• 200 км до кордону з Боснією.
  • Перший прикордонний місто – Требінье (Trebinje).
  • Водяні млини.

Подивився, що в коментарях почали обговорювати статті, це здорово. Значить, вас, шановні гості та постійні відвідувачі блогу, цікавить наше подорож, спасибі!

Так-так, сьогодні ми їдемо в нову країну – Боснія і Герцеговина чекає. Теж досить специфічна країна в плані самостійного подорожі. Я знаю, що зазвичай туристи відвідують в Боснії всього два місця – Мостар і столиці Сараєво. Однак ми залізли трохи далі і що з цього вийшло читайте у серії статей по даній країні.

200 км до кордону з Боснією.

Минулого разу я вас трохи заінтригував, зупинивши розповідь на тому місці, коли нас замерзлих і втомлених підібрали на дорозі з Жабляка. Ці добрі люди опинилися сім’єю чехів, які їхали в Хорватії в гості.

Дивна річ, але їх маршрут пролягав прямо через кордон з Боснією і Герцеговиною – наступною країною в нашому списку за планом.

Насправді я думав, що повернувшись по вже пройденому шляху, ми зможемо вискочити на повороті з дорогою на Херцег-Нові, так як ще на початку нашої подорожі по Чорногорії я подумував туди заїхати, але маршрут з Котора якось не клеїлась з відвідуванням цього місця. А зараз ми отримали другу можливість.

Ось тільки і ми її втратили, коли проїхали ледве помітний покажчик, я його не побачив. У результаті вже через 10 км після пропущеного повороту, ми стояли з чехами на кордоні.

Тепер я проведу невеликий лікнеп: щоб потрапити в Боснію і Герцеговину, російському туристу необхідно мати тур-ваучер. Іншими словами папірець, де написано, в якому готелі в Боснії ми будемо жити, які місця відвідувати і інші дрібниці.

Природно, ні про яку готелі ми не думали, і вже тим більше про тур-ваучері, вирішивши проскочити навмання. Коли ж прикордонник після чехів дійшов до нас, і не отримав на руки необхідної папери, то нас повернули назад, сказавши, “без папірця ви комашки”, тому в Боснії робити нічого.

Засмутившись, ми витягли рюкзаки з багажника, і вже було повернули у зворотний бік, коли я почув за спиною російську мову: “хлопці, ви що хочете в Боснії?”. З вікна першого поверху висунувся начальник погран-поста, я підійшов до нього і прямо відповів, що ми хочемо подивитися Сараєво і Мостар. Чоловік почухав потилицю, потім махнув рукою прикордоннику, щоб той ставив штамп в паспорт і пропустив нас.

Чехи ще не встигли виїхати, як наші рюкзаки зайняли вже знайоме місце в їх багажнику. Вони були здивовані і цікавилися ситуацією.

Перший прикордонний місто – Требінье (Trebinje).

Першим містом після кордону був Требінье, де ми і попросили нас висадити. Час було вже пізніше, тому ми вирішили переночувати тут, а вже завтра вирушити в Мостар на огляд визначних пам’яток.

Звичайно, першим місцем, куди ми зазирнули була “Пекаря”, де буквально за 2 євро (у нас ще не було місцевих грошей) взяли найсмачніший а-ля хачапурі з зеленню.

Після легкого “вечері” ми з Милою попрямували на пошуки місця для ночівлі. У місті намет ставити, звичайно, ми не збиралися, тому поїхали відразу на вихід. Не зважаючи на вечірній час, було досить душно.

Десь поруч з річкою і дорогою я примітив величезне поле з висохлими деревами вишні. Зелені на них практично не було, зате були трохи перезрілі плоди, які і привернули нашу увагу. Крім того, поле було цілком комфортним для установки нашого “міні-будинку”, тільки треба зайти глибше в дерева.

Коли продираючись крізь голі гілки і високу висохлу траву, ми протупали вже половину шляху, я почув ззаду свист і вигуки. Двоє чоловіків в берцах майже бігли по наших слідах, і кричали, що нам необхідно повернутися. Що робити, довелося послухатися.

Коли ми порівнялися з ними, двоє чоловіків на своїй мові стали проголошувати про те, що тут не можна ходити, бо “міні!міні!буум!”. От не знаю навіть, чи вони залякали нас, щоб ми не шастали по приватній території, то і правда тут поле було заміновано ще з часів війни, незрозуміло, але ми поспішили таки повернутися. Якщо остання теорія вірна, то тоді зрозуміло, чому на такому величезному полі стільки недоглянутих і сухих вишень.

Чоловіки ткнули пальцем в бік берега річки, де вже стояло кілька наметів, і якісь люди з присмерковою шкірою снували від берега до галявини, більше нагадуючи циган, ніж місцевих відпочиваючих. На всякий випадок кивнувши головою, що “ми все зрозуміли і більше так не будемо”, обійшли стороною “міні-табір” і попрямували далі по шосе на виїзд з Требінье.

Водяні млини.

Стандартна схема “напроситися до когось на територію” якось не клеїлась. Приватних будинків було мало, а ті, що були навідріз відмовлялися пускати чужинців за високий колючий паркан.

Так ми доплелись до кам’янистого берега річки з водяними млинами. Це було зовсім близько до дороги. На березі, майже біля самих млинів сиділо багато рибалок, і намагалися, напевно, знайти що-небудь цікаве у дрібній, але швидкій річці.

Відійшовши метрів на 500 подалі від рибалок, ми опинилися на зовсім тихому кам’янистому пляжі – це було більш-менш підходяще місце для ночівлі. Ми вибрали побільше дерево і спокійно встановили там наш намет.

Ніч пройшла досить спокійно, тільки під ранок піднявся сильний вітер і нам довелося встати раніше, ніж хотілося б. Поки Міла хлюпалася в прохолодній воді безлюдній річки, я відправився з фотоапаратом напереваги до водяним млинам, щоб розглянути їх трохи краще.

Насправді, дуже вигідний генератор. Постав таку млин на русло річки, і вуаля — безкоштовне електрику, якої вистачить, мабуть, навіть на маленьку фабрику. Крім того бонусом отримуємо зрошення полів, вода по акведукам йшла по всій селі і полів.

Я тепер трошки шкодую, що ми не прогулялися Требінье краще, кажуть дуже симпатичне містечко. На той момент млинів, як пам’яток нам вистачило, і ми вирішили відправитися далі – у Мостар, щоб поглянути на місця колишніх боїв і на дивовижний міст, якими це місто привертає увагу більшості туристів.