викладені величезні килими, я не відразу зрозумів, навіщо вони потрібні, поки не побачив, як люди по мірі заповнення стадіону, почали сідати на ці килими. Ха, от це цікаво, в Росії всі стоять і танцюють, а тут сидять прямо на землі, слухають концерт. Хоча танці для курдів теж не проблема, якщо раптом під час концерту комусь сподобалася пісня і захотілося потанцювати, то він просто схоплюється на ноги і танцює, прихопивши під руку сусідів, а потім знову сідає, як ні в чому не бувало. Проблема такого “глядацького залу” тільки в тому, що стоять за людей нічого не видно, що відбувається на сцені.

Але, от концерт почався. Перші дві пісні співав якийсь місцевий хор, більше нагадує сільську самодіяльність у старих радянських клубах. Зате після них вийшла співачка, від голосу і музики якої я просто отетерів. Під її пісні танцювали всі, нам теж довелося приєднатися, так і не сиділося зовсім.

Періодично в перших рядах миготіли агітаційні революционерские прапори, які більше заважали, ніж виконували свої маркетингові функції. У підсумку співакові довелося навіть перервати пісню, щоб товариші з зав’язаними на обличчях хустками не псували концерт свої присутністю.

Після жінки вийшов чоловік з не менш гарним голосом і піснями. Ви знаєте, я великий тусовщик, люблю всякі заходи, концерти, дискотеки, фестивалі, де багато народу, але змушений визнати, по музичності Тунджелі переплюнув всі туси, на яких я коли-небудь бував. Від курдської национльной музики, костюмів, енергетики, живих інструментів, я просто відлітав і був десь не тут. Тисячу разів я пошкодував, що не взяв у Хакана лист з програмою, щоб подивитися імена виконавців. А про відео я згадав трохи запізно, тому записав всього одну пісню.

Про хлопців ми забули на кілька годин точно, перебуваючи в музичному космосі, а коли згадали, то зрозуміли, що їх не бачили тут. На всякий випадок ми обійшли кругом тісний стадіон, але їх так і не знайшли. До табору ми йшли пішки по нічному Тунджелі, іноді випереджаючи невеликі компанії таких же як ми любителів курдської музики.

Біля наметів нікого не було, то всі вже спали, то ми розминулися, то у хлопців інша програма на вечір. Я думав попрощатися з хлопцями, сказати їм величезне спасибі, так як вранці ми хотіли вже їхати далі. Мабуть, доведеться з цим почекати до світанку.